Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 19:20 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Er MSN sikker ?

Jeg skal have nogle webcam samtaler, men har pt. MSN afinstalleret.

Er MSN "relativ" sikker" ?

Og:
Hvis nu ikke.

Kender i alternative prg., dvs. et andet freeware web/chat prg.?

Tak for hjælpen.
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 19:56 #1
Jeg har aldrig set, hørt eller oplevet noget der kunne give grund til at tro at MSN ikke var sikkert.
Om nogen kan sige det med 100% sikkerhed tvivler jeg på.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 20:04 #2
Tak for svaret,

men ekperterne gider ikke engang se en hijack logfil efter, hvis krav om afinstallering af MSN ikke bliver efterkommet ?

Du mener så ikke, at sammen med MSN følger der en del " snavs" med også ?

Skal lige have det på det rene.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. november 2004 - 20:08 #3
Hov - hov -
Nu skal <k.> ikke blande den officiele MSN
http://messenger.msn.com/
sammen med [MessengerPlus 3.0] - læs denne:
http://www.eksperten.dk/spm/528544
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 20:09 #4
Det er nok det...kigger lige, mange tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. november 2004 - 20:09 #5
NEJ MSN er ikke sikker. MSN er sammen med programmer som ICQ og Kazaar et af de programmer sikkerhedsbevidste administratore aktivt bekæmper på deres netværk og et af de programmer du aldrig finder på mine maskiner.

Alle programmer der kommunikere ud, udgør en risiko, dels annoncere de din tilstedeværelse, dels giver de funktionalitet som kan bruges an andre og endelig er de aktivt lyttende på din maskine. MSA og ICK bruges ofte af hackere og andre suspecte mennesker til fjernstyring og kommunikation til maskiner de har overtaget. En sådan maskine kaldes en zombie og der er skrevet cloner af ovennævnte programmer der anvender deres protokoller til fjernstyring og kontrol.

De sikreste chat programmer er dem der anvender browseren som interface (og dermed ikke skal have installeret tilføjelser på pc'en.

Jeg har faktisk set eksempler på hvor man både video og lyd overvågede en person gennem hans eget lydkort og web cam
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 20:25 #6
Tak for svaret.

bufferzone: "..der anvender browseren som interface.."

Kan du anbefale en site: noget gratis, hurtig brugeroprettelse og fungerende på dansk?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. november 2004 - 20:55 #7
Jeg mente heller ikke at MSN var 'sikker' - men det var det med citat:
"men ekperterne gider ikke engang se en hijack logfil efter, hvis krav om afinstallering af MSN ikke bliver efterkommet" -
Den MSN der HER hevises til er nemlig [MessengerPlus 3.0] pakken !

Desværre velkendt klip fra en HiJackThis log:
"O4 - HKLM\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe" "
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 21:00 #8
Fino,

tak også for det.

Men - der må da findes alternativer så ?!?
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:05 #9
bufferzone>> Undskyld, men hvordan kan du sammenligne MSN med ICQ og Kazaa?
"...dels annoncere de din tilstedeværelse" Gør du ikke det ved bare at kommunikerer på nettet i det hele taget? Og hvem andre end dem jeg selv har givet lov til at se mig på MSN kan se mig? Kan godt være der er noget jeg har misset der.  ;)
Hvis du er på nettet er du aldrig 100% sikker.
Jeg holder nu stadig fast i det jeg skrev til at starte med, og tilslutter mig da den med MessengerPlus. Den skal man holde sig fra.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. november 2004 - 21:11 #10
MSN (den rigtige) er jo også en M$ 'ting' som man godt kan opfatte som sikker. Det er nok mere usikkert mht. det man selv skriver/viser til andre via MSN som er/kan blive værre ?

Andre alternativer til MSN (løse programmer) som Yahoo MSN osv er nok mere lumske. Også mht. 'tilbehørsprogrammer' (læs:spyware og andet snavs)...
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:19 #11
Er nu meget spændt på om der overhovedet findes alternativer der både opfylder bufferzones og k.´s krav.
Dvs. webcam samtale der er sikker, og helt uden installation af nogen art. ;)
Men husk, ALT, uden undtagelse, der vises på en skærm kan optages og gengives.
Man skal aldrig sige eller vise noget som man under ingen omstændigheder ville ønske at se fra en 3. part.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. november 2004 - 21:30 #12
backside>Du anoncere ikke din tilstedeværelse ved at være på nettet på samme måde som når du anvender MSN, ICQ og Kazaa. Disse programmer er alle aktive på lidt forskellige måder, men fælles for alle erat andre kan "abonnere" på at blive notificeret når du er online.

Sikkerhed er jo et spørgsmål om kompromisser. Du kan sagtens have både web came, MSN, ICQ og Kazaa på en maskine, hvis du sørger for at denne maskine ikke er i forbindelse med andet vigtigt og ikke indeholder vigtigt materiale som netbank konti oplysninger og den slags
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:34 #13
Jeg mener nu stadig kun at det kun er dem jeg selv har givet tilladelse til der kan se om jeg er online eller ej. Andre kan da ikke "abonnere" på det. Nu er det kun MSN jeg snakker om. De andre holder jeg fingrene fra.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 21:38 #14
Jeg vil installere MSN " standart" så.

Og poste min hijack i overmorgen ;-)

Majsmarken, smid et svar, før det bliver en stor debat.

Mange tak for hjælpen alle. Lært noget igen.
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:42 #15
Er du overhovedet blevet klogere? *G*
Der er mange meninger, og som jeg sagde til at starte med er der nok ingen der kan sige noget med 100% sikkerhed.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. november 2004 - 21:45 #16
Lav evt. en HiJackThis log FØR instal. og gem den et passende sted.
Og så en ny et par dage efter - med brug af MSN ...

Jeg gir' en 'bajer' hvis du får noget 'snavs' ind pga http://messenger.msn.com/ 's instalation. (og ikke din forkerte brug/misbrug af den?)
http://www.medietimen.dk/images/faxe_daaseoel.jpg

Good Luck...
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:46 #17
Vil lige tilføje....
I MSN kan du blokkere alle andre end den du vil webcam´e med. De vil så tro at du er offline. Hvis du bruger en hotmail konto kan de dog installere et tilføjelses program hvor de kan se om du er der eller ej. Men det virker kun hvis du bruger en hotmail adresse.
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:48 #18
majsmarken>> Øhhh, vi går ind i December om få timer. Så er pilsner øl totalt uacceptabelt. ;)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. november 2004 - 21:51 #19
Okay. Det skal nu afprøves , det her. ;-)

Igen - 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 21:53 #20
God fornøjelse, og tak for point.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. november 2004 - 22:05 #21
Avatar billede backside Nybegynder
30. november 2004 - 22:16 #22
Godt så. Men lad det ikke ske igen. *GG*