Avatar billede snaptil Nybegynder
26. november 2004 - 20:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

er lige blevet scannet.. hvad skal man gøre

hejsa har næsten lige installeret sygate firewall efter pludselig at have modtaget en trojan..

fra ip adresse 62.178.119.187

som jeg kan se er fra østrig.. men hvad skal jeg gøre
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. november 2004 - 20:18 #1
alle bliver scannet 100 gange om dagen.. man ved det bare ikke før man får installeret en firewall... hehe... Men du kan da prøve at køre en antivirus for at være på den sikre side..
Avatar billede snaptil Nybegynder
26. november 2004 - 22:13 #2
sakl man finde sig i at blive scannet??
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. november 2004 - 22:22 #3
er du sikker på du blev scannet? altså var det på en langt række porte eller var det bare en enkelt som f.eks 139
der findes massere af orme på nettet som bliver ved med at forsøge at connecte til andre computere så længe der stadig er bare en maskine der er inficeret med den. du vil opleve det igen og igen mange gange om dagen i mange år frem så du kan lige så godt vende dig til det.

hvis det er en bestemt maskine som prøver alle dine porte så kunne det være en hacker men ofte er det bare en orm.

og så er portscanning er iøvrigt ikke ulovligt.
Avatar billede ranglen Nybegynder
26. november 2004 - 22:29 #4
Ved gentagende chikanering, kan du kontakte udbyderen på deres abuse adresse. Fås ved at lave whois på ipen.

simon>Jeg tror de fleste udbydere har "kriminaliseret" portscanning i deres abonnementsvilkår
Avatar billede ranglen Nybegynder
26. november 2004 - 22:34 #5
Men som mcgoat siger, hvis det er er orme som banker på, kan du bruge resten af livet på at sende abuse-mails :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. november 2004 - 22:38 #6
ranglen.. ja det er standarden i danmark men der er stadig rigtig mange udenlanske udbydere der er ligeglade.
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. november 2004 - 22:40 #7
de har heller ikke tid til at tage sig af sådan nogen anmeldelser så medmindre der er tale om et seriøst angreb så glem det.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. november 2004 - 22:43 #8
"hvad skal jeg gøre"

Dersom man blir scannet helt fram til Sygate firewall så har man etter min mening en for dårlig sikkerhet. Hvis man setter opp en hardware firewall forran Workstations så vil en scanning aldri rekke lengre enn til hardware firewall. Alternativt så kan man også benytte en software firewall i tillegg.
Avatar billede juggernutt Nybegynder
29. november 2004 - 10:11 #9
det er selvfølgelig ikke ok at blive scannet, og vi bliver det hver dag, jeg giver langbein ret i at benytte en software FW som ekstra sikkerhed, og gerne en anden type en den du bruger i dag, det er er problemet for en hacker er tiden, så jo længere tid han skal bruge, jo mere sikker kan du være på at han går til naboen i stedet..

Du skal have deciplin på dine porte, åben ikke for mere end du har brug for.. sæt gerne tidsinterval på hvornår de må bruges,  hvis der er noger du ikke genkender, så luk for porten, slå den derefter op på google.dk, der kommer helt sikker nget frem der fortæller hvad det er...

jeg har et par gange skrevet til abuse@... men de gør kun noget hvis der ligger en politianmeldese.. og udlandet gør slet ikke noget..!!
Avatar billede snaptil Nybegynder
30. november 2004 - 20:24 #10
idag kl ca 20.00 blev jeg scannet igen men fra denne ip 62.178.214.27 kunne se på
http://ripe.net/whois
at det igen er fra østrig.. der er mulighed for at skrive en klage over portscan så det gør jeg.
Avatar billede snaptil Nybegynder
30. november 2004 - 20:27 #11
<simonwalter>
Somebody is scanning your computer.
Your computer's TCP ports:
1025, 6129, 80,  and 3127 have been scanned from 62.178.214.27..

det var denne besked jeg fik fra sygate

nogen der har en god manual til hvilke programmer man skal give tilladelse til at "gå igennem" firewall.
har også et hjemmenetværk som i øjeblikket ikke er aktivt- idet jeg ofte har afvist de fleste forespørgsler, fra feks exe filer med videre, om tilladelse til at "gå på"
Avatar billede snaptil Nybegynder
30. november 2004 - 20:29 #12
<mcgoat> iflg. min firewall bliver jeg kun scannet ca en gang om dagen, og det er fra østrig... er jeg bare utrolig heldig mener du ??
Avatar billede snaptil Nybegynder
14. december 2004 - 19:07 #13
ok jeg mangler et eller andet form for svar for at lukke spørgsmålet så: er hardware firewall bedre/mere effektiv end en software firewall ? læg et svar så jeg kan lukke!
Avatar billede langbein Nybegynder
15. december 2004 - 00:13 #14
Kan ikke annet enn å gjennta at en hardware firewall er bedre og at det beste er en kombinasjon av begge typer. (Da vil en scanning normalt aldri nå frem til Arbeidsstasjon/software firewall.)

"Gratis" linuxfirewall basert på smoothwall er bra:
http://www.smoothwall.org
Avatar billede juggernutt Nybegynder
16. december 2004 - 13:18 #15
jeg selv bruger ZoneAlarm(personal use,den der er gratis), der ud over har jeg en router, som jeg også har sat begrænsninger på, og Pt. så er jeg gået fri for snavs, der ud over bruger jeg Ad-aware og spybot, på spybot har jeg sat recident shield på så hvis der er noget der vil ændre på min regdatabase får jeg besked.

hvad er bedst..?? software eller hardware, det er helt klart en kombination af begge..!!
Avatar billede snaptil Nybegynder
22. december 2004 - 04:43 #16
juggernut: jeg bruger også ad-aware spyboot spywareguard tcmonitor etrust antivrus og så sygate som der bliver anbefalet i højere grad end zonealarm, men det er nok i højere grad din router der opsamler først.
langbein: tak for svaret, som sagt har jeg allerede en software firewall
.men takker for svaret og lukker