Avatar billede jeanette18 Nybegynder
19. november 2004 - 20:56 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

kan firewall beskytte mod virus

Hejsa. Jeg har haft en diskussion med en ven om hvorvidt en firewall kan beskytte mod virus. Jeg vil godt høre jeres meninger og ønsker at fremlægge jeres svar til vedkommende.

Jeg påstår at en firewall IKKE beskytter mod virus, men tilgengæld beskytter den mod hackerangreb, delvis spywareangreb osv. men som sagt INTET virus.

Min bekendte påstår at en firewall beskytter mod virus, altså den fungerer som en virusscanner.

Hvad siger I ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2004 - 20:58 #1
Noget virus, primært orme, går ind gennem sårbarheder i programmer og protokoller, sasser ormen udnyttede en sårbarhed i rpc protokollen til at inficere din maskine. Hvis den port rpc kører på er åben og tilgængelig, vil du kunne smittes. En firewall lukker disse porte, så selvom du har sårbarheden kan ormen/virussen ikke komme til den
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2004 - 20:58 #2
Endelig vil en god firewall også lukke indefra, så virusen ikke nødvendigvis kan smitte videre selvom den skulle komme ind på din makine
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2004 - 21:00 #3
Hvis du køber en rigtig dyr firewall, en såkaldt applikations proxy (vi taler om 300.000,- plus kroner) så kan virusscanner kapasitet indbygges i firewallen) eksempler på disse kunne være checkpoints firewall-1 og symantechs entriprice firewall (tidligere raptor)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. november 2004 - 21:38 #4
Jeg vil så lige tilføje, at nogle software firewalls har "indbygget" signatur filer for en række trojanske heste, som så bliver slået ihjel, hvis de prøver at komme igennem
Avatar billede boxer Nybegynder
19. november 2004 - 21:54 #5
Jeg går ud fra at Jeres diskution gælder firewalls generelt. Det er helt korrekt at en firewalls beskytter mod angreb hvor der forsøges at smide en virus ind. Men enFirewall kan langt fra det samme som et antivirusprogram (og omvendt). Som du selv siger kan en Firewall ikke scanne for virus. Og et virusprogram kan ikke forhindre virusen i at blive anbragt på pc,en, men den kan forhindre at den går i udbrud.

Kort sagt. Du har ret. Derfor er det vigtigt at beskytte sig med både firewall og antivirusprogram.
Avatar billede boxer Nybegynder
19. november 2004 - 21:56 #6
P.S.
Der er selvfølgelig andre måder at blive smittet med virus end ved hackerangreb hvor firewallen beskytter. Bl.a. ved e-mails, downloadede programmer og cd,dvd og disketter osv.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. november 2004 - 22:12 #7
Jeg vil så sige at, en firewall er langt den vigtigste forebyggelse imod virus. Uden en firewall vil maskinen i løbet af få minutter blive til en ren ormegård, som selv det bedste antivirus må give op overfor. Ingen af delene kan undværes, men blev jeg tvunget til at vælge imellem antivirus, eller firewall, så blev det firewallen.

Btw, det er to år siden jeg har haft virus, og den blev slettet omgående af mit antivirus. Hvis jeg ikke havde haft en firewall, så ville jeg sikkert have haft virus hele tiden
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2004 - 22:18 #8
Skal man lese spørsmålet helt bokstavelig så mener jeg at det korrekte svar er at en firewall ikke beskytter mot virus. Dette blir egentlig en definisjonsak, hva er egentlig et virus og hva er forskjellen mellom et virus og en orm eller en trojan.

http://www.cogsci.princeton.edu/cgi-bin/webwn?stage=1&word=virus

Firewalls har vel sansynligvis i liten grad noen beskyttende effekt mot virus ut i fra den spredningsmekaniske som finnes for denne typen "programvare".

Når det gjelder ormer og trojanere (dvs "utøy" med noen fler inteligente funksjoner) så er vel bildet et litt annet.

I enkelte tilfeller så vil en firewall ikke gi beskyttelse for spredning av ormer og trojanere inn fra internett. I de fleste tilfeller så vil en personal firewall kunne gi en god og nyttig beskyttelse mot den utgående trafikk som slikt "utøy" kan sette opp.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2004 - 22:19 #9
Rettelse: I enkelte tilfeller så vil en firewall gi beskyttelse ..
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2004 - 22:23 #10
Det finnes jo ellers "firewalls" som i større eller mindre grad gjennomfører fortløpende virusscan av hele datastrømmen. Når det gjelder de firewalls som man støter på "til daglig" så har de ingen slik funksjon. Funksjonen kan allikevell for ekesmpel i noen grad bygges inn i en gratis Linux firewall. (Men kanskje ikke slik at det fungerer noe særlig brukbart i praksis.)
Avatar billede juggernutt Nybegynder
25. november 2004 - 11:35 #11
jeg vil lige sige at det ikke er FW der giver beskyttelsen, (og dog) men en "indbygget" virusWall i FW der tager hånd om det, firewallen lukker kun porte, og administrer ipadresser, i grove træk, en meget sikker router.

der er gode programmer der er gratis der kan sikre dig, jeg selv bruger AVG antivirus(gratis) symatec antivirus(betaler licens), spybot(antispyware gratis) ad-aware(antispyware gratis)og zonealarm(personal use gratis) og indtil videre har kunne holde min maskine "ren", for hvad de ikke har fundet ved jeg jo ikke noget om..!!
Avatar billede langbein Nybegynder
26. november 2004 - 01:34 #12
Tja .. Bruker ingen virusprogrammer på arbeids stasjonene og heller ingen software firewall. Bruker en hardware firewall som den eneste beskyttelse. Har aldri hatt noe problem med dette. Kunne selvfølgelig hatt en hel del problemer.

I stedet, for å kun tenke firewall og virusprogram, så kan man jo også tenke litt over hvordan man bruker utstyret. Har installert IE explorer, Opera og Firefox og bruker de egentlig om hverandre, ut fra hva jeg synes de er best til. Unngår vanlig vis IE Explorer.

Bruker aldri Outlook eller Outlook express eller liknende mail klienter.

En hardware firewall pluss først og fremst fraværet av Outlook, Outlook express og IE Explorer, det medfører jo at spredningsmekanismene for de fleste virus, ormer og trojanere i utgangspunktet er borte.

Kjører noenlunde regelmessig virus og trojan scan vha housecall og ad-ware. Etter at jeg reduserte bruken av MS Explorer så finner den så godt som absolutt ingen ting.

Også viktig .. Hvis man laster ned og installerer gratisprogrammer så må man selvfølgelig sjekke over det hele hver gang.

Når det gjelder problemstillingen rundt de virus/ormer/trojanere som man vet om eller ikke vet om, så er det jo sånn sett ikke om de er der eller ikke som er det sentrale, men heller om de utfører de "uheldige arbeidsoppgaver" de ikke bør utføre som er det sentrale. Dette kan man for eksempel holde et visst øye med hvis man for eksempel benytter et packet sniffer program, for eksempel i kombinasjon med et trafikk monitoring program.

Hvis man er mange brukere på en maskin slik at man ikke har kontroll vedrørende bruken, så kan nok en kombinasjon av virusprogram som sjekker virus fortløpende pluss en software firewall som først og fremst varsler forsøk på å sette opp trafikk ut, være en god ide. Man bør uansett ha en inngående firewall, fortrinnsvis en hardware firewall.

Mener helt generelt at dersom man unnlater å bruke PC på den måte som vanlig vis medfører at virus/ormer/trojanere i det hele kommer inn, da er behovet for bekjempelse av det samme noe mindre.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. november 2004 - 01:45 #13
Glemte det med Kazaa og liknende peer to peer file share. Dette er selvfølgelig programmer som medfører en meget høy grad av risiko eller kanskje man skulle si tilnærmet 100 % sikkerhet for å få virus/ormer/trojanere. Min personlige mening det er at dersom man skal bruke slike programmer i det hele så bør disse kjøre på sin egen separate PC som ikke brukes til noe annet.

Som følge at at man har plassert en "høyrissiko pc" på nettverket så vil man da også ha kunne behov for personal firewalls i lan sonen som beskyttelse mot denne PC'en.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. november 2004 - 02:02 #14
Tilbake til det opprinnelige spørsmål: kan firewall beskytte mod virus

Dette blir vel egentlig i større grad et spørsmål om ord og sprogbruk enn om teknikk. Hva legger mman egentlig i begrepet "virus" og hvor går egentlig grensen mellom en "orm" og en "virus".

Hvis man legger til grunn en nokså snever definisjon av begrepet "virus" til "noe" som har ganske passive spredningsmekanismer så blir jo svaret: Nei, en firewall vil i praksis ikke gi noen beskyttelse mor "virus".

En videre problemstilling, det er jo hva man legger i begrepet "beskyttelse". Hvis man bruker for eksempel Outlook som kanskje er den mest vanlige virusspreder av alle programmer, så vil jo firewall for inngående trafikk ikke gi noen beskyttelse mot dette. På den annen side dersom man får en inn "virus" eller infeksjon infeksjon av en orm som forsøker å sende ut mail ved hjelp av Outlook, direkte eller inndirekte, så vil en personal firewall kunne stoppe at denne utsendelsen skjer. På den annen side så har man da en ny definisjonssak: Når den på eget initiativ forsøker å sende ut mail, er dette da en "virus" eller er det en "orm". Jeg ville mene at det er en "orm".
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. november 2004 - 20:48 #15
I for allesammen tak for jeres bidrag til spørgsmålet.