Avatar billede jimped Nybegynder
09. november 2004 - 23:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Nødvendigt med firewall?

Jeg har netop kørt windows update (XP) og har også installeret et virusprogram (AVG). Er det så stadig nødvendigt med en firewall? Burde det ikke være nok, at maskinen er sat op til automatisk at hente sikkerhedsopdateringer?
Avatar billede espersen Novice
09. november 2004 - 23:42 #1
fordi du drikker mælk så behøves du ikke at tage vitaminer ?

Jo, du bør sikrer dig ved at være opdateret samt beskyttet vha. en firewall
se evt. www.spywarefri.dk/pakken.htm
Avatar billede visto Professor
09. november 2004 - 23:51 #2
Firewall og virusprogrammer gør hver deres. Firewallen sørger (i bedste fald) for at din computer er usynlig for forbipasserende hackere, som dermed ikke kan glo på indholdet at din maskine og heller ikke kan lægge programmer på den.
Virusprogrammet skal sørge for at de filer, som du mere eller mindre frivilligt lader komme ind på din computer, downloadede programmer, vehæftede filer i vennernes mails osv, ikke indeholder virus. Dette kan en firewall ikke, mens virusprogrammet ikke kan det første.
Avatar billede espersen Novice
09. november 2004 - 23:53 #3
se fx denne artikel om en mulig sikkerhedsbrist :
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=25938

ser ud til at en firewall hjælper dig i denne forbindelse ;o)
Avatar billede visto Professor
09. november 2004 - 23:59 #4
Hvis det alligevel skulle lykkes en at lægge et program på din maskine, som "sender" fra din maskine, så kan en firewall meddele dig om denne transmission, så du har mulighed for at forhindre den. Heller ikke dette tager antivirus-programmet sig af.
Så du har helt klart brug for begge typer programmer.
At køre uden firewall kan sammenlignes med at bo i et hus uden vinduer og døre: Fri adgang for alle ind og ud.
Avatar billede jimped Nybegynder
10. november 2004 - 00:17 #5
Men selv om man har firewall, er det vel stadig nødvendig at installere sikkerhedsopdateringerne til windows? Eller bliver dette så ikke så nødvendigt, fordi min computer er usynlig for hackere?
Avatar billede visto Professor
10. november 2004 - 00:20 #6
Nej, du skal endelig opdatere din Windows, fordi du også risikere, at sikkerhedshuller typisk i Internet Explorer bliver udnyttet, når du går på nettet. Microsoft prøver konstant at følge de opfindsomme hackeres forsøg på at finde uopdagede huller.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. november 2004 - 05:18 #7
Windows XP har innebygget firewall som kan aktiviseres. Om denne er god nok kommer for en stor del an på hvordan man bruker datamaskinen. Dersom maskinen brukes av for eksempel barn så kan det være at man har behov for en personal firewall som gir flere restriksjoner (og mere filtrering) enn den som følger med XP.
Avatar billede visto Professor
11. november 2004 - 15:07 #8
Jeg takker for point!
Avatar billede wickedd Juniormester
11. november 2004 - 15:08 #9
For dialups forbindelser er det normalt ikke nødvendigt, da de skifter ip adresser hver gang du logger på.
Har du derimod ADSL eller lignende, så skal du simpenthen ha en firewall.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. november 2004 - 14:31 #10
Tja .. Rissikoen for angrep utenfra blir jo mye mindre for en oppringt forbindelse. Risikoen for et "angrep innenfra" dvs en trojaner el lignende den er vel nesten like stor. Sjansen for å få en "modemhacking" den er vel mye større ved en oppringt forbindelse. Det er vell alltid "litt sikrere" med en personal firewall, men om man har bruk for dette det kommer vel an på hvordan man passer på og hvordan man bruker utstyret.
Avatar billede ranglen Nybegynder
14. november 2004 - 14:35 #11
wickedd>du har læst de statistikker som siger, at en uopdateret windows maskine, uden firewall, i gennemsnit holder 5 minutter på internettet, så har den orm?

Så mon ikke en firewall er god nok ved dialup også?
Avatar billede espersen Novice
14. november 2004 - 14:37 #12
enig ; alt bør have firewall  - ligesom jeg skrev i første indlæg her i tråden !
Avatar billede visto Professor
14. november 2004 - 15:23 #13
>ranglen: hvor har du den statistik fra? Jeg kunne godt tænke mig at bruge den overfor min bror, der har ignoreret min firewall-prædiken, og hvis maskine jeg nu skal til at bøvle med. Med lidt statistik i ryggen får jeg måske mere autoritet overfor ham :-)
Avatar billede ranglen Nybegynder
14. november 2004 - 15:33 #14
F.eks. http://www.jobworld.dk/Article/ShowArticle.asp?ATID=23590 siger 10 min.

Der er konstant smittede maskiner på internettet, hvis liv drejer som at finde ubeskyttede pcere. Det er blot et spørgsmål om tid, inden den kommer forbi dig :)
Avatar billede ranglen Nybegynder
14. november 2004 - 15:37 #15
Og når næste hul bliver opdaget, og en ny orm finder vej til internettet, vil en firewall give naturlig beskyttelse.