Avatar billede klinto Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:35 Der er 9 kommentarer

Port scans

Hejsa, jeg opblever at min Sygate personal firewall ofte giver mig besked om at der er blevet foretaget en "port scan" fra forskellige IP adresser:

Somebody is scanning your computer.
Your computer's TCP ports:
2745, 139, 3127,  and 1025 have been scanned from 80.108.149.238.

Sommetider kommer der flere scanninger fra samme IP adresse, men oftest er adresserne forskellige.

Hvad betyder disse protscans...er det et tegn på at nogen prøver at finde en vej "ind" i min pc? Er det målrettede scans mod mig, eller bliver sådanne scans udført random?

Håber at der er en venlig sjæl som kan oplyse mig, man går jo og bliver lidt halvparanoid :-).
Avatar billede tripwire Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:38 #1
Sådanne scans er tit meget random. Folk sætter en pc igang med at scanne inden de går i seng og håber på at den har fundet noget når det vågner.

Jeg kan ikke sige om de er målrettede mod dig, men tror det ikke. jeg oplever det også tit, men jeg har lukket for det, så jeg ikke får besked. jeg bliver bare deprimeret over at se hvor mange der leder efter huller.
Avatar billede bredker Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:38 #2
det oplever jeg også i perioder
det er en server et eller andet sted der er sat til at prøve at hacke sig ind på tilfældige maskiner
Avatar billede trekkies Juniormester
18. oktober 2004 - 20:40 #3
Det har jeg også prøvet, så jeg kører en Ad-Aware og en SpyBot hver dag, for at se om nogle har lagt noget ind.
Avatar billede tripwire Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:41 #4
Ja, de scanner normalt meget store ip-ranges af gangen.
Avatar billede bredker Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:42 #5
hvis du har en ordentlig fierwall er der ikke noget at være bange for
Avatar billede razman Nybegynder
18. oktober 2004 - 21:15 #6
nu har jeg også sygate. Hører den til en "ordentlig" firewall? det er jo altid rart hvis man bliver bekræftet i, at man har gjort et fornuftigt valg.
Avatar billede bredker Nybegynder
18. oktober 2004 - 21:20 #7
den er ret god , så det burde være ok
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
18. oktober 2004 - 21:29 #8
Sygate er en rigtig god firewall. De portscanninger er ret sikkert ikke rettet imod dig, der er andre en hackerer der portscanner, internetudbydere f.eks. Hvis du vil slippe for at Sygate viser de alarmer, så kan du gå Sygate, fanebladet "Tools"/"Options", og fjerne flueben ved "Hide notification messages". Du kan være ganske rolig, din Sygate gør et godt job, med at passe på din maskine ;)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. oktober 2004 - 20:27 #9
Har du fået svar på dit spørgsmål ?