Avatar billede guni1946 Nybegynder
02. september 2004 - 09:31 Der er 10 kommentarer

Flere versioner af XP på samme PC

Jeg har installeret Windows XP Pro (dansk) på min PC. Jeg ønsker nu at installere Windows XP Home (kinesisk) på samme PC. Kan det lade sig gøre og i givet fald: hvordan bærer jeg mig ad?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. september 2004 - 09:39 #1
Ja, det burde ikke være noget problem, men du skal/bør have en separat partition til denne installation.
Har du ikke det, kan du gøre din partition mindre med købeværktøjer som Partition Magic, eller også kan du installere begge styresystemer igen. Når du vælger hvor den skal installere ved den første installation (den danske), skal du trykke L og har nu muligheden for at slette partitionen og oprette en ny på f.eks den halve størrelse.
Når den er installeret starter du blot installationen af den kinesiske og vælger den upartitionerede plads at installere på.
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
02. september 2004 - 09:40 #2
Jah, det burde nok kunne lade sig gøre, men det kræver nok at du opdeler harddisken i 2. og så installere på hver sin del !
Avatar billede peet-49 Novice
02. september 2004 - 09:41 #3
Det letteste er, at indstallere den kinesiske ver. på sit eget drev. Det kræver, at du har to partitioner. Det hele foregår under indstallationen, der bestemmer du, på hvilket drev, du vil indstallere.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
02. september 2004 - 09:46 #4
OK, jeg kan sagtens lave en partition mere på mit C-drev. Den danske Windows version ønsker jeg ikke at geninstallere så hvad gør jeg? Sætter jeg CD'en med den kinesiske version i CD-ROM drevet medens jeg kører den danske version eller er det bedre at boote fra denne CD og lave installationen herfra (uden at være oppe i den danske version)??? Vil windows selv lave en slags boot manager så jeg ved opstart af maskinen får mulighed for at vælge hvilken version jeg vil køre?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. september 2004 - 09:50 #5
Du sætter den kinesiske cdrom i og booter på den.
Vælger partitionen den skal installere på, eller alternativt den upartitionerede plads.
Og den vil selv lave din bootmanager.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
02. september 2004 - 09:56 #6
tonnybrandt > OK, jeg vender tilbage (tror jeg nok) når det er overstået. Jeg skal lige have ghosted mit C-drev til mit D-drev inden jeg foretager øvelsen (så kan jeg altid komme tilbage). Men som sagt, der går nok et par dage inden jeg vender tilbage.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. september 2004 - 10:04 #7
Helt iorden.

Jeg lægger et svar mens jeg husker det ..
Avatar billede xcc.dk Nybegynder
02. september 2004 - 10:49 #8
Du kan godt installere på samme partion. Når windows installationen finder den danske xp pro, trykker du ecs og så kan du vælge at installere på samme partion i en anden mappe. held og lykke med det!! //Tonnybrandt For at tilføje en kommentar til dit svar med boot manager, så kan boot manageren's tid og div ændres i filen C:\boot.ini :)
Avatar billede xcc.dk Nybegynder
02. september 2004 - 10:51 #9
For at åbne boot.ini går du ind i kør i start menuen og skriver C:\boot.ini for den er som standart skjult, som operativ sysfil.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
02. september 2004 - 10:51 #10
OK, jeg vender tilage om et par dage!