Avatar billede chalde Seniormester
26. juli 2004 - 11:52 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken software firewall og hvorfor?

Hey!
Er blevet godt gammeldags træt af norton.
Har før skiftet norton AV ud med avast, og dette har jeg på ingen måde fortrudt, så nu er turen kommet til firewall.
Det jeg søger, er en firewall med de samme muligheder (ja/nej til programmer, trusted ip's osv...), og gerne flere muligheder.
Lige nu kører jeg med Sygate Personal, eftersom norton igår gik helt i baglås, og jeg følte den slags ikke hørte hjemme kl 02 om natten.
Spørgsmålet er, om sygate pro er bedre (ja, jeg er villig til at give lidt penge for det).
Eller har i et bedre forslag? Beggrund.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juli 2004 - 14:03 #1
Jeg har prøvet flere, og jeg mener at Kerio 4.0 er en af de bedste. Man kan sætte sikkerhedsniveauet ligeså højt som man vil, ja faktisk så højt at man ikke kan åbne en fil uden at den alarmerer. Den har avanceret programkontrol, og mulighed for advanced rules. Hvis du kan undvære "webfilter", det vil sige popupstopper og cookiekontrol, så er den gratis til private. Mere her http://www.kerio.com/kpf_home.html
Avatar billede chalde Seniormester
26. juli 2004 - 17:52 #2
Af en eller anden mærkelig grund, ka jeg ikke få kerio til at gøre alle mine porte stealthed. Har prøvet at spærre for stort set alle programmer. Der er endda to porte der står åbne!?!
Derudover ser den meget god ud. Det eneste, udover det med portene, jeg ikke bryder mig om, er at den spørger en hel del for meget. På det punkt synes jeg ikke den er så simpel/brugervenlig.
Er vendt tilbage til sygate i mellemtiden, men hvis du har nogle idéer til hvordan jeg ka overkomme småtingene, samt den vigtige ting med portene, gir jeg gerne kerio et forsøg mere.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juli 2004 - 18:28 #3
Jeg nu har nu aldrig været ude for at kerio ikke stealther. Det skulle den gøre automatisk. Hvilke porte drejer det sig om ? Nu har jeg den ikke installeret lige nu(eksperimenterer hele tiden), men der et sted i den, hvor man kan konfigurere den til ikke at spørge så meget. Mængden af spørgsmål vil jo også blive mindre, efterhånden som den lærer dine programmer at kende. Spørgsmålene er jo en del af sikkerheden, selvom det kan være brand irriterende. En af grundende til at den spørger så meget, er at den ikke automatisk giver dine programmer server rettigheder. Den spørger dig hver gang et program beder om det, selvom det har fået tilladelse til at åbne i "trusted zone" en gang. Du kan så vælge at give en permanent server rettighed. Og det gør Sygate ikke. Har et program en gang fået tilladelse, får det automatisk også server rettigheder. Det er derfor meget vigtigt at du går ind i Sygate, og eksperimenterer med, hvor mange programmer der kan undvære server rettigheder. Så få som muligt.

Jeg vil da sige, at hvis du har det godt med Sygate, så bliver deres PRO version regnet for en af de allerbedste.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juli 2004 - 18:32 #4
Hmm, lidt klodset formuleret. Jeg mener selvfølgelig, at så få programmer som muligt, skal have server rettigheder
Avatar billede trekkies Juniormester
26. juli 2004 - 18:43 #5
hej chalde

Jeg har brugt Norton Internet Security 2004, firewall og antivirus i en i ca. 1 år nu, og jeg er stadig tilfreds, men det er op til hver enkle brugere, men jeg har ikke fortrydt mit køb af Norton.

Mvh
Martin Jørgensen
Avatar billede chalde Seniormester
26. juli 2004 - 19:27 #6
forevernewbie -> Den med serverrettigheder i de forskellige firewalls kendte jeg ikke. Thx for info.
Jeg tror jeg vil skifte lidt mellem sygate og kerio for at få en fornemmelse for hvad jeg bedst kan lide, og så senere investere i en af producenternes pro version.
Smid lige svar.

trekkies -> Jeg skifter fra norton internet security. Det har mildt sagt været en skuffende fornøjelse på det sidste. AV-delen skiftede jeg da den inden for kort tid havde lukket et par vira ind, samt smadret et af mine programmer pga. en false-positive. Det er ikke fordi jeg ikke holder mit system opdateret, bare norton der ikke har været tilfredsstillende nok. Derudover æder norton store mængder ram i forhold til andre.
Ang. firewall-delen, så var jeg tilfreds med norton ind til fornylig hvor den begyndte at skabe sig. Og så har norton meget få muligheder i forhold til andre firewalls (har jeg erfaret med sygate og kerio).

Folk må endelig gerne komme med flere forslag/info
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juli 2004 - 20:13 #7
Takker. Du får lige en til. LooknStop er en forholdsvis ukendt firewall. Jeg har læst at flere eksperter mener at det er den mest "tætte", af dem alle. Fordelene er, at den næsten ikke fylder noget i memory, og er bund stabil. Den kan vist være lidt svær at konfigurere, men der følger en standard konfiguration med, som skulle virke rigtigt godt. Du kan hente en trial her http://www.looknstop.com/ og forum her http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=28
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juli 2004 - 20:20 #8
Iøvrigt, hvis du skulle have Zonealarm med i overvejelserne, så glem den indtil videre. Den nye version 5.0 er fuld af bugs.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. juli 2004 - 20:38 #9
Har du overvejet Bitguard?
http://www.tryus.dk/bitguard.asp
Der er en kort omtale i Aovergaards pakke, og et link til en mere udførlig omtale.
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm
Avatar billede chalde Seniormester
28. juli 2004 - 09:47 #10
Uhadada, ka se jeg får travlt med at prøve flere firewalls :-)
Omend jeg nok ikke får prøvet alle igennem lige med det samme, så vil jeg få prøvet
dem inden for et stykke tid. Man ved jo aldrig om man pludselig falder over en der passer perfekt til ens behov :-)
Fromsej kom også lige med et svar.

Og stor tak til jer alle selvfølgelig!
Avatar billede fromsej Praktikant
28. juli 2004 - 19:14 #11
Så gerne.*S*
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juli 2004 - 20:11 #12
Tak for point, og det kunne da være sjovt at høre hvad du bestemmer dig for... Når du bestemmer dig..
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2004 - 14:54 #13
Tak for point.*S*
Avatar billede chalde Seniormester
01. august 2004 - 13:35 #14
Så lidt :-)

Lige pt kører jeg med sygate, men den ryger snart. Den har nogle dejlige funktioner (advanced rules hvor man ka definere mac adresser osv...), men af en eller anden grund, ka jeg ikke få lov til at sende filer gennem icq/msn/mirc. Ingen problemer den anden vej.

Lige nu taler vejret dog mest for at spendere tiden væk fra computeren. Men jeg melder tilbage når jeg har fundet vinderen :-)
Avatar billede chalde Seniormester
24. august 2004 - 07:17 #15
Så er sommeren vist ved at være overstået :-/
Sygate har gjort sit, men er ikke tilfreds med den. Så næste til test er bitguard.
Avatar billede fromsej Praktikant
24. august 2004 - 15:17 #16
Det bliver du ikke skuffet over.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. august 2004 - 15:46 #17
Prøv også lige Lookn´stop. Den er kanongod, og bruger næsten ingen cpu ;-)
Btw, bakker også 100% op om Bitguard ;-)