Avatar billede rbc Nybegynder
23. juli 2004 - 20:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Er der en sikkerhedsrisiko ved at forwarde porte?

Jeg har læst, at fildelingsprogrammer som emule og overnet kører bedre, hvis routeren sættes til at forwarde trafik fra bestemte porte. Gør det computeren mere modtagelig over for hacker angreb og lignende? Jeg bruger Norton personal firewall - fanger den alle andreb?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2004 - 20:06 #1
1. Ja.
2. Nej!
Den største risiko ligger dog i det du henter ned, der er "overraskelser" med i meget af det.
Avatar billede kenp Novice
23. juli 2004 - 22:30 #2
ihh ja man får sig nogle overraskelser med hvad du "vinder" om ikke andet så en masse spyware, store muligheder for virus, højst sandsynligt vil du bryde loven.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juli 2004 - 22:58 #3
Fildelingsprogrammer udgør en risiko af flere forskellige årsager.

1. fildelings programmer Annoncere din tilstedeværelse på nettet. Du er lettere at finde.
2. du deler nogle af dine ressourcer ud, Hackeren har med andre ord allerede et brohoved indenfor gennem firewall og alt mulig beskyttelse.
3. de fleste fildelingsprogrammer har forskellige huller som en hacker kan udnyttes. Enten er hullerne lavet med vilje eller også er der tale om tilfælde som med almindelige programmer.
4. der findes special vira der er lavet til specielle fildelingsmiljøer. Disse vira kan virke som bagdøre der kan startes udefra så de kontakter dig ud gennem firewallen (ET phone home angreb) med lovlig trafik. Noget sådant er meget svært for ikke professionelle at opdage.

Din norton vil oftest ikke fange angrebene, du har jo selv givet lov til at fildelings programmet kommunikere ud og ind. Hvis du skal have nogen som heldst chance for at stoppe den slags angreb, skal du have en applikationsproxy firewall med en special bygget proxy til det fildelings program du anvender. Hvis det findes kan du rolig regne med at det koster kassen