Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 15:05 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Explorer overtager alle systemressourcer

Hej Alle.

Jeg er netop begyndt at opleve problemer med, at Explorer begynder, at Explorer (ikke IE) melder fejl på specielt
en enkelt af mine partitioner (en 100 gb ud af en samlet hd på 200). LIge så snart Explorer på den ene eller anden
måde bliver aktiveret (via 'Denne computer' f.eks) overtager den med det samme alle computerens systemressourcer
(cpu-brug 100% - Exploer 97-99%).

Windows XP er fuldt opdateret med service pack og nyeste updates - sidstnævnte gjort efter problemerne opstod. Jeg har
desuden kontrolleret computeren for både SpyWare og virus uden at finde noget. Videre har jeg prøvet at køre
HiJackThis uden at finde applikationer, der umiddelbart ser mistænkelige ud.

Nogen, der har forslag til, hvad der er i vejen og hvad jeg kan gøre?
Avatar billede fromsej Praktikant
20. juli 2004 - 15:24 #1
Må vi se den HJT log?
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 15:38 #2
Logfile of HijackThis v1.97.3
Scan saved at 3:35:39 PM, on 7/20/2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\gearsec.exe
C:\Programmer\Palick Soft\HDD Temperature\HDDTsvc.exe
C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security Professional\IAMAPP.EXE
C:\Programmer\PopUp Killer\PopUpKiller.EXE
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\Microsoft Analysis Services\Bin\msmdsrv.exe
C:\WINDOWS\System32\CTHELPER.EXE
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security Professional\NISUM.EXE
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security Professional\SymPxSvc.exe
C:\Programmer\GetRight\getright.exe
C:\Programmer\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security Professional\NISSERV.EXE
C:\WINDOWS\System32\mdm.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\WINDOWS\system32\NOTEPAD.EXE
C:\Programmer\Skype\Phone\Skype.exe
C:\WINDOWS\System32\taskmgr.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\WinRAR\WinRAR.exe
C:\DOCUME~1\THOMAS~1\LOKALE~1\Temp\Rar$EX06.401\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://signon.stofanet.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NAV Agent] C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
O4 - HKLM\..\Run: [iamapp] C:\Programmer\Norton Internet Security Professional\IAMAPP.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE NvQTwk,NvCplDaemon initialize
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [PopUpKiller] C:\Programmer\PopUp Killer\PopUpKiller.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Jet Detection] C:\Programmer\Creative\SBLive\PROGRAM\ADGJDet.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O4 - Global Startup: InterVideo WinCinema Manager.lnk = C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: GetRight - Tray Icon.lnk = C:\Programmer\GetRight\getright.exe
O4 - Global Startup: Service Manager.lnk = C:\Programmer\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe
O8 - Extra context menu item: Download with GetRight - C:\Programmer\GetRight\GRdownload.htm
O8 - Extra context menu item: Open with GetRight Browser - C:\Programmer\GetRight\GRbrowse.htm
O8 - Extra context menu item: Validate XML - C:\WINDOWS\web\msxmlval.htm
O8 - Extra context menu item: View XSL Output - C:\WINDOWS\web\msxmlvw.htm
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {00B71CFB-6864-4346-A978-C0A14556272C} (Checkers Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/msgrchkr.cab
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab
O16 - DPF: {2917297F-F02B-4B9D-81DF-494B6333150B} (Minesweeper Flags Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MineSweeper.cab28578.cab
O16 - DPF: {8E0D4DE5-3180-4024-A327-4DFAD1796A8D} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsClient.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?38008.5193402778
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
Avatar billede fromsej Praktikant
20. juli 2004 - 15:47 #3
Ingenting der, prøv lige denne scanner:
http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp - Virusscanner.
Har du defragmenteret og kørt diskoprydning på det drev?
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 15:50 #4
Nopes - ikke defragmenteret eller diskoprydet.

Efter et par genstarter har jeg heller ikke oplevet problemet på det før omtalte drev... mystisk. Men prøver lige den scanner, du snakker om. :o)
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 16:11 #5
Okay... har scannet hele computeren med den scanner - så vidt jeg lige kan se, har den ikke fundet noget...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 16:15 #6
Har du AVI-film på den partition ?
http://www.tweakxp.com/tweak1467.aspx (fejlen her giver 100% belastning på explorer'en)

Har du kørt en chkdsk på den partition ?
chkdsk d: /f
Sig nej til at diconnecte drevet og ja til at køre ved næste genstart.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. juli 2004 - 16:27 #7
Det er i hvert fald ikke virus/snavs relateret.
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 16:28 #8
Hvad mener du helt præcist med en chkdsk d: /f? Er det det, som den side, du linker til beskriver som ændringerne i regedit'en?

Men nu du siger det, så ligger der faktisk  nogle AVI-filer på den partition - jeg har også tidligere haft problemer med, at jeg ikke kunne slette filerne, da de tilsyneladende blev anvendt af et andet program. Og det selvom jeg lige havde startet computeren op og ikke havde haft åbnet filerne.
Avatar billede cp1 Nybegynder
20. juli 2004 - 16:35 #9
chkdsk
fra kør eller en promt, skriv, chkdsk /f (bemærk mellemrum) svar J som ja til at den skal gøre det næste gang du genstarter maskinen,genstart maskinen.

mht. avi filer

1. Close Windows Media Player, wait about 3 seconds for the database to close.
2. Using "My Computer", navigate to the following folder:
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Media Index
3. Delete the "wmplibrary_v_0_12.db" file here. This is not your actual music, only the database which Windows Media Player uses as a listing.
4. Start Windows Media Player.
5. Hit "F3" and enter the location where you have moved your music to. If it is on multiple drives, check "All Drives". Let it finish.  All the old listings will now be gone, and you will only have the new accurate ones.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 16:36 #10
Avi-fixet som jeg linker til er på grund af en bug i XP, og giver 100% cpu-forbrug. Hvis der er en AVI-fil i en mappe begynder explorer at læse hele filen igennem af en eller anden grund. Fixet i reg databasen gør at den holder op med det, men har ellers ingen virkning udover at den fixer problemet. Du mister ikke noget ved det, og jeg har selv lavet fixet og har kørt længe med det.

Den anden med chkdsk var for at få disken kontrolleret for fejl, og har intet med AVI-fixet at gøre.

Så jeg ville lave ændringen i registreringsdatabasen og så tror jeg problemet er løst.
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 16:50 #11
tonnybrandt> Nu har jeg forsøgt at lave det fix, men den eneste værdi, der er under HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler er en eller anden standardværdi, som jeg ikke kan slette.

cp1> Det man gør i det, du nævner omkring 'mht avi filer', er det ikke bare at reset'e den database, som MediaPlayer har lavet over musik og film? Er det MediaPlayer, der hele tiden går ind og 'afspiller' filerne = 100% cpu forbrug?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 17:15 #12
Sorry, jeg skulle have kontrolleret at informationen på siden var korrekt før jeg sendte linket.

Det der står på siden er ikke korrekt. Det er ikke den nøgle som skal slettes.
Denne side er korrekt:
http://www.videohelp.com/forum/userguides/100406.php

Jeg har kontrolleret informationen både i min egen registreringsdatabase samt fundet samme information en hel del steder på nettet.
Avatar billede cp1 Nybegynder
20. juli 2004 - 17:24 #13
jo det er det,det var for at få en frisk start på denne ting osse og derved udelukke fejl ;)
Avatar billede ennos Nybegynder
20. juli 2004 - 17:34 #14
cp1> Oh - okay. Fair nok. :o)
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 09:29 #15
Jeg lukker lige. :o)