Avatar billede eerikk Nybegynder
05. juli 2004 - 13:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SQL-sætning - hjælp en novice

OHØJ! Jeg har et lille problem:

Jeg har to tables - den ene (T1) indeholder et id som er en int som er PK, og så en masse andre data. Den anden (T2) indeholder det samme id som T1 og et flag (0/1) for om data i T1 er korrekte.

Hvordan får jeg fat i den første række i T1, som ikke er beskrevet i T2 ved at dens id figurerer der??

Altså T1 har id: 1,2,3,4,5

T2 har id: 1,2,3

Det jeg skal have er så id:4, men hvad er SQL'en?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 13:13 #1
Prøv med en af disse:

MS SQL:

SELECT TOP 1 * FROM T1 WHERE id NOT IN (SELECT id FROM T2) ORDER BY id

MySQL:

SELECT * FROM T1 LEFT JOIN T2 ON T1.id=T2.ID WHERE T2.id IS NULL ORDER BY T1.id LIMIT 1
Avatar billede eerikk Nybegynder
05. juli 2004 - 14:59 #2
smid et svar for point :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 15:01 #3
ok