Avatar billede chalde Seniormester
20. juni 2004 - 18:32 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Trillian, miranda osv.. Hvilken skal man vælge?

Står og overvejer at skifte til nogle af de kombinerede IM-programmer, eftersom en hel del folk har skiftet til messenger (og glemt hvor dejligt icq er)....
Men hvilken af dem skal man mon vælge? Kom med jeres bud og begrund hvorfor. Kommentér gerne nogle af følgende:
- Brugervenlighed
- Udseende
- Sikkerhed
- Stabilitet
- Om hvor vidt programmet popper op med beskeder (derfor jeg ikke bryder mig om messenger, da det til tider får visse spil til at crashe)
- Hvor ens kontakter gemmes (lokalt eller på icq/msn´s egne servere)
- Ander der kan bidrage til mit valg
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 19:33 #1
Miranda:
  - Brugervenlighed
    # Tjaaa, brugervenlighed er hvor hurtigt brugeren
    # bliver fortrolig med programmet.
    # Det er mange år siden jeg skiftede til Miranda,
    # så det kan jeg ikke huske.

  - Udseende
    # Jeg foretrækker en minimal brugergrænseflade,
    # det giver miranda til UG

  - Stabilitet
    # Er ikke gået ned for mig i mange måneder, jeg
    # kan faktisk ikke huske hvornår den sidst gik
    # i udu.

  - Om hvor vidt programmet popper op med beskeder
    # det vælger du selv

  - Hvor ens kontakter gemmes
    # med msn er det på serveren
    # icq plugin'et har vist begge muligheder

  # Bruger minimal RAM (430KB i minimeret tilstand hos
  # mig pt.)

  # Jeg kan ikke få Miranda til at sende filer gennem
  # msn, har ikke prøvet at modtage..
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 19:36 #2
# Miranda har ikke en masse indbyggede
  # reklamer og andet unødig nonsense.

  # Miranda er gratis (som i open source).

Trillian har jeg ikke prøvet de sidste par år, så den vil jeg ikke kommentere.
Avatar billede 7th Praktikant
20. juni 2004 - 20:36 #3
Om Trillian.

Brugervenlighed:
Det er meget nemt at opsætte konti til de forskellige klienter Trillian understøtter. At finde rundt i de forskellige funktioner til hver klient, kræver nok noget læsning i manualen.

Udseende:
Afhængig af dit skin valg.

Sikkerhed:
Hvad menes?

Stabilitet:
Har aldrig oplevet et crash.

Om hvor vidt programmet popper op med beskeder:
Hvis du mener du reklamer beskeder fra ukendte brugere, så tror jeg ikke det kan undgåes helt, men det er ganske få jeg har modtaget.

Hvor ens kontakter gemmes:
MSN kontakter hentes fra server første gang, og gemmes så lokalt.
ICQ kontakter mener jeg at kunne huske ikke kan hentes fra server, men skal eksporteres fra ICQ klienten. Kontakterne gemmes lokalt.
Yahoo kontakter hentes og gemmes på server.

Ander der kan bidrage til mit valg:
Jeg har aldrig prøvet Miranda. Da jeg i sin tid skiftede fra ICQ/MSN/Yahoo til Trillian, var jeg så godt tilfreds, at et alternativ som Miranda aldrig kom på tale :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. juni 2004 - 20:42 #4
Da jeg så dit spørgsmål tænkte jeg, at jeg straks ville give en stak rosende ord om miranda, og rakke Trillian ned. Men førstnævnte klarede Soreno godt.

Mht. det andet punkt, så kan jeg egentlig ikke helt tillade mig at hakke på Trillian, for det er meget lamg tid siden, at jeg sidst prøvede programmet. Men jeg husker det som noget af det tungeste, mest ustabile og grimmeste program (standard skin) jeg nogen sinde har set.
Jeg foretrækker at mine programmer bruger så få ressourcer som overhovedet muligt.
Avatar billede chalde Seniormester
20. juni 2004 - 21:00 #5
Det kalder jeg informativt feedback.
Jeg tror valget bliver miranda, da trillian gemmer kontakter lokalt, og eftersom jeg bruger IM på flere forskellige maskiner, er det surt at skulle have dem med sig på anden vis.
Nu husker i lige at komme med et svar alle sammen :-)

Med sikkerhed menes der spam/virus/osv.....
Avatar billede chalde Seniormester
20. juni 2004 - 21:00 #6
Og selvfølgelig tusind tak :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. juni 2004 - 22:30 #7
Jeg har aldrig haft sikkerhedsproblemer med Miranda :)
Avatar billede soreno Praktikant
21. juni 2004 - 08:38 #8
Eneste ulempe, ved at kontakter gemmes centralt, er navngivning.

Jeg gidder nemlig ikke huske på hvem "haxxxorr" er, så jeg renamer dem altid til deres rigtige navn. Det går så tabt hvis jeg logger ind på en anden maskine. I øvrigt mener jeg ikke at msn-messenger har mulighed for at rename kontakter.
Avatar billede 7th Praktikant
21. juni 2004 - 22:45 #9
Jeg er ikke sikker, men jeg mener bestemt at Trillian også opdaterer ens klient liste når man tilføjer en kontakt. Kontakterne gemmes bare også lokalt, i tilfælde af at man omdøber navnet på en kontakt :)

Omkring udseende, så har jeg lige kigget Miranda skins igennem, og de er alle mere eller mindre minimalistiske i brugerfladen, så hvis du foretrækker et mere attraktivt interface, så er Trillian det rigtige valg :)

13.700 KB bruger Trillian iøvrigt hos mig, så det må vel siges at være en væsentlig forskel fra det soreno oplyser Miranda bruger.
Avatar billede chalde Seniormester
22. juni 2004 - 13:02 #10
Jeg har kørt med miranda siden igår, og jeg må sige at det dækker mine behov.
Hvis jeg senere hen vil have noget anderledes at kigge på, kan jeg altid prøve trillian.
Miranda bruger rigtigt nok næsten ingen ressourcer. Har højst være oppe på ca 4mb hos mig (med åben kontakt osv..), men som regel er den på under 1mb.
En anden fed ting er plugins (ved jeg ikke om trillian bruger), da det giver en del yderligere funktioner.
Men ved i hvert fald at icq og msn er røget lige i papirkurven :-)

Jeg takker for jeres indlæg alle sammen.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. juni 2004 - 21:05 #11
Det var så lidt - tillykke med det gode valg :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. juni 2004 - 21:06 #12
- og tak for points