Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 15:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Norton Internet Security : Et fjernsystem forsøger at få adgang

Hejsa.

Jeg har længe kørt med Norton IS, og her i de sidste par dage
er jeg begyndt at få beskeder om at der er et fjernsystem der forsøger at få adgang til min pc.

Norton stopper dem og det er selvfølig fint nok, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det egenligt er der sker.

F.eks. har jeg lige fået en hvor norton skriver :

Protokol : TCP (Indkommende)
Fjernaddresse : 82.68.59.154 : 3090

og også denne :

Protokol : TCP (Indkommende)
Fjernaddresse : 194.100.87.134 : 54199

Kan jeg på nogen måde finde ud af hvem det er som prøver at komme ind ?

Mens jeg sidder og skriver dette er der 4 der har prøvet ??
Avatar billede yellow Nybegynder
16. juni 2004 - 15:18 #1
Du kan lave en traceroute på en IP.

Tag en cmd prompt og skriv f.eks:
tracert 82.68.59.154

Ved at se lidt på sidste trace kan du uddrage at forsøget kommer fra en kunde af http://www.zen.co.uk/ som er en ISP i england.
Mere kan du nok ikke uddrage medmindre du så tager kontakt til zen.co.uk og spørger hvem der havde den specifikke IP adresse på et specifikt tidspunkt.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 15:25 #2
Takker for svaret.

Det vil jeg prøve med de forskellige ip'er der kommer :-)

Det jeg spekulere på er hvad det er. Hackere, reklame, søgemaskiner, orme eller ??
Avatar billede yellow Nybegynder
16. juni 2004 - 15:32 #3
Er højst sandsynligt nogle uvidne brugere der har fået virus. Virusen prøver så via deres forbindelse at sprede sig, og det er de angreb du kan se.

Det kunne i teorien også være direkte hacker-forsøg mm.
Du kunne evt. undersøge nærmere hvilke sikkerhedshuller oa. der normalt kan udnyttes via de specifikke porte der bliver forsøgt tilgang til(3090, 54199).
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 15:36 #4
Ok.

Hvordan kan jeg undersøge det ?

(JEg skal også lige ha givet dig de point)
Avatar billede yellow Nybegynder
16. juni 2004 - 15:44 #5
Du kan søge på google.
Lidt søgning viste f.eks. at 3090 er en ofte brugt port for telnet forbindelser.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 15:48 #6
Ok.

Jeg spørger lige lidt dumt, men skriver du så bare port nummeret i søgelinjen ?
Avatar billede yellow Nybegynder
16. juni 2004 - 15:52 #7
prøver lidt forskelligt.

"port 3090"
"virus 3090"

Evt. søg under google grupper også.
Hvis du finder nogle ting under en søgning kan du evt. søge videre på disse ting også.
Er ikke altid du får et brugbart svar, men hvis du søger på en port der bliver anvendt i et kendt sikkerhedshul eller i kendte vira, skal du nok finde noget på google.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 16:07 #8
Oki. og tak..