Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 14:57 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til Outpost firewall

Mit problem med en mærkelig firewall skal jeg have løst. Jeg har valgt Outpost ud fra Tænk's test: http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema

Problemet er bare jeg hele tiden skal lukke den for at komme til forskellige sider, vistnok dem jeg ikke har været på før, og så er pc'en sårbar. Jeg har Policy sat til Rules Wixard. Hvis jeg sææter til Allow Most kan jeg næsten surfe uden at genstarte Outpost, men det er nok heller ikke sikkert nok?
Jeg har sat applikationer som IE til at være Trusted. Er der nogen der kender Outpost eller bare har nogen ideer ?
Jeg synes den er svær at opsætte, men vist meget effektiv og blokerer også spyware og ads m.m.
OG så er den gratis.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juni 2004 - 15:27 #1
Options -> Application. Vælg IEXPLORE.EXE og click Edit, vælg Modify Rules.

Hvad står de til? Hos mig er det:
Where the protocol is TCP
  and where the direction is outbound
  and where the remote port is 80-83
Allow it.

Og så er der kryds i alt hvad der står af socks, proxy, gopher osv.. virker fint.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:08 #2
Tak strych9
Der er ingen Rules oprettet. Men hvis jeg så vælger Create Rules får jeg det du siger.

Jeg vil gerne kunne anbefale Outpost til venner, men den virker ikke brugervenlig nok hos mig.

Jeg har fx tilladt et FTP program (FTP Voyager, et super program). Hver gang jeg starter det sker ingenting, men hvis jeg lukker Outpost starter det op. Her er heller ingen Rules sat.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:10 #3
- Og det er under Trusted Applications.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:13 #4
Hvis jeg fx opdaterer denne side kan jeg heller ikke få lov, først når Outpost er lukket.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:13 #5
For det meste...
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juni 2004 - 16:15 #6
Jeg downloadede outpost da jeg så dit spørgsmål. Det er første gang jeg prøver den i dag. På mig virker den ikke særlig svær, men ok, jeg har jo også tonsvis af erfaring fra mere avancerede firewalls.

Det du skulle have gjort er at benytte de presets der er i den. Når IE starter op på systemet første gang og outpost spørger hvad du vil tillade skulle du have sat IE til at benytte browser preset.. og så fremdeles.
Måske et mindre usability problem... jovist.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:15 #7
I træstrukturen under My Internet - Blocked har jeg Block NetBIOS Traffic i blå.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juni 2004 - 16:18 #8
Det har jeg også.. og betydningen af det kan være at deling af filer mellem flere windows maskiner, samt maskinernes evne til at "se" hinanden kan være påvirket.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:19 #9
OK, jeg prøver at geninstallere Outpost. Har nu ikke forsøgt at være smart. Kun omhyggeligt svaret på skiltne. Der er en bunke mere eller mindre forståelige navne og tjenester, der skal tages stilling til. Jeg KAN også have haft en trojaner eller virus, der har prøvet at lave rav i den.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 16:21 #10
Men som udgangspunkt har Outpost været helt umulig, men ellers meget lovende.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 17:36 #11
Det hjalp ikke at geninstallere Outpost. Jeg prøvede Sygate igen, men den går ned med minutters mellemrum.
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 17:39 #12
Jeg har instlleret sygate i øjeblikket. Prøver Normans antivirus og firewall pakke fra TDC.
Forsøgt systemgenoprettelse fra Win XP CDrom, men den ville ikke godtage password. Så det "går godt".
Avatar billede para7 Nybegynder
16. juni 2004 - 21:15 #13
Jeg har fået opgraderet min Outpost firewall til pro og nu kører det langt bedre.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 02:16 #14
hmm, Outpost genstartede lige min comp da jeg forsøgte at standse servicen.

Jeg er faktisk ikke ubetinget glad for denne firewall...
Avatar billede para7 Nybegynder
17. juni 2004 - 13:19 #15
Hej strych9. Tak for hjælpen. Send lige et svar for point, som jeg synes vi skal dele. OK?
Jeg har også fået genstartet min pc, men Outpost kører efter opgradering/updating bedre end nogen anden jeg har haft og genstarter ikke pc'en. Den koster vist knap 300 kr. Jeg er lidt skeptisk med Normans antivirus/firewall til 60 kr/halvår. Man kan ikke afprøve den først.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 15:00 #16
ok
Den eneste consumer-level firewall til windows som jeg egentlig har kunnet lide har været Tiny Personal Firewall.
Avatar billede para7 Nybegynder
17. juni 2004 - 15:22 #17
Tiny lød for mig som lille og ikke særlig effektiv. Men et forsøg værd.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 15:31 #18
Tiny gør hvad en firewall skal gøre: Filtrerer pakker og logger. Ikke så meget andet pjat. =)

Men husk at sikkerhed ikke er et produkt. Det er processer, viden og politikker som man holder sig til..