Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 00:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Port Scan Attack.

Hej Eksperter

Jeg har fire spørgsmål.

Jeg oplever 1-5 gang dagligt Port Scan Attack og det irriter mig meget!
Jeg skrive IP adressen for de personer som laver port scan ned og samtidig de porter som de scanner.
Jeg har fundet ud af at de scanner fleste gang disse porte:
80, 1025, 2745, 3127, 6129
Og sjældent gange disse porte:
5000, 81, 1433, 3128, 1080
Og jeg har også fundet ud af at fleste af de personer som laver port scan er dansker fordi når jeg laver (BackTrace) af deres IP adresse så kan jeg se at deres Internet central ligger i København NV  og de bruger som mig TDC Webspeed.
Et par sjældent gang sker der også port scan fra udlandet.
Jeg har prøve med Quickscan, Stealthscan , Trojanscan, TCP scan og UDP scan men jeg kan ikke se nogen åbne porte og jeg kan kun se at alle porte stå (Blocked).

Så mit spørgsmål er:

1.Hvad er disse personers formål med at lave port scan, er de hacker?
2.Kan jeg ikke anmelde dem til politiet?
3.Hvordan kan jeg stoppe dem?
4.Vil det hjælpe hvis jeg skifter til anden gratis Firewall?

På forhånd tak!
Avatar billede thedeathart Nybegynder
07. maj 2004 - 00:24 #1
1. Ja
2. Jo
3. FireWall ? luk de porte du ikke benytter.. port 80 er til Internettet.
4. Ved ikke,, prøv med ZoneAlarm
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 00:27 #2
1. Det er med høj sandsynlighed maskiner som er inficeret med en orm. Alle som er koblet på Internettet oplever disse scanninger.

4. Nej
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 00:35 #3
Hvis vi lige skal tage de to andre også:

2. Her vil man nok oftest kontakte deres udbyder. Slå ip'en op i en whois database, og finde en abuse mailadresse. F.eks.: http://www.network-tools.com/default.asp?prog=network&Netnic=whois.ripe.net&host=194.239.10.41

3. Se punkt 2
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 00:36 #4
2. Hvis det er en rigtig hacker, så er det selvfølgelig en politianmeldelse. Men de har vist ikke mandskab nok til at tage sig af automatiserede ormeangreb :)
Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 00:42 #5
squashguy > Jeg har aldrig oplevet sådan nogle før!
Det hele er begyndt for to måneder siden.

Men kan disse personer samle oplysninger af min pc?
Det er jo ikke farligt vel? altså vil det ikke skade min pc?
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 00:46 #6
Så længe de bare stoppes af firewallen, er de harmløse. Og de kan ikke indsamle nogle former for oplysninger.

Alle indgående porte er i stealth mode (blocked), og de afvises blankt ved hovedøren.
Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 00:50 #7
Dvs. at det er en orm eller virus fra en inficer pc som prøver at komme ind i min computer.
Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 00:51 #8
Hvordan kan jeg ignorer disse port scan?
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 00:58 #9
Det er nok en blandning af orme, og nogle som leder efter maskiner med forskellige services (http,fjernstyring,etc). Prøv at lav en google søgning på: port <nummer>

Under options kan du vælge hide notification messages, hvis du ikke vil have popups..
Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 01:03 #10
Det du mener er at jeg gå ind på Google også skrive f.eks port 1025 og klik på søg eller hvad?
Avatar billede masis Nybegynder
07. maj 2004 - 01:14 #11
Jeg siger 1000 tak for hjælpen!
Du må gerne ligge et svar.
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. maj 2004 - 01:39 #12
np