Avatar billede fromsej Praktikant
14. april 2004 - 19:34 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Eksperter diskuterer

Det sker somme tider at en eller flere af os ikke er enige i løsningsforslag som andre kommer med, dette medfører så diskussion i den tråd hor spørgsmålet er stillet, denne diskussion er om ikke andet så velegnet til at forvirre spørger og nogle vil opgive at få løst deres problem mens vi diskuterer videre, en nem måde at undgå det på ville være enten at oprette en kategori, kaldet f.eks Eksperter diskuterer, eller flytte diskussionen over i fri debat, og så når der er opstået enighed lægge et svar om hvad konklusionen blev, den oprindelige spørger er selvfølgelig velkommen til at deltage, og det vil medvirke til at meget "støj" i de enlelte tråde undgås.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. april 2004 - 19:36 #1
God ide!
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2004 - 19:37 #2
kanon ide
Avatar billede roenving Novice
14. april 2004 - 19:44 #3
Hvad Søren, har du været uenig med nogen ?-)

-- lidt svært at få en god ide til en global implementering, men noget, som vi i hvert fald kan udbrede blandt de ofte besøgende ...
Avatar billede andersenph Nybegynder
14. april 2004 - 19:51 #4
Jeg kan godt se fordelen i det forslag.
Det er der vel heller ikke noget i reglerne der forbyder...
Avatar billede espersen Novice
14. april 2004 - 20:05 #5
enig , det vil være dejligt overfor spørger
Avatar billede kenp Novice
14. april 2004 - 20:13 #6
god idee! (men husker man det så også ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2004 - 20:18 #7
en god ide, men et sådant forum bør nok være under nøje opsyn af coadmin, da den ellers hurtigt kan udvikle sig til en muderkastningsarena, hvor alle almindelige regler for god opførsel ikke eksistere. Uenighed er helt i orden, men at skændes elektronisk er for dumt
Avatar billede nicklasb Nybegynder
14. april 2004 - 21:09 #8
man "kunne" med admins indsat, lave så der under hver status for kommentar (der med navn og tidspunkt), var et link med teksten "diskuter svar", hvor der så under kommentaren kom en smal gul bjælke med en note om at dette bliver diskuteret, og et link ind til en "skjult" tråd, hvor der så ikke skete andet, end at svaret blev diskuteret lidt..
det vil jeg mene ville være den RIGTIGE løsning! (Det med at oprette en masse ligegyldige spørgsmål til gene for resten af forummet i forskellige kategorier, og med forskellige formål synes jeg ikke helt godt om!!)
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2004 - 21:36 #9
Jeg syntes faktisk langt hen ad vejen at denne "støj" kan være til stor gavn for spørgeren - hvis vedkommende selvfølgelig har interesse i at lære. Hvis der kommer nogle løsningforslag frem som for spørgeren gør det samme kan vedkommende måske let blive forvirret over hvad der er bedst og hvad forskellen i det hele taget er - og ved at følge den diskution der så måske opstår kan spørger se fordele og ulemper ved de forskellige ting.

På den måde - vil jeg mene i hvert fald - at spørgeren ud over et korrekt svar også kan lære en masse andet der måske kan bruges senere.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2004 - 23:47 #10
Ideen er god fordi problemet er reelt nok.

Imidlertid ved jeg ikke om en enkelt kategori er velegnet, da eksperten jo spænder
bredt og en kategori derfor vil indeholde mange uinteressante diskussioner for de
fleste.

Så måske hælder jeg lidt mere til nick's ide om en sub tråd der default ikke vises.
Evt. kombineret at flaget blev ternet eller lignende så øvrige eksperter kunne se,
at her blev der diskuteret finesser.
Avatar billede magictouch Nybegynder
15. april 2004 - 07:47 #11
Lidt malurt*G* Dem der f.eks svarer: Formater lortet, er de værd at diskutere med? for at følge op på fromsej´s forslag, kan man jo i given tråd, hvis man ikke er helt enig i et seriøst svar/kommentar skrive: fromsej, eller hvem det nu er, kig lige her:http://www.eksperten.dk/spm/Eksperten/ hvor man så har lavet et spg.
Kun et forslag*S*
Avatar billede ird Praktikant
15. april 2004 - 08:06 #12
Rigtigt godt forslag.
Tit og ofte ender en diskution mellem to "eksperter" med nørde snak og en hulens masse SPAM, som kun kan være til irritation for en spørger.
Men kan som andre frygte et diskutionsforum kan ende i muderkastning :)
Men helt sikert et godt forslag
Avatar billede mat Nybegynder
15. april 2004 - 10:57 #13
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se noget problem?

Eksperten handler vel primært om vidensdeling og hvis et spørgsmål udvikler sig til en længere _relevant_ diskussion, har alle vel en chance for at blive klogere...og det gavner vel alle (også selvom "spørger" nogle gange bliver snakket over hovedet, sålænge han får sit svar)? Diskussionerne tillader ofte en dybde i et emne som et "almindeligt" spørgsmål ikke formår.

Sub-tråde tror jeg bare ville gøre det hele endnu mere forvirrende at navigere rundt i. Hvem kan oprette sub-tråde og til hvilke indlæg kan de oprettes osv.

Jeg er enig med keysersozes betragtninger og jeg betragter ikke (relevante) diskussioner som støj eller spam.

mvh mat
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2004 - 11:12 #14
Problemet opstår hvis der er stor niveau forskel mellem spørger og
de eksperter der er enige. Så kan det godt være yderst forvirrende
hvad der foregår.

Eksempel: en spørger stiller et elementært C++ spørgsmål, 2 eksperter
svare med forskellige svar, spørger har fået 2 løsninger der virker og
er glad, eksperterne begynder at diskutere hvilken løsning der er bedst,
argumenterne inkludere citater fra ANSI C++ standarden, henvisninger
til Bjarnes bog og diverse listninger af den genererede assembler kode.
Muligvis meget interessant kode. Men komplet irrelevant for spørger.
Avatar billede hcma Novice
15. april 2004 - 11:41 #15
er lidt vægelsindet.
Det må vel også være et spørgsmål om at spørgeren formulerer, uddyber og forklarer problemstillingen samt fremskridt, og dertil kan en diskusion i selve tråden både være oplysende og belærende = selv til selvhjælp.
Samtidig bør kommentatorerne i tvivlstilfælde jo også stille uddybende "dumme" spørgsmål og ud fra det komme med løsningsforslag.
Men alligevel hælder jeg nok til fromsej's forslag eller måske få en ekstra mulighed ind i tråden, så der er 3 muligheder: kommentar, svar og diskuter. Spørgsmålet er så hvor meget "støj" det så giver og om det ikke alligevel er bedre med en speciel diskussions-tråd.
Er som skrevet stadig i tvivl, da jeg ikke rigtigt kan overskue om det skaber forvirring eller klarhed (nok et spørgsmål om temperament og at være vant til at læse og tyde teksten)
Avatar billede mat Nybegynder
15. april 2004 - 11:53 #16
arne v > Igen, jeg kan ikke se problemet? Du skriver jo selv: "spørger har fået 2 løsninger der virker og er glad" - at to C++ eksperter så diskuterer videre kan da ikke være til nogen skade?

Det lyder som om at en opretter af en tråd er enerådig hersker over denne og efter man har fået svar må der ikke diskuteres videre, uden at det betragtes som støj, spam, spim og hvad har vi?

Vi er her vel alle for at lære og diskutere de områder af IT vi finder interessante (og punke andre mennesker engang imellem) og ikke for udelukkende at agere serviceorgan?

mvh mat
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2004 - 14:04 #17
I nogle tilfælde tror jeg godt at det kan forvirre spørger mere end godt
er, hvis et par eksperter begynder at diskutere finesser. Og evt. også gå ud over
troværdigheden af svarene - hvilket er fint hvis det er dårlige svar, men skidt
hvis svarene er grundliggende gode nok og det kun er petitesser der diskuteres.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. april 2004 - 19:52 #18
Jeg skal love for der kommer argumenter på bordet, dejligt at se.*S*
De der er imod, hvis man kan stille det så firkantet op, har også rigtig gode argumenter hvorfor de er imod.
Min oprindelige idé er nu heller ikke at det skal være i hvert eneste spørgsmål hvor det er petitesser der diskuteres, og jeg ville da være glad som spørger for at læse hvordan folk både interesserer sig for, og kommer med løsningsforslag, men vi har altså mange der lige kommer ind med et specifikt problem, og ikke er så teknisk mindede, de står af når diskussionen kører, dette har jeg opserveret i flere tråde, der også har en tendens til at blive meget lange, uden egentlig at løse spørgers problem.
Det er den indgangsvinkel jeg har lagt til grund for mit forslag.
Er det tid til konklusioner, eller skal vi lade det køre et par dage endnu?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. oktober 2004 - 11:23 #19
Et par dage er vist gået, godt og vel.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. oktober 2004 - 19:06 #20
Sløve fynbo *GH*
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2004 - 20:13 #21
Nej hvordan kan du tro at der er det ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. oktober 2004 - 20:16 #22
Hellere en sløv fynbo end en kvik nordjyde(*GYS* sikke en straf)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. oktober 2004 - 20:21 #23
UF - hvad så freehelp - det skal sølvræven da ikke slippe godt fra hva? *GG*
Avatar billede fcs Novice
22. oktober 2004 - 21:42 #24
Hvis man virkelig skal fornærme ham kan man jo bare kalde ham for OB-fan ;o)

God weekend ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. oktober 2004 - 22:19 #25
Det er tæt på en udfordring til duel, våbnet bliver mus med ledning.
Det er et krav at vi skal stå med ryggen til hinanden.*GH*
Avatar billede fcs Novice
22. oktober 2004 - 22:37 #26
Det tør jeg ikke. Hvis jeg er ude på at blive ramt af flyvende objekter behøver jeg bare at fornærme min kone ;o)

Men du ved at jeg altid er klar på at give dig revance - næste gang bør du nok overveje om det er en god ide igen at tage en italiensk trøje på.... Jeg mener, den du havde på til sidste hardwarekast må have været fra Italien - der han jo spaghetti ud af ærmerne *LOL*
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. oktober 2004 - 22:37 #27
*GG*
Avatar billede bredker Nybegynder
22. oktober 2004 - 22:39 #28
fromsej>>så har du jo et stort fortrin hvis det er med ryggen mod hinanden
du er jo danmarksmester den vej
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2004 - 22:46 #29
LOL så skal duelle stå mellem roenving og fromsej ;)
Avatar billede bredker Nybegynder
22. oktober 2004 - 23:00 #30
ja ja kenp
til næste år forventer vi at du slår rekorden
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2004 - 23:03 #31
hvilken af dem?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. oktober 2004 - 23:26 #32
Roenving og jeg skal nok holde ham fra vores rekorder.*G*
Men sjællænderne kan godt begynde planlægningen, der er meget at leve op til, efter to perfekte arrangementer.
FCS>>Det er der noget om, jeg begynder at træne med det samme.
Måske skulle jeg også træne lidt tredie halvleg.
Avatar billede popsy Novice
23. oktober 2004 - 00:30 #33
Tågeho'der :D
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2004 - 01:17 #34
*rotflmao*

3. halvleg kan jo trænes her: http://roenving.users.whitehat.dk/birthday/

(PS. det er absolut en hemmelighed !-)
Avatar billede fromsej Praktikant
23. oktober 2004 - 07:30 #35
Jeg er fristet til at komme til træningslejren, men jeg kan ikke love noget endnu, desværre.
Avatar billede bredker Nybegynder
23. oktober 2004 - 08:31 #36
roenving>>ser du sådan ud i ædrug tilstand *GH*
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2004 - 08:40 #37
Tjah, nu er det jo ikke hver dag, jeg har brug for at have 'Jyllandshår' ...
Avatar billede freehelp Praktikant
23. oktober 2004 - 09:33 #38
En københavner, en fynbo og en jyde er i byen og går på stripbar.

De ser på en stripper, der danser rundt oppe på bordet. Københavneren tager en 500-seddel frem, slikkede på den og klasker den på den ene balle af stripperen.

Det skulle ikke holde fynboen tilbage, så han tager en 1.000-seddel, og klaskede den på den anden balle af stripperen.(Så for Sørensen da, hvad gør jeg nu, tænker jyden.)

Jyden tager så sit Dankort frem, trækker det mellem sprækken og siger:
Du kan bare tage den på 3.000,- kr., og så tager jeg de to sedler!

Sig så IKKE det er dumt at være en kvik jydetamp *GH*
Avatar billede fromsej Praktikant
23. oktober 2004 - 09:54 #39
Jo, for nu sidder han i spjældet for falskmøntneri, en fynbo ejer ikke en tusindkrone med alt det vi sender i udviklingsbistand til Nordjylland.*GMH*
Avatar billede freehelp Praktikant
23. oktober 2004 - 10:55 #40
LOL