Avatar billede oyvindmyrseth Nybegynder
05. november 2003 - 11:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ShellExecute eller TFileRun? Eller finnes det en annen funksjon?

Hei!
Jeg ønsker å gjøre noe så enkelt som å starte et program fra en Delphi applikasjon (Delphi 7 Pro)

Jeg har til nå bruk ShellExecute og det har fungert fint. Men nå trenger jeg legge til et parameter. Hvis jeg skulle ha laget en shortcut ville den sett slik ut: "C:\prog\mittprog.exe Annenfil.zzz"
Og denne shortcuten fungerer, men den fungerer ikke i shellexecute. Og gir heller ingen feilmelding. Ingenting skjer... Hva kan være årsaken? Og hvordan kan jeg utføre denne operasjonen? Det skulle da egentlig være en enkel affære?
Avatar billede snowball Novice
05. november 2003 - 11:34 #1
Når du bruger ShellExecute så skal du huske at selve stien til programmet og parametrene ikke skal være angtivet samme sted !

ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe),pchar('c:\test.txt),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);

Ovenstående bliver så til notepad.exe c:\test.exe der så vil åbne filen c:\test.txt i notepad.

Snowball
Avatar billede snowball Novice
05. november 2003 - 11:36 #2
Der manglede lige et par tegn ;)

ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe'),pchar('c:\test.txt'),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);

Snowball
Avatar billede borrisholt Novice
05. november 2003 - 12:42 #3
Du kan tit få en ide om hvad der er "galt" ved at kigge på returværdien fra ShellExecute.

Prøv etv. at kigge på MDSN :
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/reference/functions/shellexecute.asp

Jens B
Avatar billede oyvindmyrseth Nybegynder
05. november 2003 - 14:36 #4
Takk Snowball!
ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe'),pchar('c:\test.txt'),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);
Denne linjen gjorde akkurat det jeg var ute etter! Send et svar slik at du kan få dine poeng! :-)
Avatar billede oyvindmyrseth Nybegynder
05. november 2003 - 14:37 #5
Og takk til deg også Jens B, men Snowball var nok først ute :-)
Avatar billede snowball Novice
05. november 2003 - 15:23 #6
Så laver jeg lige et svar :)

Snowball
Avatar billede borrisholt Novice
05. november 2003 - 15:39 #7
Fint for mig ...  Jeg ville bare gøre dig opmærksom på mulighederne i returværdien af ShellExecute.

Jens B