Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 19:55 Der er 22 kommentarer

Fjernelse af enkelte farver?

Hvordan er det nu man fjerner enkelte farver fra et billede eller lignende? Har man eksempelvis et billede med 5 temmeligt solide farver, kan man, et eller andet sted, under "image" gøre dette....

men hvor og hvordan?
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. september 2003 - 19:57 #1
Du kan slette farvede partier med Trylle staven. Marker den og slet, eller fyld en anden farve i
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 19:58 #2
sådan at vælge bestemte farver?
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 19:58 #3
nåe ja brug tryllestaven og sæt tolerancen efter hvor fintfølende den skal være.
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 19:59 #4
bufferzone - ja det kan man selvfølgelig, men temmeligt upræcis og langvarig metode

natx - ja. er det min i "index color" under "mode"?
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:00 #5
er det min= "jeg mener at det er i"

(!)

;)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:01 #6
ok, magic wand dur ikk til det her - jeg ved man kan gøre det på den anden måde...bare ikk hvordan
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 20:02 #7
hust at låse det lag op ved at klikke på det så låse-ikonet forsvinder
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 20:03 #8
lav det først til RGB i MODE og lås det så op - så virker det! ;)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:04 #9
ok (!) - hvad snakker vi om (magic wand dur ikk til det her....)

??
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 20:06 #10
ligger elementerne over hinanden?
Avatar billede natx Nybegynder
11. september 2003 - 20:09 #11
ellers brug replace color fra mode>adjustments
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:09 #12
ok hør her: det er en psd - jeg har, lad os sige, 1 lag. på dette lag er der et billede med ca. 10 forskellige farver (ensfarvede) - problemet ligger i at de enkelte farverne går igen 1000 forskellige steder or so.....

ok?
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:11 #13
ja replace color lyder rigtigt (!) - det kan jeg godt bruge og det er egentlig der jeg tror løsningen ligger.

MEN; problemet her er så at jeg ikke kan replace en color med "ingenting" (transparent)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
11. september 2003 - 20:27 #14
hehe, tester du?
Avatar billede spe Nybegynder
11. september 2003 - 20:52 #15
Hvis du skal slette områder med en bestemt farve kan du mpske bruge følgende metode:

Vælg tryllestaven og sæt tolerance lavt. Klik på farven så du for valgt et område med farven vælg derefter Select-->Similar
Avatar billede spe Nybegynder
11. september 2003 - 20:57 #16
Er det til print eller web du skal bruge billedet?

Hvis det skal bruges til web er det ikke nødvendigt at slette så kan du gøre følgende:

Vælg Save for Web og i dialogboksen vælger du gif som format. Vælg antal farver lig med f.eks de 10 du har i billedet. Vælg pipetten og sammel farven op ved at klikke på den et eller andet sted i billedet. I Colortabel vil den farve være mærket op, klik derefter på ikonet længst til venstre under Colortabel og farven bliver gennemsigtig alle de steder den er brugt.
Avatar billede miss-g Seniormester
11. september 2003 - 22:57 #17
Hvad med menuen....

Select - color range og bruge pipetten på den farve du vil vælge i billedet. Når du trykker ok - vil den blive markeret, og så kan du trykke delete.

Såfremt dit billede ligger på en transperant baggrund, vil du det blive gennemsigtigt der hvor du deleter.
Avatar billede mikaelo Nybegynder
13. september 2003 - 14:16 #18
ok...tak for hjælpen, I kom op med flere gode løsninger.

spe - svar?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. september 2003 - 22:24 #19
Spe - læg et svar *S*
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2003 - 08:25 #20
Svar :-)
Avatar billede miss-g Seniormester
14. oktober 2003 - 10:01 #21
Så kan du godt lukke spørgsmålet. Spe har svaret *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
26. oktober 2003 - 00:19 #22
Response?...