Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. august 2003 - 11:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny hovedkategori: "www udvikling"

Hej!

Formålet med dette indlæg er, at tilskynde oprettelsen af en ny hoved-kategori på Eksperten. Jeg har valgt at kalde kategorien "WWW udvikling" og opdelingen heraf, er inspireret af den amerikanske konkurrent Experts-exchange.com.

Dette forslag er begrundet i en - efter min mening - for stor spredning af www-udviklings-relatarede emner. Med den foreslåede opbygning, ville man samle alle de relaterede emner under én hvoedkategori.

Jeg forestiller mig kategorien som følger:

"WWW Udvikling"
1. Sprog
1.1. HTML, DHTML og XHTML
1.2. XML
1.3. ASP
1.3.1. ASP.NET
1.4. PHP
1.4.1. Installation
1.5. JSP
1.6. CSS
1.7. CGI
1.8. Java Script
1.9. Andre

2. Cross-browser problemer

3. Web-servere
3.1. Apache
3.2. ISS
3.3. Microsoft Site Server
3.4. Andre
3.5. Generelt

4. AppServers
4.1. ColdFusion
4.2. WebSphere
4.3. Lotus Notes
4.4. Andre
4.5. Generelt

5. Udviklingssoftware
5.1. Macromedia Dreamweaver
5.2. Macromeria Flash
5.3. Macromedia Director
5.4. Macromedia Generator
5.5. Macromsdia Ultradev
5.6. Microsoft Frontpage
5.7. Microsoft Visual Interdev
5.8. ColdFusion
5.9. BroadVision
5.10. Andre
5.11. Generelt

6. Webhosting/webhotel

7. Grafik
7.1. Billeder
7.2. Flash
7.3. Skrifttyper
7.4. PDF

Hvad synes i?

/N.stenberg
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. august 2003 - 11:07 #1
Har lige fundet på et 8'de punkt:

8. Validering
8.1. XHTML validering
8.2. CSS Validering
...
Avatar billede roenving Novice
10. august 2003 - 12:32 #2
To kommentarer (+ ,-):

1.1 HTML, DHTML og XHTML skal være født opdelt ...
-- ihvertfald så dhtml umiddelbart kan opfattes som en flerleddet helhed (som jo også indbefatter javascript og css)

-- og det er en egentlig fejl at skrive javascript i to ord -- det kan forlede til at tro, at det er en script-udgave af Java, hvilket det ihvertfald _ikke_ er ...

-- og så er der noget i din opbygning, som skal finpudses, så man kan finde forskellen på det, som udføres af scripts på serveren og det som 'bare' færdiggøres på serveren til udførelse på klienten !-)

-- man skal kunne se tydelig forskel på f.eks. php og javascript -- scopet er så forskelligt, som man næsten kan have det ...

Men ellers tror jeg godt det kan bruges som udgangspunkt for en diskuflere ...

Hov hvor er databaserne, som server-side scripting-sprogene skal benytte !o]
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. august 2003 - 13:13 #3
1) Jeg overvejede om jeg ville tilføje en særlig DHTML-kategori (evt. som underkategori), men blev enig med mig selv om at dette var mere enkelt. Men jeg forstår godt kritiken.

2) "Java Script"... en tastefejl fra min side.

3 + 4) Jeg overvejede om man under "Sprog" skulle lave "Sever-side" og "Client-side" underkategorier, men blev enig med mig selv om at det måske var nemmere med alle sprogene under samme kategori... men jeg forstår godt kritikken - der immervæk stor forskel på nogle af de nævnte sprog.

5) Databaserne forestiller jeg mig fortsat ville blive liggende under den hovedkategori der allerede findes og hedder "Databaser". At flytte databaserne ind under www-udvikling - eller lave særlige database-kategorier her - ville efter min mening være uheldigt, da man i så fald - hvis man vælger 1. methode - begrænser de emner der kan postes om...

Jeg har opdateret listen:

"WWW Udvikling"
1. Sprog
1.1. HTML, DHTML og XHTML
1.2. XML
1.3. ASP
1.3.1. ASP.NET
1.4. PHP
1.4.1. Installation
1.5. JSP
1.6. CSS
1.7. CGI
1.8. Java Script
1.9. Andre

2. Cross-browser problemer

3. Web-servere
3.1. Apache
3.2. ISS
3.3. Microsoft Site Server
3.4. Andre
3.5. Generelt

4. AppServers
4.1. ColdFusion
4.2. WebSphere
4.3. Lotus Notes
4.4. Andre
4.5. Generelt

5. Udviklingssoftware
5.1. Macromedia Dreamweaver
5.2. Macromeria Flash
5.3. Macromedia Director
5.4. Macromedia Generator
5.5. Macromsdia Ultradev
5.6. Microsoft Frontpage
5.7. Microsoft Visual Interdev
5.8. ColdFusion
5.9. BroadVision
5.10. Andre
5.11. Generelt

6. Webhosting/webhotel

7. Grafik
7.1. Billeder
7.2. Flash
7.3. Skrifttyper
7.4. PDF

8. Validering
8.1. (X)HTML validering
8.2. CSS Validering
8.3. Andet

9. Design og userbility
9.1. Userbility/Brugervenlighed
9.2. Vurdering
9.3. Inspiration

For så vidt angår det sidste pkt. 9, forestiller jeg mig, at den nuværende hovedkategori "Design" helt fjernes. De kategorier der eksisterer under den nuværende Design-kategori, som ikke er med under pkt. 9 mener jeg bør fjernes, da indholdet af disse sagtens kan indpasses under de tre ovennævnte.

/ N.stenberg
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. august 2003 - 13:14 #4
... og det skulle være JavaScript :-)
Avatar billede roenving Novice
10. august 2003 - 13:22 #5
;O)
Avatar billede melange Nybegynder
10. august 2003 - 13:43 #6
jeg ville ikke mene at ASP.NET skal være et underpunkt til ASP da de ikke har noget som helst at gøre med hinanden :)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. august 2003 - 13:51 #7
Melange>> Det er jo sådan set rigtigt nok det du siger...

Har iøvrigt også tænkt på om man skulle modificere pkt. 7, så det kom til at hedde "Grafik og streaming" og så tilføje et pkt. 7.5. som hed "Streaming"
Avatar billede nstenberg Nybegynder
18. maj 2004 - 09:15 #8
Lukker og slukke