Avatar billede sito Nybegynder
10. juni 2003 - 19:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

filtrering på porte?

Kan alle firewalls filtrere på porte?
Jeg ved at de firewalls der anvender pakkefiltrering, såsom softwarefirewalls og routere (screening) kan filtrere på adresserne i IP pakkerne, man kan de også filtrere på portnumre i TCP pakkerne?

Hvad er i øvrigt fordelen ved en applikationsfirewall eller en guard i forhold til en proxy eller softwarefirewall?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2003 - 19:25 #1
Teknisk kan du dele firewalls op i to typper nemlig pakkefiltreringsrouteren, der kontrollere kommunikationen indtil 3. lag i osi's referense model, dette er bl.a. indholdet af tcp og ip headeren (porte, flag, attributter, source, destination, osv og så applikations proxyen, der kan kontrollere helt op til 7. lag i referencemodellen og som dermed giver meget højere sikkerhed. Ulempen ved proxyen er at den skal indeholde en proxy for hver kommunikation du ønsker at køre igennem, de fleste indeholder de almindelige som http, ftp, mail osv, men vil du f.eks. kører ICQ igennem skal du have en ICQ proxy tillæg/plugin til din firewall, hvis et sådant eksistere
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2003 - 19:26 #2
Både pakkefiltrerings rouiteren og applikationsproxyen filtrere på porte, proxyen på meget mere end det
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2003 - 19:28 #3
se dette sprm, men læs det hele, der der hersker lidt forvirring i starten, indtil vi fik diskutionen strammet op

http://www.eksperten.dk/spm/359211
Avatar billede sito Nybegynder
10. juni 2003 - 19:29 #4
Hvad filtrerer proxy'en så mere på end det ovennævnte?
Avatar billede sito Nybegynder
10. juni 2003 - 19:31 #5
hov, havde ikke lige set det sidste. kanon. tak for hjælpen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2003 - 19:33 #6
Hvis du skal have styr på forskellen skal du ind og kikke på OSI's referencemodel. Det proxyen kan er at kikke på pakkens indhold. Du kan f.eks. sikre mod bufferoverflow, modificerede icmppakker, SQL injections osv.