Avatar billede chandler26 Nybegynder
09. juni 2003 - 10:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Netværk på Windows XP via HUB

Hej!

Hos mine forældre står 2 computere, som kører Windows XP. De vil gerne have dem til at dele internetforbindelse, og vi har derfor sat det op gennem en HUB. Det kører også udmærket.

Problemet er blot, at vi ikke kan få dem til at finde hinanden i et netværk. Vi prøver at køre guiden Netværk på computerne og vælger at de har forbindelse til hinanden gennem en HUB. Vi konfigurerer samme arbejdsgruppe, men når vi beder computeren om at vise netværksgrupper, kommer fejlen:

"XX er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksresource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket."

Hvad gør vi forkert? Og hvad kan vi gøre for at få det til at virke?
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. juni 2003 - 10:56 #1
1) Kan maskinerne pinge hinanden?
2) Er fil og udskriftsdeling slået til på begge maskiner?
3) Er der del mindst 1 mappe?
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
09. juni 2003 - 10:59 #2
1) Sørg for at de ligger i samme subnet
2) NetBios over TCP skal nok slås til
3) Slå Guest kontoen til.

that should do it ;)
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:00 #3
med hub skal de have fast ip men det kommer aldrig til at fungere optimalt
køb en router  selv om i betaler 10 om måneden for ekstra ip og prøver med hub
har jeg ikke hørt at fik det til at virke optimalt ud af 50 medlemmer ivores computerklub
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
09. juni 2003 - 11:05 #4
skaw - nej hvorfor skulle de dog have en fast ip? det betyder intet for LAN'et.

Hvorfor skulle de investere i en router mere? (formoder at de har en i forvejen)

"har jeg ikke hørt at fik det til at virke optimalt ud af 50 medlemmer ivores computerklub" - huh?

:)
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:08 #5
så ville de nok ha brugt den tror det er en opkobling uden router
tdc solgte en del stykke uden
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:13 #6
tror den hed net expres
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:17 #7
modem og hub svær kombination men det ka laves
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. juni 2003 - 11:18 #8
Hvorfor er modem og hub en svær kombination? Bruger det da selv uden problemer med 5 maskiner...
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:20 #9
hvor kommer ip så fra?  vil gerne lære lidt mere om netværk men måske skal det oprettes som sp?
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. juni 2003 - 11:24 #10
En IP adresse kommer altid enten fra en DHCP server eller som fast IP på maskinerne.

Hvis man har en TDC løsning med modem, kan man få 1 fast eller 2 dynamiske IP numre som standard. Problemet med denne løsning er, at man ikke er garanteret at de ligger på samme subnet. Man kan så tildele flere IP numre på netkortene, eks. fra 192.168.0.x netværket.

Der er både fordele og ulemper ved en routerløsning: Den er enkel at sætte op, giver en god beskyttelse mod uønske indtrængen (vha. NAT funktionaliteten), men kan være problematisk at få til at fungere med forskellige netværksprogrammer.

Jeg vil klart anbefale "normale" mennesker (er selv ikke "normal" *G*) at købe en router.
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 11:28 #11
tak vi har kæmpet en kamp for at få det til at køre men opgav tilsist det er 2 år siden    så nu køber alle med router det var det med at se hinanden der gik galt for os