Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2003 - 01:29 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Syntax highlight

Ja, måske et lidt kinky forslag til en ny funktion. Men i kan jo putte det (aller-aller)nederst på den famøse liste.

Her står mit indlæg så bla. bla.
Og her kommer så en masse kode

<hightlight as="php">

<? echo "nu i farver"; ?>

</highlight>

Så laver Eksperten bare lige syntax highlighting
på den markede del i det markede sprog :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2003 - 01:46 #1
Tjaa.. Det ville da være dejligt - og noget, som en masse helt sikkert ville sætte pris på -- eneste MEN er, at eksperten så skal til, for hvert indlæg, gennemgå teksten for om der er disse tags... (sådan, som jeg forstår det nu, bliver teksten bare copy-wasted ind fra databasen)

Dertil skal lægges den processeringstid, som hver kode-stump skal gennemgå, for at alle keywords, kommentarer, strings etc. bliver farvelagt med de rigtige farver.

Taget ekspertens nuværende hastighed i betragtning, så er måske ikke en god/effektiv ide...

En anden hurdle ville også være Syntax-farvelægningen - jeg ved at der er stor forskel på, hvikle farver, folk synes er "gode" (bare tænk på debatten om "vi-vil-have-den-anden-blå-farve-tilbage" efter de nye design blev indført her i efteråret :-)) (og så er der jo også det med

Et forslag kunne dog være at syntax-highlightingen blev foretaget umiddelbart når man laver spørgsmålet/indlæget - og at både tekst og kode (med dertilhørrende farvelægning) blev gemt i databasen - koden skulle så kun processeres én gang (når den blev lavet) - på den modsatte side vil dette betyde en ekstra mængde data i databasen (jeg ved ikke dens konkrete tilstand - men taget ekspertens hyppige down-time i betragning så er ekstra (non-essentielt) data nok ikke det, som DB'en har brug for :-)

/Søren
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2003 - 01:46 #2
^ovenstående som svar^
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 03:51 #3
derudover ville det nok være lidt af en opgave at lave syntaks på alt kode der bliver postet :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2003 - 04:08 #4
Der findes faktisk syntaxhighligting pakker/biblioteker. Det er klart, at de ikke understøtter alle verdens sprog. Men altså HTML, JAVA, C osv. findes der pakker, der uden videre kan. Så skal de bare implementeres i ekspertens system jo. Hvilket jo er det bearhugx kommenterer i sit indlæg.

Hvis det var det, du mente jelzin101?

(101 som i Depeche Mode 101?)
Avatar billede admin Novice
22. januar 2003 - 08:09 #5
mercur8: ved du hvor jeg kan finde disse pakker?
Der er en indbygget til Php i Php, men jeg har holdt mig fra det, da jeg også skal bruge en til de andre sprog der debateres om her på Eksperten.
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 09:58 #6
Hvad med 3 ekstra markups også:

bold
italic

Her imellem formateres med en monotype font så det er muligt at lave ascii tegninger (f.eks. simple klassediagrammer, matematiske symboler, netværksdiagrammer og sikker meget andet.

Alt dette kræver dog en preview funktion så brugeren kan se om tags er afsluttet korrekt og om opsætningen ellers er ok.

Og så synes jeg den omtalte markup skal være
[code]int i = 12345;[/code]

(ligesom på alle mulige andre messageboards)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2003 - 11:00 #7
Kan vi der ikke har en skid forstand på kode, få det oversat så man fatter bare en halv meter?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 11:05 #8
mercur8>> jeps det var det jeg mente ;) 101'et stammer fra physics101 som er et begynder kursus i fysik, (det mente jeg var ret passende da jeg startede herinde :)

john>> det betyder at forskellige dele af koden bliver farvet forskelligt alt efter hvilken funktion det har, -jeg kan lige prøve at uploade et eksempel...
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 11:10 #9
Når man skriver kode, så er det en væsentlig hjælp for programmøren at der syntaks highlightes - det gør overblikket meget bedre.
F.eks.
http://www.fatesoft.com/s2f/image/s2f-feature-highlight.gif
http://www.dutchthewiz.com/images/highlight.gif
http://www.moryazilim.com/moremotion/mm_ed.html#

De ekstra markups jeg foreslog var så man kunne gøre tekst fed og kursiv.
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 11:26 #10
Lidt tydligere eksempel:
http://soreno.dk/syntax_highlight.png
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 11:38 #11
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 11:46 #12
admin>> måske http://www.beautifier.org/ var en mulighed ?
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 11:50 #13
Eller lure lidt i koden her:
http://www.phpbb.com/features.php
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2003 - 12:10 #14
Ok - takker for forklaringen, er stadig ikke med, men skidt med det ;)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 12:51 #15
john>> det svarer lidt til at links bliver blå her på eksperten, det gør at man hurtigt kan se at det netop er et link, og man så kan trykke på det - det er det samme bare med flere opdelinger, f.eks. bliver navne på funktioner, reserverede ord, osv. farvet med forskellige farver, det gør så at det går noget hurtigere at sætte sig ind i strukturen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2003 - 13:19 #16
OK - det fattede tumben her - tak :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2003 - 13:20 #17
np ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2003 - 17:52 #18
Det er en del resultater, hvis man på google søger "syntax highlighter".
Her i blandt:

http://www.beautifier.org/
http://ostermiller.org/syntax/
http://www.chami.com/colorizer/

Flere af dem er fleksible, idet man kan tilføje nye sprog.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2003 - 17:54 #19
Det er en del resultater, hvis man på google søger "syntax highlighter".
Her i blandt:

http://www.beautifier.org/
http://ostermiller.org/syntax/
http://www.chami.com/colorizer/

Beautifier ser mest lovende ud af de resultater, jeg lige gennemgik.
Avatar billede admin Novice
22. januar 2003 - 17:58 #20
Tak, jeg ser på det når tiden er til det.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2003 - 00:56 #21
Selv tak :)