Avatar billede redfox Nybegynder
03. december 2002 - 17:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Programmer>Billedbehandling>Illustrator -> Udskæringer i figurer

Se eksemplet på http://www.malver.dk/eks.ai

Mit simple spørgsmål er så: Er det muligt at "konvertere" cirklen til et hul i firkanten? Hvordan?

mvh
Rasmus Paludan Malver
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. december 2002 - 20:34 #1
Du laver begge dine objekter, og lægger dem over hindnaden. Derefter aktivere du begge objekter, og vælger Object>Compound Path>Make.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. december 2002 - 20:34 #2
hinanden = hindnaden
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. december 2002 - 20:38 #3
Spørgsmålet hører normalt under http://www.eksperten.dk/kat/91/, så derfor får du ikke noget svar.

/per
Avatar billede redfox Nybegynder
03. december 2002 - 20:45 #4
Avatar billede ckh Nybegynder
03. december 2002 - 20:56 #5
Jeg tror hoejrup har ret, men sidder med en dansk version....

På dansk hedder det "subtraher fra formområde" i kurvefinderpaletten. Hvis du altså har Illustrator 10.....
Avatar billede redfox Nybegynder
03. december 2002 - 21:43 #6
Hvis f.eks. cirklen også er delvist ud over firkanten, så er den del der er udenfor firkanten stadig med... kan det undgås?
Avatar billede ckh Nybegynder
03. december 2002 - 21:54 #7
Prøv at "lege" lidt med mulighederne i selv samme palette når du har begge objekter markeret. Det kan godt lade sig gøre. Du kan altid gå et trin tilbage med ctrl+z
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. december 2002 - 22:37 #8
Har du prøvet at lave cirklen om til en måne, ved at fjerne halvdelen?

/per
Avatar billede ckh Nybegynder
03. december 2002 - 22:38 #9
Du kan bruge den der hedder "føj til formområde" i stedet for så. Så burde funke