Avatar billede zarthax Nybegynder
06. november 2002 - 21:45 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Løsningsforslag jvf.: http://www.eksperten.dk/spm/277200

Dette er ikke et spørgsmål, men et forsøg på at skabe et sammenhold om løsningen at et meget diskuteret problem ved Eksperten.dk jvf. http://www.eksperten.dk/spm/277200

HÅBER at ALLE!!! indlæg vil være seriøse og reelle.

/mandator/
Avatar billede zarthax Nybegynder
06. november 2002 - 22:40 #1
Lektier, musik osv. osv. kan der linkes til.
HVIS(!!), der var en lille gruppe der sate sig ned og tænkte det igennem, ville gruppen nok komme frem til at der kunne laves X antal kategorier, der omhandler lektier, musik med mere. Kategorierne er bare ikke kategorier i den forstand, men links til et SERIØST (!!!) site der behandler den ønskede information. Denne løsning KUNNE (?) medføre et større brugertal, samt en reklameværdi som miniportal til de forskellige "off-site sites".
Avatar billede zarthax Nybegynder
06. november 2002 - 22:53 #2
.....rart at blive taget seriøst og se SÅ mange forslag på forbedringer.....

/mandator/
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 22:55 #3
Jeg skal lige være sikker...
Det du søger er egentlig links til andre sider som beskæftigerer sig med de emner som ikke hører hjemme på Eksperten?

Altså hvis man vide noget om musik, så burde de seriøse brugere stille spørgeren videre til www.EnEllerEndenMusikSide.dk ?

Problem:
"Hov, nu mangler jeg et link om noget andet... Nå, jeg ser lige hvad de har til mig på Eksperten!" ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 22:56 #4
Jaja... Rolig nu! Der er nogen af os der skriver stil, og så tideligt på dagen er det altså heller ikke! ;)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
07. november 2002 - 06:26 #5
Send alt videre til www.kandu.dk :)
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
07. november 2002 - 11:24 #6
Lav to point-puljer, IT-point og non-IT-point samt en regel om, at der ikke må udloves IT-point for non-IT-spørgsmål.
- Alle spørgsmål markeres som IT eller non-IT
- Størstedelen af kategorierne er på forhånd reserveret til IT-spørgsmål.
- Man skal kunne filtrere på IT/non-IT spørgsmål.

Så kan seriøs IT og andre emner stadig være sammen på exp.dk uden at IT-brugerne føler, at fokus bliver ødelagt af for meget støj.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2002 - 11:44 #7
lasse - Det er måske slet ingen dum idé. Det må jeg lige tænke lidt over :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. november 2002 - 11:58 #8
http://www.eksperten.dk/spm/279814

Kommentar: ib-rene-cairo

<snip>
Går du også til slagteren for at købe brød?
Eksperten er et special forum for IT, det bliver det ikke ved med at være, hvis der kommer flere og flere ikke IT-relaterede spørgsmål.

Forestil dig at slagteren begyndte at sælge brød, blot fordi nogen kunder efterspurgte det. Næste dag, ville en kunde spørge efter grønsager, så det tager han også ind i butikken, og vaskepulver, og kattemad og, og....
Hov, nu er det ikke en special-butik mere, men et supermarked, hvor man kan få det hele, men ingen ved ret meget om de varer, der langes over disken.

- Vil man sælge sin scooter, er www.dba.dk et langt bedre valg.
- Skal man have fjernet en plet på sin T-shirt, er www.ask-alex.dk et godt sted.
- Vil man diskutere Pop-stars, er www.lunarstorm.dk oplagt
- Når jeg bygger på mit hus, kunne jeg ikke drømme om at spørger på Eksperten, for jeg får langt bedre svar på en at byggemarkedernes debat fora.

Der er ingen ide i at stille alle livets spørgsmål i det samme forum. Find dog et forum, der passer til det emne man vil spørger om. Det giver langt mere kvalificerede svar.
</snip>

Eksperten er til IT-spørgsmål, ikke andet! ;)
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
07. november 2002 - 12:24 #9
Sammensætningen på Eksperten ER allerede meget blandet, og der ER allerede mange non-IT spørgsmål.
Eksperten ER populær fordi der sidder mange IT-eksperter (som også er fantastisk gode til at finde viden om andre ting). Der er ikke noget at sige til, at Eksperten tiltrækker så mange folkeskoleelever.

Så længe der stadig er brugere på Eksperten, så vil der være støj (non-IT stuff). I stedet for naivt at tro, at vi kan bortdirigere støjen, så lad os acceptere 'støjen' og forsøge at opdrage brugerne til at støj er ok, så længe det er markeret som støj (som man kan filtrere på). Det bliver også mindre attraktivt at støje, hvis det ikke giver point.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2002 - 12:29 #10
hermandsen - Jeg har selv i tidernes morgen været en ganske stor fortaler for at fjerne "dum debat" - IT måtte og skulle være sagen. Holdningen har imidlertid været en anden og ergo - Vi må alle leve med at "dum debat" vil være der også i fremtiden.

Anyway så kan vi alle, midt i vores nørdede IT-verden, have brug for en eller anden form for break fra koder, hardware og koncepter. Her kan vi måske få et billigt grin eller ihvertilfald tankerne væk - ved at kigge lidt i fri debat.

Der er dog ting som jeg rigtigt gerne så væk - Den deciderede lektiehjælp er nedaftrækkende og på ingen måder belærende for spørgeren i sidste ende - Ergo han/hun vil spørge igen næste gang fordi der intet blev lært.

Spørgsmål om små oversættelser, en kemisk formel eller andet kan sagtens være med - Så længe det ikke er hele opgaver.

Eksperten afspejler ikke bare IT-verden - Vi er trods alt i sidste ende et udsnit af befolkningen og interesserer os derfor også for hvad der ellers rør sig omkring os. Når det kommer til spørgsmål om popstars, politik, invandrer eller andet så ville det forekomme underligt om ikke folk havde en mening. F.eks var jeg på eksperten d. 11 september 2001 - Hvis ikke nogen havde oprettet spørgsmål omkring katastrofen - Så ville jeg have siddet uvidende et pænt stykke længere. Der må og skal altså være plads til at vi kan diskutere andet.

Lasse kom faktisk med et udemærket forslag - 2 point puljer - Man kunne så oven i købet gøre pointene til "fri debat" afhængige af hvor meget man ellers deltager i "IT". Således at de point der skal bruges til de frie spørgsmål bliver tjent op i IT spørgsmål.

/Nikolaj
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. november 2002 - 13:30 #11
>>nikolajdu
Godt indlæg! :)
Jeg tror du har ret i at vi nok aldrig får fjernet Fri Debat, men nok bør fokusere på at fjerne "Dum Debat"...

Begrænsninger på Fri Debat ville efter min mening være en rigtig god ide. Scootertuning, lektiehjælp (læs: "lav mine lektier") og ikke mindst "fyld databasen med møj" (her tænker jeg på den omtalte "fyr lort af:"), hører ikke hjemme i Fri Debat, men der i mod i "Dum Debat", som vi ikke bør tolerere!

To forskellige pointsystemer tror jeg ikke ville løse problemet. Det vi skal have væk er den dumme debat. Hvis "dum debat" ikke kan fjernes, så kunne man i første omgang starte med at fjerne pointene fra kategorien! Hvorfor skal man kunne give point for noget omkring en debat?

Jeg så en gang et spørgsmål der hed noget i retning af "Hvor meget er 2 meter?". Få sekunder efter var der en der svarede "200 cm!?" og fik 200 point for svaret!!! Liiiige lovlig pebberet, synes jeg!

Konklusionen må være at vi skal have fjernet "dum debat" og/eller pointene fra Fri Debat!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2002 - 15:50 #12
Jeg har før været ude i at få forsøgt fjernet pointene fra dum debat - Men men men admin er ikke med på den....
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. november 2002 - 22:07 #13
Var det så ikek en ide at lade det fremgå af regelsættet at der i dette forum ikke må stilles spørgsmål omkring hjælp til lektier, tuning af knallerter/scootere, hjælp til gennemførsel af spil og hvad vi nu ellers er ved at være trætte af?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2002 - 08:43 #14
Lektiehjælpen er jeg selv træt af og vi co-admins/admin har diskuteret det nogle gange her på det sidste.

Omvendt så jeg en der stort set fik repareret sin dyt via et spørgsmål på eksperten. Nogle af os er IT folk - Men der var sørme også lige en mekaniker imellem - Han var her for IT - Men kunne ikke holde sin prof viden tilbage da der dukkede et spørgsmål op om en eller anden bil jeg ikke kan huske.

Skal man udelukke den slags?? Ikke for min skyld. Spørgsmålet indeholder jo faktisk ganske udførlig ekspert viden - Bare ikke IT-relateret.

/Nikolaj
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. november 2002 - 08:56 #15
Dvs. kandu.dk har fået en konkurrent? :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. november 2002 - 08:59 #16
Jeg er enig med NanoQ! Eksperten skal ikke væk fra sit område... Skal man have hjælp til at reperere sin bil, så spørger man ikke på Eksperten...

Som så mange andre har sagt, så spørger du heller ikke efter grøntsager ved en slagter...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2002 - 08:59 #17
nanoq - Du har så vidt jeg husker selv været ude i våben og din egen bil - Ikke noget du var glad for du kunne få hjælp til??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. november 2002 - 09:10 #18
nikolajdu, jo... så længe muligheden eksisterer, vil den jo også blive brugt. Havde muligheden ikke været der, havde jeg jo også valgt et andet forum til denne type opgaver.

I det hele taget en skidt holdning til at imødegå fremskridt. "Da du engang har modsagt dine egne argumenter, holder dine nuværende ideer om hvordan ting skal være ikke en meter". Det skaber bestemt ikke basis for evolution...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2002 - 09:18 #19
nanoq - Jeg har altid holdt på at det ikke hørte til. Debatten er god at tage og kan måske være med ti at sætte nogle bestemte begrænsninger op.

Magthaverne her har bestemt at kategorien ikke fjernes  - Så er spørgsmålet så om folk vi medvirke til evolution eller som det nærmere kan opfattes revolution. Revolution medvirker som regel store tabstal - Disse kan undgåes ved at afslutte en debat der på forhånd er afvist. Lad os så istedet tage fat i hvordan vi kan undgå at kategorien misbruges - Her kunne lasse bucks svar 07/11-2002 11:24:45 (kombineret med mit 07/11-2002 12:29:33 nederst) måske have en pointe.

Så er vi ude i evolution og de tab der vil derfra - Vil være dem som mange allerede har svært ved at tolerere.

/Nikolaj
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. november 2002 - 09:20 #20
Det lyder straks mere fornuftigt...

Men man bør vel ikke opgive at påvirke "magthavernes" holdning på forhånd? ;)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2002 - 09:24 #21
nanoq - Vi har prøvet en hel del gange og hver gang er svaret det samme. Den slags lobby arbejde er slut for mig nu - Alle andre er selvfølgelig velkomne til at prøve - Dog må de gang på gang regne med samme svar.

Omvendt ville jeg da finde det som et interessant eksperiment hvis man lukkede kategorien i 14 dage eller en måned - Bare for at se reaktionen.

Eksperten er glad for stigningen i online brugere - Jeg har meget svært ved at se at det er IT kategorierne (ihvertilfald ikke dem jeg kommer i) som de bruger.

Hvad tror i?

/Nikolaj
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. november 2002 - 09:29 #22
nikolaidu, well... det er netop det problem jeg på det seneste ofte har påpeget... men det eneste jeg får kastet i hovedet er, at jeg laver "skræmmekampagner" og at jeg skal holde min kæft... så du har helt ret... det er bestemt ikke nemt.

Det er muligt man bare bør give op, og lade skuden selje sin egen sø...
Avatar billede zarthax Nybegynder
08. november 2002 - 16:33 #23
"En magthavers virkelige magt, afspejles af hans folks tilstand"

Undskyl min udtalelse øverst i tråden.. der er ikke ummidelbart en undskyldning for det.. sorry..

Rart at se at der er kommet reaktionertrods min ret uheldige bemærkning :-/

2 pointpuljer med en eller anden form for "sorteringsmekanisme"... Lyder godt :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. november 2002 - 16:52 #24
De to pointpuljer, skulle de så være til for hver kategori, eller kun for Fri Debat?

Hvis jeg nu opretter et spørgsmål i Programmering : Delphi om hvad folk synes om mit program, så har det jo egentlig ikke ret meget med Delphi at gøre... Skal jeg så tildele det spørgsmål IT-point eller pap-point? Måske er det ikke det bedste eksempel, da det jo minder en del om Site vurdering, men alligevel...

Hvor skal de andre point hen? Er de til alle kategorier eller kun Fri Debat?
Avatar billede zarthax Nybegynder
08. november 2002 - 18:30 #25
Hvis vi går efter reglen der om at indlæg skal være kategori-relevante, burde det være rigeligt at tildele "Fri debat" en ikke-it-pulje.
Dog opstår der et problem med denne løsning;
Folk ville meget sandsynligt (?) lægge en pæn bunke indlæg med henblik på "nemme" point, og pointræset genopstår.

Eksperten er for IT-Folk. Dvs. folk der har eneller anden forbindelse til informations teknologi i deres arbejde eller hobby. (For mit vedkommende er det begge dele... TV produktion er vel også IT ???)..... ?? Eller er det ??

Hvad nu hvis man blot "ignorede" dem er bliver ved med at lægge indlæg der ikke er relevante for emnet ?
Hvad med dem der ikke laver andet end fis ?
Hvad med de berømte "Dobbelt-profiler"... ??
Skal de ikke bare have samme straf allesammen ??  at få deres bruger slettet.. ?

2-point systemet lød godt, men ved nærmere eftertanke.... :-/

/mandator/