Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
15. oktober 2002 - 20:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

er unix freeware ??

er unix freeware ???
og hvis det er hvor kan man downloade det ???

På Forhånd Tak :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 20:03 #1
Nej UNIX er ikke, LINUX er
Det tætteste du kommer på ren UNXI er www.freebsd.com
ellers er der www.linuxiso.org til LINUX
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 20:03 #2
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 20:11 #3
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2002 - 09:20 #4
Først syntes jeg at vi skal lave en s/freeware/gratis
Avatar billede running Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:57 #5
Nej.
Ok, det kræver lidt forklaring.
UNIX er ikke et OS, UNIX er en definition, specifikation, regelset og et varemærke som i dag er ejet af The Open Group. Når man har lavet et operativsystem kan man så få det testet og godkendt som værende et UNIX system hvis det opfylder kravene.
Af samme grund er de fleste gratis "UNIX" systemer i princippet ikke et ægte UNIX fordi de ikke er godtkendt. At de så ligner og måske kunne være godkendt som et UNIX system er så en anden ting. :)

Som nævnt af andre her, er der en række systemer som er gratis og det som ligner IMHO mest er FreeBSD som også er et barn af det oprindelige system der startede det hele. Der er en lang historie bag det men den korte version er at det oprindelige system blev udviklet i USA med stats-støtte og var derfor folkets egendom som man ikke umiddelbart kunne tage penge for. Projektet sluttede og i kølvandet kom bl.a. FreeBSD og en masse "betalings" operativsystemer som brugte dele af systemet til at udvikle deres eget operativsystem på. Hvis du er interesseret i den lange version, kan du læse den her: http://www.extremetech.com/print_article/0,3998,a=31573,00.asp

Derudover er der en række Linux distributioner som du kan hente og bruge gratis. Den mest offentlig kendt er jo nok RedHat(www.redhat.com).
Hvilken man skal vælge er ikke et nemt spørgsmål, men afhænger nok i høj grad af hvilken der passer bedst til det man skal bruge den til og ens tempermant.
Personligt har jeg brugt FreeBSD en del fordi den ligner "rigtige" UNIX systemer en hel del og man kan forholdsvis hurtigt slippe kollegaer løs på den hvis de har erfaring med UNIX systemer. Det kan man da også på Linux, men man skal lige bruge lidt tid på at finde ud af hvordan de forskellige distributioner har valgt at løse diverse ting.
Avatar billede rxe Nybegynder
07. december 2002 - 12:34 #6
Nu har jeg undret mig over det i et godt stykke tid nu, og hvad betyder fx det som skwat skrev for et godt stykke tid siden;

"s/freeware/gratis"

Forklar gerne lidt nærmere.
Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
08. december 2002 - 15:57 #7
jeg takker for svaret selv om det ikke var det jeg håbede :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. december 2002 - 16:01 #8
simon_jacobsen => Hvis du ikke har fået et tilfredsstillender svar, så skal du da uddybe hvad det helt præcist er du vil have ;o)
Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
08. december 2002 - 19:33 #9
rkhdk => jeg er tilfreds med svaret, men jeg havde håbet at unix var freeware...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. december 2002 - 19:37 #10
simon => det tættest du kommer på UNIX er med freebsd, openbsd eller netbsd som der er link til længre oppe..
Avatar billede skwat Praktikant
08. december 2002 - 23:57 #11
rxe: s er synonym for udskift(substitude(måske!))
Så jeg skriver Udskift Freeware med gratis