Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:04 Der er 36 kommentarer og
3 løsninger

aut. deaktivering

Kan man ikke lave det således at brugere der ikke har været logget ind i 3 mdr. automatisk bliver deaktiveret?

Så er vi bl.a. fri for at brugere der ikke længere bruger eksperten.dk, lægger sig i top 10.

Her tænker jeg på olebole. Dette må han da også kunne se da han jo har skrevet at han er logget ud for good.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:05 #1
og der er ikke point at hente - det var en fejl.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:06 #2
P.s. der er nok nogen der syntes det er en underlig indstilling, men sådan føler jeg det bare, og dette er ikke oprettet for at rakke ned på olebole, så der skal ikke diskuteres om jeg kan lide olebole eller ej.
Avatar billede neteffect Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:10 #3
oleboles svar ligger der jo stadig, til gavn for alle andre, så derfor er det vel fair nok, at han også er på top ti.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:14 #4
Ikke når manden ikke er aktiv.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 14:14 #5
hvorfor ikke?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:17 #6
jeg vil nok give dig ret i at der burde være en form for automatisk deaktivering, men olebole har da fortjent at være i top10 så længe han kan selvom at han ikke bruger eksperten mere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:19 #7
Glem alt det jeg skrev før - det misforstår man for nemt...

Her er det omformuleret:

Kan man ikke lave det således at brugere der ikke har været logget ind i 3 mdr. automatisk bliver deaktiveret + deaktiveredes åbne spørgsmål uden svar bliver lukket.

Således kan man undgå at sidde og evt. svare på et spørgsmål hvor brugeren er deaktiveret eller ikke aktiv.

En sidegevinst ved dette kunne så være at folk der ikke bruger E mere, ikke står og optager plads på top10.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:20 #8
DET ER IKKE OLEBOLE DET HANDLER OM!!! Han var bare et eksempel, for søren da ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:21 #9
Sorry for de store bogstaver...
Avatar billede popsy Novice
07. oktober 2002 - 14:24 #10
stigers> Jeg tilslutter mig helt og holdent din ide, faktisk kunne det rydde en hel del op i de sp. der er nu!
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 14:28 #11
popsy> præcis! Det er sådan set kun det jeg er ude på, at få ryddet op - intet andet.

Jeg kan godt se dem der gerne vil have olebole stående - han er jo en der har ydet en masse for eksperten.dk gennem tiden - men ikke længere, derfor bør han give pladsen videre til næste i rækken.

(p.s. Det er altså ikke mig, jeg ligger nr. 45 ;))
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:30 #12
Jeg vil lige tilslutte mig idéen også :)
Avatar billede robotten Praktikant
07. oktober 2002 - 15:26 #13
God ide, har selv problemer med åbne spm., hvor bruger kontoen er deaktiveet. Rart, hvis disse kunne blive lukket.
Avatar billede prodic Mester
07. oktober 2002 - 15:33 #14
Som jeg ser situationen så ser jeg absolut ingen grund til at slette gamle aktive brugere når grundessensen går på deaktiverede/ikke aktive(men dog ikke opsagte) brugernavne.

Det ville da unægteligt være noget nemmere at kæde ens status(i dette tilfælde en deaktiveret bruger/brugernavn), sammen med en tydelig markering af f.eks brugernavnet. Hvis spørgeren er deaktiveret, så kunne hans brugernavn være markeret med pink eller hvad ved jeg.
Så var det da tydeligt indikeret at spørgeren ikke længere var aktiv.

Næste alternativ ville være, at slette spørgsmålene som den pågældende havde åbne.
Nogen grund til dette ser jeg dog ikke, da spørgsmålene netop er hele ideen i E.'s koncept.

Direkte at slette brugere der rent fysisk ikke er aktive men dog ikke deaktiverede ser jeg da som en ret tåbelig ide.
Det er vel et frit valg om man midlertidigt er inaktiv pga. nogle omstændigheder i fora'et.
Og hvem ved - "OleBole"(et eksempel) kan jo risikere at vende tilbage hvis de ting forandre sig.
Skal "han" så "straffes" af den grund? Han/hun/den/det har trods alt været en ret afgørende faktor for visse kategorier igennem "hans" engagement.

Hvis det ender med at med at personer bliver deaktiverede pga. at de holder pause fra et fora, så er der faldet endnu en dråbe i mit "jeg har fået nok af E."-bæger.

Skulle der ske noget, så ville en fratagelse af de daglige 5 point være i sin ret hvis man igennem en længere periode frivilligt er inaktiv.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 15:45 #15
Olebole har faktisk (så vidt jeg husker) stillet døren lidt på klem for at vende tilbage, hvis forholdene forbedres herinde.
Jeg er modstander af idéen, og i det store hele enig med prodic.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 15:45 #16
Prodic> slette spørgsmål UDEN svar´- der er forskel på spørgsmål med gyldigt svar og spørgsmål hvor der slet ikke er svaret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 15:46 #17
phoenixv> meget muligt - så skriver man bare ikke olebole logger ud for good
Avatar billede prodic Mester
07. oktober 2002 - 16:02 #18
john->Medmindre min hukommelse spiller mig endnu et puds, så står der i et af "for good"-spørgsmålene at han lader sin konto være åben da situationen jo kunne vende til det bedre, omend chancerne er små.
Og det er han vel i sin fulde ret til.

ang. slettede spørgsmål - så har du helt ret, så længe at det kun involverer spørgsmål hvor der ikke er accepteret svar.
Men breder man sig til det, så er der en LANG liste af starte med.
Og ønsker man at brede sig så meget, så skal der andre midler i brug.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. oktober 2002 - 16:14 #19
Hvad med bare at skrive i brugerens info-site hvornår han/hun sidst var online? Så kan vi andre tydligt se at personen ikke har været på Eksperten i (lad os sige) et år og derved undgå brugeren...
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. oktober 2002 - 16:20 #20
i spørgsmålet http://www.eksperten.dk/spm/260707 @22/09-2002 13:49:01
rejser bearhugx lidt af samme problemstilling. At top-10 efterhånden ikke er meget værd fordi en nyankommen supersvarer efterhånden skal knokle nonstop i et årstid for overhovedet at komme tilsyne på listen.

Og det er da også noget uretfærdigt.

En mulig læsning er at dirfferentiere top-10 listen så det er en "tjent de sidste 30 dage" top-10. Så har nye en chance.

men derfra til at deaktivere folk, der er et godt stykke vej. Der kan være mange grunde til at holde pause, såsom sygdom, udstationereing i hula-bula land, forelskelse og altmulig andet man kan få travlt med. Det skal da være lovligt :-))

mvh JakobA
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2002 - 16:44 #21
ok - den deaktivering af brugere der af eller anden grund ikke er ativ et vist stykke tid er skrottet - dog syntes jeg stadig der skal gøres noget ved top 10 - evt. nogle flere forskellige såsóm jakoba skriver kunne der være en månedens top10 - halvårs top10 ellr/og en 1 års top10 :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. oktober 2002 - 16:47 #22
Jeg er enig med dig JakobA, bortset lige fra en ting... Jeg er enig med dig i at det skal være lovligt at lade sin konto stå åbent i længere tid, om så man skulle ha' fjernet dags-pointene var måske en mulighed, men hvad ved jeg...

Jeg er dog knapt så enig i at Top 10'erne skal laves om... Jeg ser det selv som en udfordring at ligge på en top 10, og er helt sikkert stolt at de placeringer jeg har rundt omkring på et par enkelte top 10'er! F.eks. har jeg længe knoklet på at komme på Delphi top 10'en og selv om jeg i dag stadig kun ligger nr. 10, så føler jeg en utrolig stolthed ved overhovedet at ha' gjort mig synlig på den top 10. Jeg synes det giver respekt, og jeg har endnu ikke hørt nogle negative ord, ud over at jeg måske bruger lidt for meget tid på Eksperten, men hva'... Jeg nyder det her inde, og nyder at være Eksperten-bruger! ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 16:48 #23
jeg synes nu stadig ideen er go nok, John - jeg mener - hvor svært kan det være lige at logge ind en gang hver 3. måned!!!?
Man kan jo evt. lave en status der dækker over at personen er aktiv, men ikke har logget ind de sidste 3 mdr. - Det kunne så hedde "Standby" el. noget i den retning.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. oktober 2002 - 16:49 #24
>>john_stigers
Det findes jo allerede under Pointstatistik! Funktionen er godt nok ikke optimal endnu da den opdateres for sjældent...
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 16:51 #25
Under pointstatistik har jeg mere end 23.000 point, og min placering er helt hen i vejret.

Den er altså ikke så meget værd, og kan for min skyld gerne bytte plads med top10 liste over de forskellige uger/måneder.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. oktober 2002 - 16:54 #26
>>el_barto
Også enig... En funktion der ikke opdateres er ikke meget værd... *host* admin *host* ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:05 #27
Og det er vel også grunden til at der ikke allerede er noget i den retning.
sådan en statistik udregnet over et glidede interval kræver langt mere serverkraft og lagerplads end vor nuværende kumulative top-ti.

Den skal opdateres ikke bare når der accepteres et spørgsmål, men også 30 dage efter hvert spørgsmål for at fjerne de points fra statistikken igen. Det bliver noget af en opgave at programmere.

Og det skal nok under alle omstændigheder være et tillæg til de nuværende top-10 lister, snarere end en erstatning for dem.
Avatar billede bongobride Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:06 #28
Hvem er det nu lige der er så fikseret af at ligge på top10 listen?
Det rager mig da en høstblomst!
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. oktober 2002 - 17:18 #29
>>tromme-brud
Jeg skal da gerne være den første til at indrømme at jeg gerne vil ligge på en top ti!
Det er sjovt nok også top 10-folk som folk henvender sig til når de stiller spørgsmål... Når der så kommer endnu en kommentar som "Tusind tak, du har bare hjulpet mig mange gange!" så bliver man da glad for at hjælpe folk...
Generelt synes jeg også jeg fornemmer en negativ holdning fra din side... Jeg ved ikke om det bare er mig, men efter at have deltaget i mange spørgsmål med dig og læst dine kommentare rundt omkring, så synes jeg du skal begynde at tale lidt pænere! ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 00:40 #30
enig, hermandsen - well said!
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2002 - 11:01 #31
hmmm.... kan i ikke læse? Jeg skrev at der ikke var point på ;)

Nå, men så får i dem sgu alligevel :D
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2002 - 17:43 #32
For det første synes jeg ikke, at alt herinde skal være en hensynsløs jagt efter at komme på Top10'en. For det andet HADER jeg spørgsmål såsom "Spørgsmål til XXX" (hvor XXX er et brugernavn). Alle har ret til at svare på et spørgsmål, og nogle gange er der endda folk uden for Top10'en, der kan svare bedre end de etablerede nørder.
Det er at lukke Eksperten for nye brugere, hvis man kun vil hjælpes af dem, der af en eller flere grunde er nået op på Top10'en.
Men derudover synes jeg nu ikke, at der bør laves andre Top10'er end den samlede og kategori-listerne. Det er vel også en udfordring i sig selv at nå op på tidligere aktive brugeres niveau.
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. oktober 2002 - 22:37 #33
>>phoenixv
Misforstå mig nu ikke... Spørgsmål der er direkte henvendt til en bruger hører absolut ikke hjemme på Eksperten, men nok nærmere på ICQ! Det jeg mente var at jeg f.eks. en gang har oplevet at komme ind til et spørgsmål hvor en bruger havde kommenteret noget i retning af "Vent på hermandsen, han var ret behjælpelig sidste gang jeg havde et lignede problem." Jeg husker ikke den præcise sætning og gider ikke lige søge på den, men jeg må da indrømme at jeg fik et bredt smil på da jeg læste det indlæg... Jeg tror jeg tænkte noget i retning af "Hey, der er sgu nogen der kan huske mig her inde!" Måske er det bare det at hjælpe en bruger som man så småt kender her inde fra... Også en kommentar som HEST i specielle kategorier *host* Delphi *host host* er man ved at flække af grin over hver gang... Eksperten er nok blevet lidt personlig for mig, det er nok det jeg bør konkludere, for jeg slutter nu!

Jubii, jeg har efterårsferie!!! :D
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 08:51 #34
hermandsen>> Det er da klart, at det varmer om hjertet, når man efarer, at nogen husker én, for hvad man har gjort, men det er jo ikke retfærdigt at udelukke andre brugere, som kan løse opgaven mindst lige så godt, på den baggrund!
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. oktober 2002 - 09:08 #35
>>phoenixv
Jeg giver dig helt ret, det mener jeg heller ikke at have skrevet nogen steder... :)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 16:12 #36
Men det bliver jo formentlig konsekvensen af dit forslag.
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. oktober 2002 - 01:44 #37
Whoow... Hvad snakker vi nu om... Det jeg forslog var en lille tekst på brugerens minisite der viste hvornår han/hun sidst var online på Eksperten... Hvordan kan det blive et problem med spørgsmål der er henvendt direkte til en bruger?
Alle (undtagen Admin og CoAdmins) er lige på Eksperten, og derfor har andre da også lov til at svare... Hvis nogen i deres overskrift skriver "Spørgsmål til phoenixv", så vil min første kommentar da helt sikkert være "Hvaaa', må vi andre da ikke være med? :)"...

Måske vi snakker forbi hinanden, jeg føler i hvert fald at vi har misforstået hinanden på et eller andet punkt...
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2002 - 16:52 #38
Jeg kom til at blande to næsten identiske spørgsmål sammen. Undskyld!

Men mht. din kommentar 07/10-2002 17:18:35, så opfordrer jeg alle, der ser et "Spørgsmål til XXX", til at give spørgeren en lille reprimande. OGSÅ hvis det er én selv, spørgsmålet er rettet mod!
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. oktober 2002 - 21:40 #39
Okay, er da gald for at vi er enige! :)