Avatar billede roedz Nybegynder
25. februar 2002 - 20:14 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Problem i 3D MAX!

Jeg sidde med et lille nybegynder problem, jeg vil lave en tekst der skal dreje omkring en kugle. men kan ikke finde det værktøj som gør det muligt at dreje teksten rundt om centrum på kuglen??

Er der nogle der kan hjælpe mig :))

//Roedz

PS: håber I forstår, ellers skriv det og jeg prøver at beskrive det bedre!
Avatar billede rune_c Nybegynder
25. februar 2002 - 21:31 #1
Jeg antager du har:

- en kugle med en diameter på 50 og et sæt  koordinater på 0,0,0.
- en tekst med koordinaterne 0,-70,0.

Tryk på animate-knappen og ryk til frame 25. Marker teksten og ændre koordinaterne til 70,0,0 og roter teksten 90°. Ryk nu hen til frame 50 og ændre koordinaterne til 0,70,0 og roter teksten yderlig 90° osv. med frame 75 og 100.

Håber det hjalp lidt

/Rune
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 23:13 #2
gør som rune_c...

1. Hvis du herefter højre-klikker på dit tekst vil der poppe en menu op. Vælg menuen Properties.

2. En ny dialogboks åbnes. Sæt nu en flueben ved Trajectory og tryk derefter ok.

3. Du vil nu se en blå stiplet streg der reprænsentere den bane, hvor din tekst vil dreje omkring din kugle. Hvis du træker lidt i Time Slider nederst vil du få det bekræftet.

4. I Motion Panelet aktivere du nu knappen Trajectories (du skal stadig have valgt dit tekst) og dernæst knappen SubObject. Du er nu i stand til redigere i dine 4 punkter (keys). Du kan enten tilføje flere punkter, flytte på dem eller slette dem.

5. Det var én måde at justere din lille animation på men der findes også en anden hurtig lille måde. Prøv at deaktivere SubObject knappen. og venstre-klikke på en af dine key-frames på tids-linjen (aller nederst under Time Slideren) for at vælge key-framen (den bliver nu hvid) og dernæst højre-klikke på den valgte key. Der vil nu poppen en menu op.

6. Vælg den øverste menu (position) og en dialogboks popper op. Her får du mulighed for nogle forskellige ting blandt andet hvilken måde teksten skal gå fra punkt til punkt på. Leg lidt med det - det lær man nu engang mest ved!

Håber det kunne hjælpe dig lidt videre til at forstå omkring Key-frames og forhåbentligt få en lille smagsprøve på, hvordan 3D Studio Max er bygget op.

Held og lykke...

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 23:15 #3
PS: Animate-knappen kan bruges til næsten alt og til næsten enhver tid - derfor er max et herligt program at lege med.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. februar 2002 - 23:22 #4
er det muligt at få en demo ??
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 23:53 #5
ztyxx>> Øhh hvad mener du? en demo af 3D Studio Max?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. februar 2002 - 23:53 #6
jeps zerohero
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. februar 2002 - 00:05 #7
Jo da... Du kan få en demo gratis tilsendt. Jeg fik min fra 3D Connection i København www.3dc.dk Det kan være de har flere - eller at de kan skaffe en til dig. Ellers prøv at sende en e-mail til www.discreet.com men det tager som regel noget tid inden de svarer og før de får den sendt osv.

Held og lykke fra

ZeroHero
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2002 - 10:49 #8
det prøver jeg, tak skal du have
Avatar billede roedz Nybegynder
26. februar 2002 - 11:11 #9
Jeg havde bare fået den opfattelse at man kunne ligget et punkt ind i centrum af kuglen, som så kunne styre tekstens omdrejning omkring kuglen. Så den drejet rundt i en lige bane rundt om kuglen ... ??
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
26. februar 2002 - 11:46 #10
Hvis du vil rotere om kuglens centrum, kan du også på en nem måde gøre det ved at lave en kopi af kuglen. I properties for den nye kopi slå renderable fra. Så kan du nu linke din tekst til den nye kopi af kuglen. når du så herefter roterer kopien, vil teksten rotere med omkring kuglens centrum. Kuglens kopi vil ikke kunne ses når du så renderer animationen.
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. februar 2002 - 12:13 #11
med den metode som rune_c og jeg har anbefalet handler det ikke om at sætte en punkt i midten af kuglen. Muligvis synes du det virker lidt besværligt i starten, men det er kun indtil du lære 3D max at kende rigtigt - så vil du synes det nærmest er en befrielse at kunne gøre det.
Men hvis du vil springe over hvor gærret er lavest, så gør som innovator-manic *G*

Held og lykke

ZeroHero
Avatar billede roedz Nybegynder
26. februar 2002 - 12:42 #12
ZeroHero >> Jeg kan godt se hvad I mener og hvorfor det er så meget bedre!!

Kan I ref. til en Tutorial der beskrive hvad I mener??

På forhånd TAK :))

//Roedz
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
26. februar 2002 - 12:50 #13
det er sgu da bare et spørgsmål om at få slutproduktet, hvordan man kommer frem til det, er da ligegyldigt hvis resultatet er det samme?

Desuden er links bedre hvis kuglen flytter sig og teksten skal følge med...

Desuden giver keyframe-animation af tekstens gang ikke en ret pæn cirkulær bevægelse, medmindre den smides på en spline.

tæller lige til ti ;-)

Men det er bare min mening
Avatar billede roedz Nybegynder
26. februar 2002 - 13:10 #14
innovator-maniac >> Kan du ikke også henvise til en tutorial der beskriver hvad du mener??

:))
Avatar billede roedz Nybegynder
26. februar 2002 - 13:15 #15
For jeg er åben for alle forslag, det er nemlig fedt at lære flere måde at gøre det sammen på, det giver jo flere muligheder :))
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
26. februar 2002 - 13:20 #16
http://kom.auc.dk/~toje01/tekstrot.max

Har prøvet og illustrere det simpelt
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. februar 2002 - 13:49 #17
innovator-maniac>> Du har fuldtstændigt ret i at det gør lige meget, hvordan man kommer frem til sit resultat bare det ser rigtigt ud (Heldigvis for det) men det var mest for at vise, hvor meget man egentligt kan med keyframes - og hvor befriende det er at arbejde med, når man først har fået det lært *S*

roedz>> Jamen tutorialen er jo lige her i dit spørgsmål rune_c, innovator-maniac og jeg har været så venlige at skrive ned punkt for, hvordan du gør. Ellers prøv at kigge på www.3dmaxer.dk eller www.3dcafe.com der er en masse gode tutorials der omhandler dette område

held og lykke

ZeroHero
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
03. marts 2002 - 13:30 #18
Lige for sjov skyld er her endnu en metode.

1. Tegn sphere med centrum i 0,0,0. Tegn tekst i front viewport, placeren i ønsket afstand til sphere.

2. Med teksten markeret vælges Hierarchy tab'en, vælg Affect Pivot Only, i top viewport flyttes pivotpunktet for teksten til 0,0,0. Affect Pivot Only fravælges igen.

3. Nu kan teksten roteres omkring pivotpunktet (og dermed cirklen) med alm keyframe-animering.

/* helmer /*