Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 09:54 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Videoredigeringskort til HI8-Kamera

Jeg skal bruge et videoredigeringskort til mit analoge HI8 videokamera. Mine krav er som følger:

1. Der skal være indgang til både lyd og billede på kortet.

2. Kvaliteten skal være af en sådan kvalitet, at det færdige resultat ikke er dårligere end det rå videobånd.

3. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg får resultatet tilbage på videobånd igen, men måske der også skal være en video-out på kortet. Mit grafikkort har også TV-out, men om kvaliteten her er OK, ved jeg ikke.

Generelle gode råd, modtages også meget gerne. Jeg ved ikke så meget om det, så det kan da godt være at nogle af mine krav, er urealistiske.

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 10:21 #1
Alt hvad der hedder dv kort kan jo udelukkes da vi taler om et analogt kamera. Men du nævner ikke noget om nogen pris, det ville måske være en god idé
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:00 #2
cgleerup >>> Det var kun fordi at jeg ikke ved hvad sådan noget koster, men omkring kr. 1000,00 havde jeg forestillet mig...

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 11:02 #3
Kig på www.asus.dk jeg mener de har nogle grafikkort der giver dig muligheden. det samme har matrox (i den gode ende) og pinnacle laver også nogle systemer.
Selv har jeg erfarring med dem alle, men mener nok at du i den prisklasse skal rette fokus mod asus og matrox!
:-)
men det er jo bare min holdning
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:10 #4
Jeg har et Pinnacle TCTV Rave, som jeg engang købte til at se TV på min PC, men jeg går udfra at de kort du omtaler, er af en betragtelig højere kvalitet end dette....

Hvordan kan jeg få videoen tilbage efter redigering ? - Skal jeg da bruge min TV-udgang på mit grafikkort, eller skal der være en udgang på videokortet ?

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:11 #5
Det ser ikke ud til at der er en dansk Asus-side...

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 11:13 #6
Det er sandsynligvis ligegyldigt, når vi er i dette prisområde - ikke at din kvalitet ikke kan blive god, men du skal jo ikke forvente at lave tv udsendelser på det.

Men hvis du investere i et videokort/grafikkort med muligheden - så er det oftest også en udgang her! - uden at det er noget man skal bruge ekstra penge på.
Men jeg vil råde dig til at tage en god snak med forhandleren og stille ham alle de spørgsmål du kan komme i tanke om, så slipper du for uheldige overraskelser!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 11:13 #7
.com
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:16 #8
Hvordan vurderer du kvaliteten af en redigeret analog film som bliver lagt tilbage på VHS igen, sammenlignet med filmen inden den blev grabbet og redigeret ?

Hvis den feks. bliver forringet med noget der ligner 30-50 %, så har det ingen interesse.

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:20 #9
Jeg har nu kigget på asus.com, men jeg synes bare det ser ud som det er grafikort det hele...

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 11:22 #10
det er det jo for så vidt også, og det samme gør sig gældende for matrox. Hvorimod pinnacles er direkte videokort - men for kvalitetens skyld kan det være det samme!

Kvaliteten afhænger af flere ting, og i princippet burde billedet slet ikke forringes! i praksis gør det dog altid lidt, men skal vi sige at det er meget lidt med det rigtige kort, og de rigtige indstillinger! :-)
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 11:57 #11
Jeg er nødt til at bore lidt mere i det..:-)

Hvis vi forudsætter at jeg har det rigtige kort og bruger de rigtigt indstillinger, vil forringelsen så kunne ses med det blotte øje ?

Jeg har længe haft kig på Pinnacle Systems Studio DC10 Plus, og vil lige høre din mening....

Hvordan får jeg forøvrigt lyden ind ? - Er der også lydindgang på kortet ?

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 11:59 #12
Nope, ingen lydingang, eller - det er der på nogle men i de prisleje vi taler i, skal du forvente at bruge lydkortet - men det er jo faktisk også akkurat ligesågodt.
DV10 plus har jeg ikke nogen erfarring med men jeg kan da tjekke specifikationerne!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 12:02 #13
dc10 kører med en optimal opløsning på 640*480 du skal være sikker på at kortet kan grappe 720*576 der er den standard der bruges på pal systemet!
Altså den videostandard der benyttes i europa
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 12:08 #14
Mht. at køre lyden igennem lydkortet, hvordan gør jeg så det...

Fra videokameraet går der jo et composit-stik, men på lydkortet er det jo bare et jack-stik. Skal der så bare en adapter til ?

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 12:10 #15
Jeps, og lad dig ikke snyde. Nogle vil påstå at der kan gå lyd igennem et svhs kabel, altså det til video, men det passer ikke!!!

Men korrekt du har fat i den rigtige løsning - har du tjekket andre af pinnacles videokort?
og hvad med asus og matrox
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 12:12 #16
Jeg fandt dette på edbpriser.dk:

Pinnacle Systems Studio DC10 Plus
Max. Resolution: 768X576 - 25 fps
Standard:: PAL/SECAM / NTSC / VHS / S-VHS
Interface: PCI
Warranty: 1 year

Hvor har du set at den kun kører 640*480 ?

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 12:14 #17
Jeg synes ikke rigtig at Pinnacles andre kort er til analogt brug...

Mht. asus/matrox, så sidder jeg med en følelse at at komme til at betale for noget jeg ikke skal bruge (grafikkort), men måske det er forkert opfattet.

Hvis du har et bud på et kort, må du meget gerne komme med det...

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 12:16 #18
zitech.dk

Men ok, efter de forskrifter du har der - så er det helt sikkert et godt kort. Pinnacle laver også prof kort - så de ved hvad de snakker om.
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 12:25 #19
Kunne jeg få dig til at vurdere om jeg ved brug af Pinnacle Systems Studio DC10 Plus og de rigtige instillinger, vil kunne opnå et output, som med det blotte øje, ikke er ringere end inputtet...?

Hvordan med softwaren, er den ligeså vigtig for resultatet ? Jeg havde blot tænkt mig at bruge Windows Movie Maker som ligger i WinXP.

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 12:36 #20
Jeg ville nok foretrække at bruge Adobe premiere eller også Ulead Studio - som begge er ganske udemærkede til sådant brug - og som tallene ser ud burde kvalliteten være helt fin!

Men der følger sikkert en premiere eller Ulead med til kortet - ellers et andet stykke software og nej, egentlig har det ikke nogen direkte indflydelse på resultatet
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 12:55 #21
Et sidste spm. >>> Den opløsning der er angivet, er det både til at grabbe samt til at lægge det tilbage igen....

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 13:01 #22
Jeg skulle aldrig have skrevet at det var sidste spm....:-)

Jeg skal lige høre hvad den adapter jeg skal bruge til lydkorter hedder ?

/cholm

Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 13:08 #23
du skal altid arbejde med 720*576 (som hovedregel) også når du ligger det tilbage igen!

med hensyn til lyden skal du bruge en adabter/et kabel der hedder phono til minijack og det skal være et stereo!

:-)
For for pointene, håber at jeg har været til hjælp!
Avatar billede cholm Nybegynder
04. december 2001 - 13:12 #24
Jeg går udfra at jeg selv kan bestemme hvilket format mine film skal gemmes i ?

Jeg siger mange tak for hjælpen, og skal nu bare finde en forhandler...

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. december 2001 - 13:13 #25
edb priser og zitech samt prc data
Avatar billede cholm Nybegynder
07. december 2001 - 08:16 #26
cqleerup >>> Har du kendskab til nogle steder på nettet, hvor jeg kan købe det Phono til minijack-kabel...

/cholm