Avatar billede fuskeren Nybegynder
03. december 2001 - 14:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Klipning, lyd og overgange af DV film

Hej Alle

Er der nogle der har en god erfaring i at lave video på PC-eren ? Især erfaring med at tilrettelægge en film, planlægge optagelserne, klipningen, og hvilke overgange samt musik og lyd der skal tilføjes for at få et prof resultat.

Jeg søger nogle hinds eller links i form af hjemmesider m.m. hvor jeg kan lære filmmagerhåndværket. I den forbindelse skal siges at den tekniske side af DV fremstilling har jeg det fint med, mit udstyr fungere super. Den tekniske side af sagen er en atlon 1400 mhz med 256 mb DDR ram og ATI radon grafikkort m. 64 mb ram. Videokort er studioDV, som er meget let at bruge og kan utroligt meget.

De film jeg har planlagt er alt lige fra moster Annas fødselsdag til feriefilm som er intersante for andre end dem der var med på turen og mindre film om emner der optager en og hvor man gerne vil formidle et budskab til interesserede.

Alle gode forslag er velkommen, men de 30 pinde falder til den der kan forklarer eller anvise et sted som udførligt kan forklarer hvad, hvordan, hvorfor og hvorfor ikke.
Avatar billede outsider Nybegynder
11. december 2001 - 07:54 #1
Har du DV in? ellers kan du ikke køre filmen tilbage i kameratet! StudioDV er o.k, men hvis du bare vil redigere lidt prof så skal du bruge Adobe Premiere 6.0. Jeg har selv et StudioDV og redigere i Premiere. Studio kortet funger heller ikke i andet en mindst Windows SE. Har du ikke nogle konkrete spørgsmål????
Avatar billede fuskeren Nybegynder
11. december 2001 - 09:45 #2
Hej outsider

Jeg har mange spørgsmål, men som du kan se er jeg hel ny inden for redigeringsområdet, så det er svært at konkretisere spørgsmålene. Mit første spørgsmål gik på grundregler for at gøre en film seværdig, i stil med ikke for lange klip, brug nærbilleder, planlægge en handling osv.osv.

Som du nævner har jeg mange andre spørgsmål, bl.a. læser jeg med interesse at du også har studioDV men redigere i premiere. En af de smarte ting i studioDV (efter min mening) er \"smart capture\", kan premiere også det? og hvad hedder det i premieresprog?
Avatar billede outsider Nybegynder
19. januar 2002 - 13:19 #3
Du må undskylde jeg ikke har svaret før nu.

Smart Capture er to ting:
1. En teknik hvor dv´en capture filmen i dårlig kvalitet og så spoler tilbage og finder de rigtige sekvenseri fuld kvalitet.

2. En teknik der via tidskoder indeksere hver scene. (Scene Detection)

Metode to kan ikke lade sig gøre i Premiere.
Men Premeire fungere på en helt anden måde, en Studio. I Studio kan man jo ikke undvære scene detection. Så du vil nok ikke komme til at savne den funktion.

Metode 1 er heller ikke rigigt understøttet.
Der er godt nok noget der hedder Batch capture, men ikke i dårlig kvalitet. Men jeg syntes ikke det er så smart med alt det spollen. Det slider jo kraftigt på kammeratet.

Men Premiere er så meget bedre, så hvis du vil videre med videoredigering kan jeg kun anbefale dig at skifte.

Du kunne jo prøve demo versionen, men hver opmærksom på at Premiere kan virke meget afskrækkende i starten. Men det er kun lige til man finder ud af den lidt sjove brugerflade.
Du kan finde en demo på www.adobe.com
Avatar billede outsider Nybegynder
23. januar 2002 - 14:47 #4
Hvorfo har du afvist mit svar? uden at skrive noget! Hvad vil du mere vide?
Avatar billede fuskeren Nybegynder
24. januar 2002 - 10:24 #5
Hej outsider

Tak for dit svar, grunden til du ikke indkasserede 30 pinde var, at du ikke svarede på mit hovedspørgsmål.

Mit oprindelige spørgsmål gik på grundregler for at gøre en film seværdig, i stil med ikke for lange klip, brug nærbilleder, planlægge en handling osv.osv. Hvilke overgange samt musik og lyd der skal tilføjes for at få et prof resultat.

Jeg søger primært en adresse eller links til en eller flere hjemmesider der systematisk gennemgår hvordan, man laver film og især hvilke fejl man ikke må begå i forbindelse med klipning og musikunderlag. De film jeg vil lave er lige fra moster Annas fødselsdag til feriefilm som er intersante for andre end dem der var med på turen og film om emner der optager en og hvor man gerne vil formidle et budskab til interesserede.

Imidlertid svarede du på en af mine bispørgsmål, det vil jeg taxere til 15 point. Men der står stadig 30 point til hovedspørgsmålet.
Avatar billede outsider Nybegynder
24. januar 2002 - 11:26 #6
Ups! kiggede ik lige på hoved spørgsmålet! Sorry, men tuk for point!
Avatar billede fuskeren Nybegynder
24. januar 2002 - 12:02 #7
Ups! Jeg kom vist til at give dig alle 45 point. Så må du stramme dig an og svare på hovedspørgsmålet.
Avatar billede outsider Nybegynder
25. januar 2002 - 07:55 #8
øhhhh! Jeg skal prøve!
Men jeg har kun 4 minutter, så det bliver nok først i morgen!
Men så først lidt spørgsmål:
Hvilket redigeringsprogram bruger du?(eks, Premiere, Studio, VideoStudio)
Har du DV in på dit kamera?
Hvilket operativsystem kører du med?
Avatar billede fuskeren Nybegynder
25. januar 2002 - 08:51 #9
Jeg bruger studioDV og har DV-ind på mit kamera via en widget. Operativsystemet er Windows ME. Min PC er en selvbygget med to harddiske 1,4 ghz AMD processor 256 mb DDR ram og et godt ATI grafikkort. Det hele køre meget hurtigt og uden problemer.

Det jeg har brug for er ikke det tekniske, men mare grundregler når man skal klippe en film og meget andet. Det bedste er at finde en hjemmeside der beskriver disse ting, jeg har prøvet uden resultat, men der er så utroligt mange hjemmesider, så det vil være mærkeligt hvis der ikke er en. En anden mulighed er at finde noget kursusmateriale fra et film/videoklub da dette emne garenteret gennemgås på kurser.