Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. november 2001 - 21:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opløsningsforvirring!

Jeg ved at PAL normalt er i en opløsning af 768 x 576. (4:3)

Jeg skal optage nogle sekvenser med at Canon digitalt video kamera. Kameraets opløsning er derimod 720 x 576 (stadig 4:3)

Jeg har samtidig nogle 3d animationer, der skal klippes sammen med de rigtige sekvenser jeg skal optage.

Slut resultatet skulle helst brændes ned som DVD format på en almindelig cd-skive. + Jeg vil også gerne ligge det hele tilbage på DV-bånd.

Nu er jeg forvirret!

Hvilken opløsning skal jeg render min 3d animation ud i? Hidtil har jeg ’renderet’ ud i 720 x 320 (letterbox format 9:4) fordi jeg troede det ville komme til at passe med min opløsning fra DV-kameraet.

Og hvad sker der når jeg vil brænde filmen ned som PAL DVD? Opløsningerne passer slet ikke sammen!

Og hvad har pixelaspektratioen af betydning for DV-kameraets opløsning? (1:1,067)

Skal 3d animation ’renderes’ ud med en pixelaspektratio magen til dette?

Kort sagt hvad ville i eksperter gør hvis i ville optage lidt film med et videokamera, klippe det sammen med lidt 3d og brænde det ud som MPEG(II) PAL?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. november 2001 - 22:08 #1
Hvis jeg skulle vælge den optimale løsning i PAL, så skulle du anvende 720x576 for 3D animationen. Samt råde dig til at anvende den samme pixelaspektration for 3D animationen. Men husk på at fuld PAL fylder meget, selvom du anvender MPEGII formatet.

/per
Avatar billede cgleerup Nybegynder
29. november 2001 - 16:47 #2
Jeps 720x576, man bruger denne opløsning når man anvender computere til at lave tv/video grafik med. Render til 720x576 PAL med aspectration 4:3

DV, kameraets tekniske spcifikationer er med meget stor sikkerhed kompatibel hermed. Desuden er dit widescreen format 720x960 som er det du skal benytte hvis du vil arbejde i andre formater end den almindelige!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. december 2001 - 13:53 #3
sker der noget her?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. december 2001 - 13:34 #4
halooo, vi har faktisk svarret - er der mere du ønsker at få svar på?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
17. december 2001 - 10:15 #5
burde det her spørgsmål ikke lukkes
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. december 2001 - 11:09 #6
Undskyld jeg var så længe om at svare! :o)

Widescreen formatet er da ikke 720x960! Det er det samme som 720x576 bare at pixel aspect ratioen er anderledes.

Det jeg snakker om er desuden letterbox format. Det er meget bredere end 16:9!

Men takker alligevel for svarene!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
21. december 2001 - 11:11 #7
Det jeg mente var, at hvis du skal lave noget i anamorphic widescreen så kan du bruge en skabelon til 720x960 hvis du arbejder med noget grafik. Men det er korrekt at det skal eksorteres som 720*576 så har ud et bredere billde holdet sammen, og altså det der svarer til 16:9
Avatar billede cgleerup Nybegynder
21. december 2001 - 11:28 #8
Mange tak, men hvordan kom du på idéen om at give dig selv 160 point?