Avatar billede eltempogigante Nybegynder
23. november 2001 - 18:46 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

DV kort!

Jeg vil gerne ud og investere i et DV kort (firewire) og har overvejet at købe et kort fra Pinnacle , men virker deres kort med andre video redigeringsprogrammer som Premiere?

Jeg har hørt noget om at studio dv ikke virker med netop premiere, kan det passe?

Hvilket kort anbefaler I?
Avatar billede msmows Nybegynder
23. november 2001 - 22:26 #1
Adaptec duoconnect, det er et kombineret Firewire / USB 2 kort. http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-ctrl/
1140,- kr.
Avatar billede msmows Nybegynder
23. november 2001 - 22:27 #2
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
24. november 2001 - 14:01 #3
Er det et godt køb? Umiddelbart har jeg ikke brug for flere USB porte.

Virker det sammen med Premiere? Jeg kan godt lide at man får MyDVD med!
Avatar billede msmows Nybegynder
24. november 2001 - 20:14 #4
Det er USB 2, den nye meget hurtige standard, derfor er det et godt køb. Jeg bruger det med Premiere 6, no problemos.
Avatar billede outsider Nybegynder
25. november 2001 - 09:42 #5
DU kan sagtens bruge StudioDV med Premiere 6.0
Avatar billede outsider Nybegynder
25. november 2001 - 09:45 #6
Men jeg vil nok anbefale Cameo 400DV det funger fint i Premiere og der følger MediaStudio med. Det har en kanon kvalitet og det koster kun en tusse. Jeg ærger mig over at jeg ikke købte det i stedet for StudioDV til 1200kr. Mine venner har købt Cameo og er rigtig godt tilfredse!
Men husk at hvis du vil have filmen tilbage i kameraet skal dit kamera have DV IN. Det gælder alle kort i tusinde kroner klassen.
Avatar billede outsider Nybegynder
25. november 2001 - 09:45 #7
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. november 2001 - 09:41 #8
Lige for at få styr på et par ting:

Det er almindeligvis ikke kortene der definere om det er nødvendigt med tv-in, det skyldes afgifter. Det vil sige at man som regel kan købe to modeller af alle kameraer, et \"billigt\" og et der er lidt dyrere, sådan ca. imellem 1000 - 2500 kroner til forskel. Det billige har ikke åbnet indgangene på kameraet hvor det dyre altså har.
Men man skal faktisk have nogle ganske kostbare dv kort før de kan åbne kameraet og så vidt jeg ved skal det passe til den enkelte kamera model.

Hvad angår DV-kort kan jeg anbefale ezdv hvis du er interesseret i at investere i noget forholdsvis billigt med en forholdsvis god kvallitet
Avatar billede outsider Nybegynder
26. november 2001 - 16:00 #9
STYR PÅ NOGLE TING! Ja! Det er godt!
For det første hedder det DV IN (digital video) og for det andet vil jeg nu nok mene det er en lille smule vigtigt om man kan få sin film tilbage på bånd!
MEN NU ER DET JO SÅDAN AT DER ER ANDRE MULIGHEDDER EN KOSTBARE KORT HVOR MAN KAN ÅBNE DV IN (har aldrig hørt om sådanne kort)

1. Køb en Dv Widget, en lille boks der åbner firewire tilslutningen på dit kamera. De koster omkring 800kr.

2. Køb et redigeringskort med analog udgang. Så kan man køre filmen fra computeren og tilbage på normal VHS eller S-VHS.

Nummer 2 er nok at foretrække selvom kvaliteten er langt bedre på dv bånd. For det er nu smartest at have skidtet på VHS.

Du kan jo også købe et kort uden DV ud, og så gemme dinne film på vcd og dvd. Det gør jeg. Hvis jeg så vil have en kopi på vhs, kører jeg bare filmen i gennem mit decoder card.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. november 2001 - 16:57 #10
Der er jo egentlig ingen grund til at skrue stemningen til et niveau hvor det bliver usaglige kommentare der skrives i et forsøg på at fastslå sin kunnen og viden inden for et felt. Og jeg er fuldstændelig uforsående overfor den måde hvorved at man forsøger at latterligøre andres kommentare/svar ved at skrive på en nedsættende måde om disse. Selv er jeg ikke så pylret men jeg er støt på denne nedsætte talemåde flere gange og alle har jo ret til at have deres holdninger, og deres egene erfarringer!

Med hensyn til at bringe sagliheden ind i dette spørgsmål igen, vil jeg gerne slå fast at sådanne kort altså findes - de laves vidst blandt andet af SONY, og virker så naturligvis til sony cameraer.
Men som jeg også nævnte kan man ofte købe det samme kamera bare små 1000 kroner dyrere og her med en åben indgang. (DV IN, beklager min fejl ved at skrive TV- In, det gik nok lidt stærkt)

Og nej nummer to er ikke at foretrække, hvis man vil køre DV- ind i stedet for at benyttet composit eller svhs her, så vil det efter min mening være tåbeligt at benyttet svhs ud - men som sagt, det er min mening!

Korrekt du kan investere i en DV Widget, men med en sådan skal du i de fleste tilfælde også regne med at garantien på kameraet ryger. (Men ok, i teorien kan alt jo vendes til noget skidt)

Konklussionen fra min side vil altså være at man opnår de bedste resultater ved at benytte ren dv in/ud i sådanne tilfælde, og at du således bliver nød til, på den ene eller anden måde at benytte et kamera med åbne indgange.
Avatar billede outsider Nybegynder
26. november 2001 - 17:47 #11
Jeg syntes nu nok det var dig der prøvede at sætte tingene på plads!!! Og det var jo ikke nogle udiskuterbare ord du spyttede ud.
Desuden kan man godt bevare garantien på en DV Widget. Man skal bare læse ordentligt på lektion inden man farer ud og køber en widget.
Og nej citroner er ikke at foretrække hvis man ikke kan lide dem. Jeg siger jo også at kvaliteten er dårligere. Men hvis man vil gemme sine film, er det både dyrt og besværgeligt at bruge dv bånd. Et andet minus er hvis man skal kopiere sine film til andre. Det er nu næmmest at man kan køre fra timelinen og ned på VHS.
Jeg gø´r derfor det at jeg laver mpeg filer. De kan læses af alle computere, de gi´r bedre kvalitet på stor skærme, jeg kan se dem på¨fjerneren og let lave kopier til VHS eller S-VHS.
Avatar billede msmows Nybegynder
26. november 2001 - 22:49 #12
Er det ikke kørt lidt af sporet?? !!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. november 2001 - 08:35 #13
Lige mine ord.
Men svar er der jo nok af, og der er jo faktisk det der er meningen - såååå, det korte af det lange er at der er flere måder at komme til Rom på - og nogle kan lide at sejle og andre at flyve!
Men det er i hvertfald en del svar at vælge imellem!
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. november 2001 - 20:58 #14
Jeg kender godt widget, men at få videon ned på bånd igen er ikke noget problem, da jeg har adgang til DV-cameraer med DV-in.

Det jeg var bange for var at skidtet måske slet ikke ville komme til at virke hvis jeg stytede ud og købte et firewire kort.

Jeg har nemlig hørt om så mange der har haft problemer med det. (At der ikke var forbindelse til camera og computer.)

Takker for alle svarene! :o)