Avatar billede mmmmn Nybegynder
28. oktober 2001 - 22:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Maya bones...

Jeg har lavet et skelet i Maya.
Jeg har til at begynde med lavet en IK-handle på venstre fod af karakteren.
Problemet er at når jeg løfter foden - bevæger resten af benet sig lidt \"ujævnt\" og \"flipper\" en smule...
Jeg synes ikke det står tydeligt forklaret i manualen, men jeg er nået frem til at jeg nok skal bruge noget \"poly vector\" - hvad jeg ikke kan finde ud af.

Scenen fylder under 50 kb - og jeg ville være glad hvis nogen havde tid til at tage et kig på den - og sige præcis hvad jeg skal gøre.
(det ka vel ikke tage mere end 20 sek. for en af jer 3D-nørder ;-))

Avatar billede melieha Nybegynder
29. oktober 2001 - 18:05 #1
*host* www.3dmaxer.dk *host* snak med \"Mikkel Jans\" (forum)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
29. oktober 2001 - 22:14 #2
Hvis dit ben flipper er det fordi at du har drejet det 180 grader og så skifter dens pol. Det kan man ikke stoppe sådan er Ik handles lavet. Men du kan evt. lave en Locator som kan controlere din IKs Pol. Men det betyder altså også at dit ben skal løfte sig 180 grader.. Så er det noget af en Ninja ;). Kunne godt være at du har sat din IK forkert på kan prøve at se på filen hvis du ligger den ud på internettet eller sender den til mikkel@maya3d.dk.

Anyway, hvis du gerne have en locator til at styre din pol skal du gå op i Create > Locator.
Flyt den foran knæet på figuren ( så er den nemmere at styre).
Så vælger du Først din Locator og derefter vælger du din IK handle ( Det må ikke gøres omvendt )
Vælg så Constrain > Polar Vector
Nu kan du med din Locator styre knæet hvilket er grunden til at den flipper.
Avatar billede melieha Nybegynder
29. oktober 2001 - 23:07 #3
hehe, det var så Mikkel Jans =)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:47 #4
Ups - beklager den sene tilbagemelding (havde ikke regnet med der var nogle som kunne hjælpe mig :))

Mikkeljans: din forklaring virker som lige det jeg har brug for, men jeg regner altså med at jeg på trods af det, nok lige sender min \"fil\" til dig. (selvfølig kun hvis tingene går helt galt på egen hånd :-))

Nåmen - back to Maya :)

Avatar billede mmmmn Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:07 #5
hmm... nu har jeg prøvet det du har forslået - men benet opfører sig stadig lidt mærkeligt - det er vist den joint oppe ved \"hip\" som drejer lidt for meget frem og tilbage på \"må og få\".

Polevectoren eller locateren giver mig da lidt kontrol - men ikke så den løser mit problem -
jeg vil bede dig tage et kig på min scene (jeg har sendt den i to versioner - før locator - og efter locator som du rådede mig til).
(det skal siges at det er kun det ene ben som jeg forsøger mig med  - hvis du undrer dig over jeg ikke IK på resten af skelettet).

På forhånd tak.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:32 #6
Ok nu har jeg fundet problemmet.
For det første skal bene gå i en lige linie set forfra. Det var nu ikke det største problem. Det der var problemmet var at rotations aksen ikke stod lige med benet. Det kan man løse ved den her kommando:
joint -e -zso -oj xyz;
Så nu kører den ikke mere til siderne når du rejser benet.
Jeg har sendt filen til dig igen hvor det er lavet. Jeg har lavet to versioner af personen. En med RP Ik Handle og en med SC IK.
Den med RP er nomalt den man bruger til ben men den flipper hvis man når 180 grader. Tilgengæld kan man nemt styre knæet.
Den anden SC kan ikke flippe så hvis det med knæet ikke er så vigtigt er det måske smartere at bruge den.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
31. oktober 2001 - 00:22 #7
Ok - takker mange gange... men lige en sidste ting ... skal benet virkeligt stå lige set forfra? altså i den tutorial som hører med til maya (\"instant maya\") - der står benet da skævt ligesom mit.
Jeg forstår noglelunde resten du skriven, men så alligevel ikke.
Problemet er at de tilhørende tutorials til maya ikke forklarer lige præcis dette særligt godt synes jeg. Jeg savner simpelthen en mere eller mindre \"komplet\" tutorial hvad alt det her angår :)
Evt. hvor man byggede et skelet, og så ikke stoppede der (som i maya-øvelserne), men kørte videre med at sætte IK, handles, constraints og hvad det nu altsammen hedder.
Du skulle ikke kende til en sådan tutorial på nettet? - ser du - jeg er virkelig desperat for at lære lige netop denne del af Maya , som klart virker sværest på mig, so far :)

Mikkeljans... du har ikke gået at overvejet at lave en tutorial om ovennævnte ?  :-)
ja - det ville jo desværre tage et lille stykke tid :) - hvor meget er det værd? 500 point? (kan det overhovedet gøres op i experten-point?  :-))

Avatar billede mmmmn Nybegynder
31. oktober 2001 - 03:04 #8
don\'t leave me please... im desperate... i just wanna learn... ;-)

Avatar billede mikkeljans Nybegynder
31. oktober 2001 - 07:34 #9
Er sådan set ligeglad med points på eksperten er her aligevel sjældent.
Havde lavet nogen tutorials på et tidspunkt men dem fik jeg slettet.
Du kan finde tutorials her:
www.highend3d.com
Og så findes der også en rigtig god bog der hedder \"Lerning Maya\" som man får med til Maya. Men ved ikke hvor du kan få den henne.. Prøv at søg efter den på Kazaa det var der jeg fandt den
Avatar billede mmmmn Nybegynder
31. oktober 2001 - 15:20 #10
tjoo... learning, mastering, using maya og hvad de ellers hedder allesammen... de berører da emnet, men ikke helt noooook... ikke i betragtning af hvor svært det er synes jeg. Men ok - der er jo øjensynligt en masse som IKKE har problemer dermed, så måske skulle jeg føre min drøm ud i livet med at lave en maya-tutorial-site for extremt maya-inkompetente :-).

Tak for linket - der er da sket en del siden jeg sidst var der.

Tak.