Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:50 Der er 8 kommentarer

Rhinoceros3d??

Jeg vil vide alt hvad der er værd at vide om rhinoceros: gode sider, dårlige sider, begrænsninger etc etc.

Og MEGET gerne nogle begynder toturials!

tak
Avatar billede megalw Nybegynder
18. oktober 2001 - 07:02 #1
Rehinoceros3d.....
lad mig starte fra begyndelsen af..

1 : det har en indviklet grafisk overflade
2 : dens render er ikke særlig god
3 : det er et meget ulogisk program, hvis man
sammenligner med nogen af de andre populære 3d programmer..

såå, for at være ærlig, så syntes jeg at det er en rigtig shitty ide, at du vil bruge Rehinoceros3d..

selv bruger jeg lightwave. og det er det bedste 3dprogram jeg har set... men det kan måske godt være lidt svært at komme i gang med. så hvis det ikke var noget, så skulle du nok bruge 3dmax..

godt nok syntes jeg selv at 3dmax, er et dårligt 3dprogram..  godt nok kan du lave en masse flotte 3d animationer, og billeder...

men det er aligevel ikke noget at prale af, da meget af det man laver i 3dmax, mere ellere mindre består af plugins...

Avatar billede mikaelo Nybegynder
18. oktober 2001 - 08:21 #2
har undersøgt det lidt og fatter ikk helt dit indlæg! for det første har jeg næsten udelukkende hørt godt om programmet. for det andet er jeg meget glad for burgerfladen deri da den minder meget om flere af cad/cam programmerne man kan få...så indviklet i forhold til hvad!? har både lightwave og 3dmax og det er hvad jeg kalder indviklet!

vil gerne ha noget en konstruktiv begrundelse og ikk bare \"det er et ulogisk program ....\" \"3dmax er dårligt...\"

....
Avatar billede megalw Nybegynder
18. oktober 2001 - 14:20 #3
det kan godt ske at du kun har hørt godt om det..
men ud af egen afaring, mener jeg stadig at programmet, er meget indviklet i forhold til 3dmax og især lightwave.. men aligevel kan jeg godt følge dig i at du syntes lightwave er indviklet.. da jeg først så lightwave, virkede det meget uoverskueligt..

men hvis du rigtigt vil i gang  med lightwave, så skulle du ofra et par timer, til at læse de mest grundlæggene ting i din Lw manual.. eller finde et par begynder toturials, ( som der er mange af på nettet )..

og jeg kan heller ikke forstå, hvorfor du vil igang med at lære endnu et 3dprogram.. hvis du både har 3dmax, og lightwave  så skulle du måske sætte dig lidt bedere ind i et af dem, istedet for bare at sige.. \" ej det program er shitty, det kan jeg ikke finde ud af. Jeg begynder sq på at lære et nyt 3dprogram\"
Avatar billede mikaelo Nybegynder
19. oktober 2001 - 08:16 #4
ok, mit spørgsmål gik på hvad der var godt og skidt ved RHINOCEROS3d og nu er det endt ud med at du sidder og \"forsvare\" de andre, klart coole, 3d praogrammer der er på markedet.

jeg vil lære rhino fordi det er det mest fordelagtige for mig da jeg i forvejen har et udemærket kendskab til cad-cam programmer. Rhino arbejder pænt meget på samme måde og har en lignende interface.

så kan jeg altid lære de andre, lgt.wave og max, bagefter hvis jeg føler for det, men pt. er det rhino jeg er interesseret i....
Avatar billede megalw Nybegynder
19. oktober 2001 - 14:01 #5
ok.. hvis du i forvejen har godt kenskab til andre cad-cam programmer, så forstår jeg godt at du vil lære rehinoceros dimmer.. og så er der nok også størrer chance for at du får mere du af Rehinoceros3d, en der er med 3dmax, og lightwave...

men jeg er bange for, at jeg så ikke kan hjælpe dig det helt store, da mit kunnen inde for rehinoceros  ikke er det store...
men du kan altid gå ind på www.3dcafe.com der er en masse toturials om alt
Avatar billede megalw Nybegynder
19. oktober 2001 - 14:05 #6
Avatar billede tradmark Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:33 #7
Jeg selv er en flittig bruge af 3d nodellering i mit studie. I starten lærte jeg 3d MAx og synes dette var kanon sejt fordi det kan alt. Senere  var jeg ved en tilfældighed på et kursus i rhino. og synes dette program faktisk er lige så sejt fordi -det kan ikke alt, men det det kan kan det nemt hutig og logisk. ren faktisk så gjorte det faktisk det man trode det vil gøre. Den helt store forskel på rhino og 3dmax er at opbygningen af opbejkterne. rihno arbejder med noget der hedder NURBS som er en opbygning af flader via kurver mens 3dmax primært buger faces dvs. opbygning via rette flader. der hvor Nurbs virkelig har sin force er organske former dvs. opbygningen af mennesker, dyr
t etc. disse kan den lave nemt og hutigt uden at modellen bliver ufattelig \"tung\" som eksempelvis 3dmax. Lige sådan har rhino utorlige gode evner til bolske operationer \"boolean\" her kan man hakke os skære i modellen uden problenmer eller fejl beregninger. loft operationen viker også fortrindelig og logisk.
selve brugen af porgrammet er nok efter \"learning by doing princippet\" men generelt er ikonerne så logisk opbygget at man blot skal tænke over den en ekstra gang og så siger de sig selv. en stor hjæp er ---rigtigt gættet-- hjælpen. Denne opbygget så den selv finder frem til den det rette afsnint afhænging af den operation du er ved. så hvis der en operation du ikke ved hvad er til så blot trykke f1. Den ulempe ved rhino er at det ikke har nogen handlingshistorie  kyttet til hvert objekt men det er der vist i V.2. Ligeledes har rhino en fremragende analyse del hvor man nemt og hutigt kan analysere overfladerne for hak forkerte kurver og G2 kontinuritet (korrekt sammmnsæting af overflader, analyse værktøjer til CNC fræsning. et andet væsentnig plus er stabilitetn det går næsten aldrig ned. Rendering og effekter....kun til husbehov. Animation...find et andet program. EN god procedure er: lav modellen i rhino. Ekspotere den til eks. i 3DS format (eksportere næsten alle formater uden fejl)og lav rendering, eftekter og finish i 3dmax. jeg selv bruger 3d modellering meget igennem  mit design studie og jeg har endu ikke fundet noget i selve forgivningen, rhino ikke har kunne lave tvært imod. Så kort....skal du 3d modellere komplekse former nemt, hurtigt og smertefrit men ikke stiller så store krav til finshen -brug rhino. skal du kun lave sipmple former kasser cylindre men sore krav til materialer og teksture animationer, har du en kæmpe computer og massere af tid, brug et andet program eks. 3dmax. Held og lykke.
Avatar billede loonz Nybegynder
15. juni 2002 - 22:42 #8
Lukketid?