Avatar billede bergeren Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:47 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

3D max 4

Jeg er gået igang med 3D tegning i 3D studio MAX 4 men jeg har et større problem (det er nu to problemer!!)
Prob 1. Hvordan lægger jeg en texture på min tegning??? feks hvis jeg har lavet en kasse som jeg så vil have et billede på, istedeet for bare en farve, hvad gør jeg så???

prob.2 En guide til hvordan jeg animerer????
Avatar billede keysersoze Guru
14. oktober 2001 - 17:54 #1
www.3dmaxer.dk - der burde du kunne finde en hel del...
Avatar billede mat Nybegynder
14. oktober 2001 - 18:01 #2
ok, nu er der ikke lige max på denne maskine, men jeg kan da prøve alligevel (ud fra huskeren).

prob. 1. : Hvis du vil lægge et bitmap på som texture, skal du åbne material-editoren (m) og vælge den lille grå knap ved siden af diffusefeltet>bitmap, find det ønskede billede. Nu skulle det gerne være \"wrapped\" omkring en af de kugler øverst i material-editoren. Herfra drag and dropper du det på dit objekt. Og så skulle det være iorden (håber jeg :)).

Prob. 2. : Prøv at trykke på animate-knappen nede i hjørnet, ryk slideren i tidslinien nederst til frame 100, ryk dit objekt. Noget i den retning skulle kunne gøre det.

(Som sagt er jeg ikke ved en maskine med max på så jeg har ikke kunne tjekke, og jeg er selv ret så newbie i 3d max (men jeg skal nok lære det en dag :))
Avatar billede mat Nybegynder
14. oktober 2001 - 18:09 #3
Som keysersoze siger er der masser af gode tutorials på 3d maxer: http://www.3dmaxer.dk/tutorial.asp?ak=0

her er blandt andet en om animation for begyndere.

I forhold til mit svar på prob.2 kan det godt være at jeg forhastede mig lidt det er muligt man *skal* have et kamera for at animere (kan ikke huske det) Men de ligger under \"create\" \"cameras\" vælg den der hedder target.
Avatar billede bergeren Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:28 #4
Under create er der ikke noget der hedder cameras......
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:25 #5
bergen>> Jo der er...der findes en knap på \"Create\" panelen med navn \"Cameras\" - og sjovt nok har den et ikon med et kamera :-p
Men du behøver skam ikke at have kamera for at animere (kun hvis du vil animere dine viewports)...

Der findes også nogle gode tutorials i hjælpe-filen omkring simpel animering.

Men desuden kan du også benytte \"Morph\" teknik hvis du gerne vil animere ansigter.

Hvis du har modelleret et ansigt med mund, næse, øjne osv. så kopier dit færdige ansigt i et x antal kopier. Prøv så at lave forskellige ansigts-udtryk på de forskellige kopier (et glad ansigt  et surt osv.). Dernæst tager du orginalen og tilføjer en \"Morpher\" under \"More...\" (under \"Modify\" panelen øverts findes en knap der hadder \"More...\", tryk på den, og du får en lang liste frem. I denne liste findes \"Morher\")... Hernæst trykker du på knappen \"Pick Object from Scene\" og vælger en af dine kopier. Vælg så en ny (\"empty\") channel og gør det samme ved alle dine kopier. Når du er færdig kan du prøve at indsætte forskellige værdier i dine channels, og du vil se at dit ansigt bliver levende... Du kan nu tryke på \"Animate\" knappen, rykke din tidslinie frem til eks. 25 ændre dine channels og tryk på \"Play\"...

NB: Når du morher skal der være lige mange vertices i dit mesh (objekt) - det er grunden til at vi laver kopier... Du bør nok altid have et ekstra kopi af dit orginal, da du ikke har mulighed far at fortryde når du først en gang har morphet dit kopi.

ZeroHero
Avatar billede bergeren Nybegynder
17. oktober 2001 - 06:23 #6
Ingen af jer kunne gi\' det jeg rigrigt behøvede, men i får 10 hver