Avatar billede Unknown.47 Novice
13. april 2020 - 16:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Passer mine dele?

Hej, jeg skal opgradere min computer for første gang selv.

Så har fundet min nogen dele. Har selv så godt som muligt prøvet at sætte sammen.
Men er lidt usikker på om de nu passer sammen.

Jeg vil gerne have en computer som jeg ikke behøver at tænke over om det kan trække det nyeste spil der er lige er kommet ud.
Vil i fremtiden også gerne skaffe mig et Valve Index headset eller det nyste VR headset til den tid.

Jeg beholder min case, CPU vand kølding og 2 SSD'er.
Case: NZXT S340
Cooler: Maelstrom 120T
2 SSD'er: 1TB(D:) og 256 GB(C:)

De nye dele jeg har valgt:

- CPU:  Intel Core i7-9700K
- Motherboard:  ASUS ROG MAXIMUS XI HERO, S-1151
- GPU:  Gigabyte GeForce RTX 2027 WINDFORECE 2X
- PSU:  Corsair RM650x 650W PSU
- M.2:  Corsair Force Series MP510 240GB (eller 480GB? Er 240 ikke fint?)
- Fans x2 (intake):  Noctya NF-A14 PWM (140mm)
- Fan (outtake): Noctua NF-S12A
- Kølepasta:  Noctua HT-H1
- RAM: [ Vil gerne have 16GB og op efter, og 3200Mhz i hastighed. Men ved ikke hvilke af disse er bedst ]
>  G.Skill Flare X DDR4 16GB KIT 3200Mhz
>  Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz 32GB
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2020 - 18:03 #1
Hvis du ikke bruger hammer eller 10 tommelfingre til samlingen af den, så burde det hele virke helt fint :-)

Hvis du ikke allerede nu er ved at løbe tør for langringsplads til programmer og deres opdateringer og andet på dine SSD'er, så burde en ny 240 GB SSD være tilstrækkelig. Åbn Diskhåndtering (disk management) som beskrevet herunder og kig på hvert drev for at se, hvor meget ledig plads der er:

https://www.diskpart.com/disk-management/open-disk-management-6289.html

Mere RAM er i nogle tilfælde godt, men til spil burde 16 GB være fuldt ud tilstrækkeligt. Og hvad angår eventuelle forskelle mellem RAM fra forskellige producenter med ens specifikationer, så glem det. Det kan være en god ide at checke på bundkortets specifikationer for at se, hvilke specifikke RAM-blokke er testet ok på det bundkort:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_MAXIMUS_XI_HERO/ROG_MAXIMUS_XI_HERO_SERIES_Memory_QVL_0225.pdf

Og check, at din Maelstrom 120T passer til bundkort og CPU, men så vidt jeg kan se, burde der ikke være nogen problemer.
Avatar billede Unknown.47 Novice
13. april 2020 - 18:43 #2
Passer Maelstrom ikke?
Læs:  http://www.gamerstorm.com/product/CPULIQUIDCOOLER/2016-03/1286_4944.shtml
Eller se her:
Intel Socket 130W
LGA20XX/LGA1366/LGA115X
High End Desktop i7
Core i7 Extreme/i7/i5/i3
Pentium G
Celeron G

Men min cooler er okay gammel, måske bedre at opgradere den også?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2020 - 19:55 #3
hvorfor dog  M.2:  Corsair Force Series MP510 240GB (eller 480GB? Er 240 ikke fint?)
du har c: drev til windows, og d: drev til data osv - hvorfor vil du have et e: drev? du kan jo flytte rundt på dem, og/eller skrotte de gamle, men dem vil du jo beholde?
Er svaret, at vi kun må klappe og sige god for dine valg? så er jeg ude...
Milter gider nok heller ikke efter dit indlæg, så skift bare køler også, og køb ny støvsuger til værelset, så der ikke er et fnug tilbage.
Avatar billede Unknown.47 Novice
13. april 2020 - 22:14 #4
Har valgt en:
ASUS ROG RYUO 120 CPU køler
Avatar billede Unknown.47 Novice
13. april 2020 - 22:27 #5
Nej,

Går med en:
Corsair Hydro Series H60 CPU Køler
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2020 - 22:39 #6
Din Maelstrom 120T burde passe, men jeg kender intet til væskekøling. Derfor mit forbehold.
Avatar billede Unknown.47 Novice
13. april 2020 - 22:43 #7
Okay, tænker bare jeg vil opgradere efter som min 120T er en smule gammel.

Tak for hjælpen til jer begge!