Avatar billede Peter Praktikant
26. marts 2020 - 18:05 Der er 6 kommentarer

Hjælp til opgradering af PC

Hej allesammen
Jeg står og vil gerne spille COD warzone, GTA 5 og andre mere krævende spil, men plejer kun at spille spil som ikke kræver alverden af min PC.
Jeg har så voldsommme FPS drops at jeg vil kalde det uspilleligt, og jeg ville gerne have jeres hjælp til at opgradere min pc, jeg er nemlig i tvivl om jeg bare skal købe ny PC eller om det er det værd at sætte nye dele i den jeg har.
Her er mine spec:
Bundkort
    MSI H97I AC mITX med indbygget WIFI
CPU
    Intel Core i5-4460 3.20Ghz
Strømforsyning
    FSP 500W 60HHN 80+ Bronze
CPU køler
    BLOODFREEZR 510LC Vandkølingssystem*
Grafikkort
    MSI GTX 960 2GD5T OC ..
Systemdisk
    Kingston 120GB SSD V300
Lagerdisk
    Seagate Barracuda 1000GB 7200 RPM
Kabinet
    Corsair Graphite 380T - Sort
RAM
    G.Skill 2x4GB - 1600 Mhz DDR3
Operativsystem
    Windows 10 64bit DK - OEM

Så ville gerne høre hvad jeg kunne opgradere og hvor meget det er værd at opgradere på.
Tak på forhånd
Avatar billede milter Ekspert
26. marts 2020 - 18:35 #1
Et hurtigt kig på dine nuværende specifikationer antyder, at det eneste, du til dit formål med fornuft kan opgradere, er dit grafikkort. Jeg har valgt en sammenligning mellem dit GTX 960 og et nyt RTX 2060, som du skal betale omkring 2800 kroner for:

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-960-vs-Nvidia-RTX-2060/3165vs4034

Det eneste andet punkt, jeg har lagt mærke til, er din SSD på 128 GB. Den størrelse kan reelt kun bruges til styresystemet, tekstprogram, browsing og andet, som ikke kræver meget plads. Spil af den type, du tilsyneladende gerne vil i gang med, kræver meget mere plads på SSD eller HDD.

Så, et kort råd er: Find penge til en ny computer :-)
Avatar billede Peter Praktikant
26. marts 2020 - 22:31 #2
Hej milter, jeg har også en HDD på en terabyte, tænker du stadig bare ny pc?
Avatar billede milter Ekspert
27. marts 2020 - 12:11 #3
Ja, bundkortet er nok ca. fem år gammelt, og det skal bruge RAM af typen DDR3. Den nyeste RAM-type er DDR5, og den kan ikke bruges på dit bundkort.

Hvor meget fri plads har du på dit C-drev, dvs. din SSD? Og er dine spil installeret på drev C? Hvis det er næsten fuldt, kan det give problemer.

https://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/

Du skal kun undersøge, hvor meget fri plads, du har på drev C og evt. også drev D, ikke forsøge at frigøre plads.
Avatar billede milter Ekspert
27. marts 2020 - 12:27 #4
Rettelse til #3.

Og så ramte fingrene lige den forkerte tast :-)  DDR5 RAM er ikke på markedet endnu, men DDR4-blokke kan heller ikke bruges på dit bundkort.
Avatar billede Peter Praktikant
28. marts 2020 - 15:09 #5
Af de 110 GB på mit c drev er der kun 8 GB ledige
Og alle spil pånær selve steam ligger på mit D drev hvor der er 255 GB ud af 1 terabyte
Avatar billede milter Ekspert
28. marts 2020 - 17:48 #6
Kun 8 GB ledig plads på C-drev kan godt være en del af dine spilproblemer. Derudover er det normalt og velkendt, at styresystemer "sovser" til med tiden, dvs. de bliver langsommere pga. alle de ændringer, der hele tiden foretages i dem. Den eneste kur mod den slags er geninstallation helt fra bunden af styresystem, drivere, programmer og hele lor...  Hvis du fik computeren leveret med præinstalleret styresystem, har du måske muligheden for at køre computeren tilgage til den opsætning, den blev leveret med.

Fik du din computer leveret med præinstalleret styresystem, og var det Windows 8 eller 10?