Avatar billede Uvanga Ekspert
08. januar 2020 - 11:00 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Windows svarer ikke

Min acer Laptop PC med windows 10 version 1909, er nogen gange meget langsom om at starte. Så får jeg denne besked:

"Microsoft programmet svarer ikke. Programmet svarer muligvis hvis du venter. Vil du afslutte denne proces Ja / Nej"

For at få liv i PC må jeg mange gange slukke på den fysiske tænd/sluk knap. Det skyldes at ikoner og program menuer ikke reagerer på museklik.

Hvad kan årsag til denne fejl være?
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2020 - 11:35 #1
Prøv  at køre Restorehealth.
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind. På engang
Det tager gennemsnitlig 5-7 Minutter.På en SSD Disk Længere på en HDD
Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ok.
https://ibb.co/Fb49mwP
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. januar 2020 - 11:37 #2
Prøv med CCleaner. Registreringsdatabasen kan fyldt med alt muligt skrammel (ikke sådan at forstå at der er tale om virus)
.
https://www.ccleaner.com/ccleaner?source=cpc&gclid=EAIaIQobChMIu8SIqefz5gIVFKmaCh21FgtkEAAYAyAAEgLQaPD_BwE
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2020 - 11:52 #3
Efter Restorehealth  Kunne du ryde op på din PC og frigære plads
Gå igen i indstillinger vælg System / Lager  Marker Slåer til tryk på Kør den nu
derpå Ryd op nu
Du kan også stille nogle parametre som den fortager automatisk.

https://ibb.co/xDWNz3Q
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2020 - 12:12 #4
Hvis ingen af ovenstående virker lav det der hedder In Place Upgrade hvor du henter den Windows du bruger og vælger at opgradere med samme version.  Du bør få mulighed for at passe på både programmer ved denne proces.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. januar 2020 - 16:02 #5
#2 Jeg prøver lige dette i første omgang. Vender tilbage.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 10:29 #6
#2 Det hjalp ikke umiddelbart, stadig meget langsom opstart her til morgen. Kan det mon hjælpe at deaktivere nogen programmer ved opstart. Når Pc er startet virker den ok, men som tidligere nævnt går den nogen gange i timeout, windows svarer ikke. CPU forbrug ligger på 2%... Er det ikke meget lavt?

#1 Er ikke glemt, det vil jeg prøve senere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 10:43 #7
Lige en tilføjelse:
Jeg har kørt både chkdsk c: /f  samt  sfc/scannow. De finder ingen fejl.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 11:01 #8
Jeg slukker PC helt ned hver gang jeg forlader den. Er det en dårlig ide, eller har ingen betydning?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2020 - 11:05 #9
#6 Et CPU forbrug er meget lavt. Men det viser jo bare at CPU´en i hvert fald ikke bliver særlig belastet ved starten.
Jeg tænker på om du har installeret et eller måske flere programmer fornylig, der måske starter op sammen med Windows og dermed sinker opstarten. Det har jeg selv været ude for er sket, men der har man muligheden for at forsinke opstarten af disse programmer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 11:10 #10
#6 Jeg har faktisk installeret programmer for nyligt, og har i grunden haft samme mistanke som du nævner. Så det kan måske være en ide at deaktivere disse ved opstart. Jeg ser lige om der kommer flere indlæg.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. januar 2020 - 11:24 #11
Prøv at skrive Jobliste i søg  Vælg Start Du kan faktisk Deaktivere det meste
https://ibb.co/tQ2PWhj
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 19:15 #12
Jeg venter lige med at afslutte spørgsmålet til jeg har testet løsning.
Jeg faldt over denne artikel der omhandler det betimelige i at slukke PC flere gange om dagen. Det plejer jeg at gøre, men det er tilsyneladende ikke en god ide, hvis man bruger PC daglig.

Skal man slukke sin computer og hvor ofte?
OPDATERET 7. MARTS 2019 · AF MORTEN STORGAARD

Dette er spørgsmål, der typisk findes mange forskellige meninger om omkring middagsbordet. For nogle virker det logisk at man skal slukke computeren, for at midske sliddet på delene. For andre virker det logisk, at det slider på computeren med mange opstart og nedlukninger.

Skal man slukke sin computer om natten? Det afhænger af hvor ofte du bruger din computer. Det er ikke gavnligt for computeren at blive tændt og slukket flere gange om dagen, men det er en god ide at slukke den eksempelvis en gang om ugen. Sluk den eksempelvis når du ikke skal bruge den i nogle dage.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2020 - 19:33 #13
Hvilken cpu er der i?
Hvilken harddisk er der i, og hvor meget plads på systemdrevet?
Hvor meget installeret ram og hvor meget forbrug i idle?
Er hurtigstart aktiveret under strømstyringen?
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2020 - 20:10 #14
Jeg har deaktiveret de ny installerede programmer i opstart menu. Nu starter PC igen normalt, så det afhjalp problemet. Tak for alle indlæg.
Og nu vil jeg undlade at slukke PC hver gang jeg forlader den. ;-)