Avatar billede Frank Myrtue Praktikant
09. november 2019 - 22:14 Der er 6 kommentarer

Fyldt c-drev (Bærbar)

Hej
Jeg har et fyldt c-drev og har udført ting som diskoprydning, cccleaner, tømning af overførelser i user m.m.

Har ca. 115 GB på c-drevet og der er nu 14 GB ledigt. Vil gerne have mere plads, da det ofte kræver en del plads at opdatere ens Iphone med sikkerhedskopi osv..

I mappen user i c-drevet skulle der i forhold til egenskaber, ligge omkring 24 GB, men kan ikke finde nogen særlige filer.
Er der noget jeg kan gøre for at flyttes presset fra c-drevet?

Har et drev med 65 / 100 GB og en drev med 115 / 265 GB. hvor der er ledig plads. altså de 65 er ledigt og de 100 er størrelsen af drev.  det samme med de 115 og de 265.

Håber nogen kan hjælpe, takker på forhånd.
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2019 - 22:30 #1
Er det samme fysiske drev, der er opdelt i partitioner? Så kunne det være en idé blot at lægge dem sammen igen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2019 - 22:32 #2
Kører du nogen offline-synkronisering? - iCloud, OneDrive, Google Drive, DropBox?
Hvis du gør, kan det være en stor årsag til spild af diskplads.

Hent først og fremmest den gratis https://www.jam-software.com/treesize_free/ - den kan fortælle hvor henne i dit system der ligger data. Det er det bedste fingerpeg du kan få til at starte med - er du usikker på hvad det er for data, så vend tilbage med en liste over top 3 placeringer her...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2019 - 08:00 #3
Har du personlige filer på C drevet?
Vil ikke anbefale at lægge dem sammen hvis man kan få plads ved at flytte.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2019 - 15:36 #4
Skal sikkerhedskopi til Iphone absolut ligge på c drevet?
Kan det ikke med fordel ligge på det største drev med mest plads?
Avatar billede prox1 Forsker
11. november 2019 - 18:15 #5
Det er næsten een af de ting jeg er mest utilfreds med i windows, og *altid* har været dét.
Jeg forsøger i den grad at adskille data og programmer, men sådan leger windows (windows programmel) bare ikke. Af een eller anden årsag, så skal der pertu smides 'brugerdata' ekspl. i mappen Dokuments.
De har ikke noget at gøre dér!
Hvis man så vil spille 'smart', så får man en popup som skal slagtes ved hvert programbesøg ...irriterende, eller også vil programmellet ikke fungere.
Langsomt men sikkert, så svinder C-disken ind :/
En af de absolut værste disk-hogs er google-maps. Hvis du har Gmaps installeret, så ligger der måske en cache-fil på flere GIGA, som er absolut uden brugsværdi! Min var tæt ved 2 GIGA, og jeg havde ikke brugt Maps ret meget
Selvf kan du også slette alt i alle TEMP/ TMP mapper, og autooprydning finder slet ikke det hele! Manuel søgning og sletning kan finde nogle 100 MB i de fleste tilfælde. Et værktøj som CCCleaner kan VISE dig hvor der ligger 'skrot', men jeg bruger kun programmet til at VISE mig mapperne. Sletning gør jeg manuelt, og noget mere 'konservativt' end CCCleaner selv ..truer med at gøre :p
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. november 2019 - 20:55 #6
især til #5
Nu kan Biblioteker i windows flyttes til andre placeringer end C: - under egenskaber på dokumenter,billeder,... mm er der et fane blad  der hedder .placering. Så den mulighed er indbygget i windows..

Især på PC er med en forholdsvis lille SSD + en stor traditionel Harddisk er det en oplagt mulighed.

Helt enig med #5 i for dellene ved at holde data væk fra C-drev..  Et C-drev forholdsvis lille - gør det let, hurtigt at foretage imagebackup af c-drevet og mulighed for et antal generationer af dem.