Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 12:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Boot problem

I går opdaterede jeg Windows 10, nu har jeg et problem, men jeg ved ikke, om der er en sammenhæng.
Når jeg tænder for computeren, starter blæserne op, og der kommer lys i min Hub. (der sidder ingen USB i den) men Windows starter ikke op.
Så slukker jeg computeren og genstarter, og så kører Windows normalt.
Problemet er altså, at jeg skal boote 2 gange for at åbne Windows..
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 13:12 #1
Ingen info på skærmen?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 13:36 #2
Nej ingen info på skærmen. Ved 2 opstart er billedet normalt.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 14:06 #3
Kører blæserne for “fuld skrue” indtil du holder tænd/sluk knappen inde?

Jeg går ud fra at det er måden du “genstarter” på?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 14:20 #4
Undskyld genstart var et forkert udtryk. Jeg holder startknappen nede til computeren lukker. Så venter jeg nogle sekunder, og tænder så igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2019 - 14:32 #5
Stopper boot lampen med at blinke når den fejler.? Eller er det blot grafikken der ikke får kørt en driver?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2019 - 14:35 #6
Jeg tænker du enten har en driver eller et hardware problem. Det kan også være en ustabil forsyning der først opnår den rette spænding efter kort tid opstart. Jeg har en ældre stationær der har den samme måde at starte på.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2019 - 14:38 #7
klik på windows-ikon bund venstre, og vælg tænd/sluk (cirkel med pind i toppen) lige over. Vælg Genstart (evt 'opdater og genstart'), og hold fingeren fra sluk-knap.
Brug denne måde fremover også ved nedlukning - så lukkes win korrekt ned. Tænd/sluk knap på kabinet er kun til start (og stop hvis alt hænger, og der ikke er andre måder)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2019 - 14:54 #8
#7 Den fremgangsmåde bruger jeg på den stationær jeg har samme problem med. Jeg overvejer et forsøg med at skifte bios batteriet men er ikke sikker på det har nogen effekt. Ur går nemlig korrekt når pc er startet op.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 14:57 #9
#6 Ja måske er der sket noget, da jeg kørte et image med AOMEI ind.
Det program laver altid om på boot rækkefølgen, så jeg må i EFI og lave det om.
Måske er der sket noget med det image? Jeg kan prøve, at køre et ældre ind.

#7 Den har jeg ikke. Jeg kører Classic shell.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2019 - 15:00 #10
Du kunne jo også prøve at deaktivere start programmer og se om det ændrer noget.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 15:15 #11
#10 jeg er gået i gang med at installerer et ældre image.
Det er gået i stå, hvor Windows boot manager fortæller, at der er
fejl i hardware eller software. En påkrævet enhed er ikke tilsluttet eller der er ikke adgang til den. Jeg melder tilbage, når der sker noget. Foreløbig er computeren
frosset på den side. Det skal nok blive sjovt :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 18:00 #12
Nu jeg har installeret et nyt image. Det kunne kun lade sig gøre via USB.
Men det starter på på samme dårlige måde. Og nu er lydkortet vist røget.
I Enheder og printere, er der noget galt og intet hjælper.
https://ibb.co/Z2Cq4JW
Jeg prøver, at installere et nyt Windows.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2019 - 19:35 #13
du bør lave et image lige før du tilslutter nyt hardware, og så et lige efter det virker igen. Og det er kun det seneste image fra et fungerende system, der kan bruges uden problemer. Så nyere hardware efter image skal pilles fra før indlæsning.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 20:01 #14
#13 Tak for info. Jef har geninstalleret Windows og bibeholdt mine programmer.
Det hjalp intet.
Så nu må jeg vide, om det er hardwaren eller Windows som fejler, så jeg vil begynde fra bunden med en helt ny Windows på  Sandisk SSD 240GB.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2019 - 20:04 #15
God weekend 🖖
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2019 - 20:16 #16
nedlukning - brug <Alt><F4> - igen luk windows ned korrekt, og ikke via nødudgang.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. oktober 2019 - 20:49 #17
Lyt til claes57. 2 gange beskriver han, at du lukker windows helt forkert ned. Når du gør det ved at holde startknappen nede, laver du en såkaldt tvangslukning, som man kun må bruge, når alt andet fejler.
Når windows lukkes går den i gang med en masse processer for at sikre at tingene bliver lukket i korrekt rækkefølge og på rigtig måde. Når du bruger tvangslukning, så får windows ikke lov til at lave den kontrollerede lukning.
Når ikke der er lavet en kontrolleret lukning, er det ikke usædvanligt, at når man så åbner den igen, så kører den nogle processer, hvor den retter op på de fejl, som skete i forbindelse med tvangsnedlukningen. Når disse fejl er rettet, kan den så normalt starte normalt igen.
Så med din måde at lukke computeren på, bliver du ved med at genere fejl, som skal repareres ved næste genstart.
I værste fald kan en tvangslukning medføre, at computeren slet ikke kan starte igen, idet for mange kritiske processer blev lukket forkert og ikke kan reddes ved den automatiske genoprettelsesproces, som windows så forsøger at køre.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. oktober 2019 - 22:42 #18
Nu har Classic Shell jo også både Luk og genstart.
https://ibb.co/yg312SY
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2019 - 23:18 #19
Når jeg lukkede ned med startknappen var det fordi, at skærmen var sort, og intet virkede. Alt+F4 det er forstået.
Jeg har kørt en hel frisk Windows ind på en Sandisk SSD 240GB og foreløbig ser det ud til, at alt fungerer, som det skal. Så det var koks i Windows, som Windows ikke kunne klare, selv ikke med en geninstallation. Men det var da godt, at det ikke var hardwaren.
Tak til jer alle. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 07:14 #20
Vil det sige du har brugt en anden disk end den der sad I? For hvis det er tilfældet så var problemet jo måske hardware relateret alligevel  når du forsøgte en geninstallation på den anden disk. Eller misforstår jeg sammenhængen?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2019 - 14:25 #21
#20 Nej det har du forstået korrekt. Der sad en Samsung evo SSD 250GB  i computeren. Den tog jeg ud og erstattede den med en Sandisk SSD 240GB, og lavede en helt ny installation af Windows 10, som kører helt fint.
Da jeg skrev at det ikke var hardware relateret tænkte jeg på computeren, men jo HDD er vel også hardware, men om den er defekt har jeg endnu ikke undersøgt.
Jeg har haft travlt med at få de mest nødvendige programmer op at køre.
Jeg lagde godt mærke til dit forslag #10, men de havde alle kørt længe uden problemer. Så jeg var nød til at finde årsagen, om det var SSD, Windows eller computeren Svaret har jeg ikke endnu, men det må være disken eller Windows siden alt kører som det skal nu.