Avatar billede ErikHg Ekspert
26. september 2019 - 12:57 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne apps i Windows 10

Jeg har endelig installeret Win 10 på min stationære pc. Jeg irriterer mig imidlertid over alle de apps der er indbygget i Win 10, og har derfor fundet en liste over kommandoer der er i stand til at fjerne disse apps, hvoraf mange af dem er unødvendige og irriterende. Der er imidlertid en app jeg ikke kan fjerne der hedder "people". Hver gang jeg forsøger komme nedenstående besked frem:

https://ibb.co/wNJFYRr

Jeg håber at nogen på eksperten kan give et råd om hvorledes denne apps kan fjernes.

Der kunne være tale om en slåfejl, under indtastningen, men jeg har prøvet flere gange, og resultatet er det samme :-(

På forhånd tak

Mvh.
ErikHg
Avatar billede wjens Guru
26. september 2019 - 13:11 #1
Er der nogen grund til at fjerne den? Den forstyrrer ikke.

Jeg kan dog heller ikke se hvorfor Microsoft har lavet den "indbygget", så den ikke kan fjernes via indstillingerne. Teoretisk kan du vel få ustabilitet, hvis du hiver den ud af bagdøren.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. september 2019 - 13:33 #2
Der er ingen problemer på min bærbare. Denne har jeg haft installeret Win 10 på i lang tid, bare for at test dette styresystem - desværre så lang til at jeg ikke kan huske hvordan det lykkedes. Jeg fandt en side på nettet der hedder "TechSupportall". Der er en lang liste med apps, der ligger indbygget i Win 10. Listen indeholder de kommandoer, der skal anvendes i Power Shell, når app´sene skal fjernes. Jeg kan ikke tro at der er apps med på listen, hvis disse ikke kan fjernes.
Den værste app er Windows Mail app. Den er gudskelov også til at fjerne, og dermed kan man anvende Outlook i stedet.
Det skulle være sådan, at man som bruger ikke aktivt skal fravælge disse apps, men derimod aktivt skal tilvælge dem. Det giver kedelige minder om Microsofts tvangsinstallering i 2015, hvor Windows 10 pludselig blev installeret, vel at mærke uden brugerens samtykke.

https://www.techsupportall.com/uninstall-built-apps-windows-10/
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. september 2019 - 13:33 #3
10AppsManager is a freeware tool that will help you uninstall and reinstall the default preinstalled Store apps on Windows 10, 32-bit & 64-bit.

It does not require an install. Extract the contents of the downloaded 10AppsManager zip file and place the  folder in your Program Folder and pin the shortcut of its exe file to your Start Menu. Simply run its .exe file. Do not seperate out the contents of the Program folder.

To uninstall it, simply delete the program folder.

https://www.thewindowsclub.com/10appsmanager-windows-10
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2019 - 14:21 #4
er det fordi den irriterer dig på Processlinjen?
26. september 2019 - 14:31 #5
Hvorfor bruger du ikke bare "tilføj / fjern programmer"?
Det er stor set som på tidligere windows versioner.

Jeg har ikke selv prøvet at fjerne denne funktion, men har lige fundet frem til den.

tryk på Windows knappen (Start i gamle dage).
tryk på tandhjulet (settings)
tryk på apps
vælg apps og funktioner.
scroll ned til personer
klik på personer
    Nu kan du vælge: Flyt, Fjern eller Avancerede indstilliger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2019 - 15:04 #6
Man kan ikke fjerne de fleste Apps!
https://ibb.co/WH3jFMV
Men man kan skjule en del af dem.
Højreklik på Processlinjen fjern markeringer.
https://ibb.co/nRzZYkm
26. september 2019 - 15:20 #7
#6, Det har du ret i.
Tak og beklager.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. september 2019 - 15:52 #8
#4 Nej den ligger ikke på proceslinjen, det var mere fordi den optræder på listen og fjernelse af apps. De mest irriterende apps er det lykkes mig at fjerne, f.eks. appen Mail. Jeg ønsker at bruge Outlook, og ikke den indbyggede Win 10 mailklient.
I øvrigt har jeg installeret Classic Shell, således at Windows 10, minder mere om de ældre Windows versioner XP, Vista og Windows 7, men ikke misfostret Windows 8.
De apps jeg har fjernet er:
Skype
Sway
Phone
Phone Companion
Calendar
Mail
Movies & TV
Music
Money
News
Sports
Weather
Voice Recorder
X box
Solitaire Collection
Get Office.

Det havde været bedre hvis man kunnet have tilvalgt disse apps, og ikke skulle fravælge dem.

Jeg markerer svarene som løsning :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2019 - 16:00 #9
Du kommer snart til at lave det samme igen Version 1909 kommer i løbet af de første 2 uger i Oktober!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2019 - 16:09 #10
#9 Tror ikke alle kommer tilbage. De sidste gange der har været ny build har det kun været Edge, One Drive og Forbind jeg har fået på pc. Og ønskes det kan disse fjernes. Har fjernet apps lige så længe Win 10 har været her :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. september 2019 - 16:45 #11
#9 Hvis de fjernede apps kommer igen ved opdateringer til version 1909, så fjerner jeg dem bare. Nu har jeg jo listen over kommandoerne til fjernelse af de uønskede apps, så problemet er ikke så stort. Som man siger "intet er svært, når bare man kan" :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2019 - 16:48 #12
#11 Jeg plejer at fjerne alle apps der er med. Det findes der også kommando til :-)