Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2019 - 17:23 Der er 3 kommentarer og
11 løsninger

Windows 10 på DVD

I forbindelse med at opdateringerne til Windows 7 ophører i januar 2020, er det ved at være på tide, at få Windows 10 installeret på min hjemmebyggede pc, med Windows 7 Ultimate 64 bit. Jeg har allerede Windows 10 installeret på min bærbare HP Elitebook 8470p. Denne var født med Windows 7, men kører fint med Windows 10. Softwaren til Windows 10, ligger på en fysisk DVD, og altså ikke som download version. Det er kun muligt at installere Windows 10 på én pc, så jeg må have en til. Nu er det jeg vil høre om det er muligt at brænde den downloadede version over på en fysisk DVD, eller om nogen ved hvor en sådan kan skaffes. Jeg har købt DVD´en med Windows 10, hos en forhandler i Danmark, men kan desværre ikke huske hvor. På forhånd tak.
Mvh.
ErikHg.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. september 2019 - 17:48 #1
Jeg ville foretrække hvis du har et USB Stik på 8GB Ellers skal du vælge en ISO som du senere brænder over på en DVD.
https://ibb.co/dtZtFR9
Hent Win10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Vælg Download værktøjet nu
Avatar billede puren Ekspert
24. september 2019 - 17:48 #2
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

her kan du hente m$ tool til at download sidste udgave af win 10 og så selv vægle om den skal opdater den maskine du er på eller om du vil lave en Usb pen du kan starte computeren på eller brænde det ud på en DVD (det skal være en dvd der kan rumme 9GB) og opdater en anden computer
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. september 2019 - 17:54 #3
Du kan selvfølgelig prøve at opgradere nu! Men jeg ville nu alligevel have et installations medie til sikkerhed.
https://ibb.co/Tv29Rt2
Avatar billede INK Ekspert
24. september 2019 - 18:16 #4
Hvis du har en gyldig Windows7 licens, så er det gratis at opgradere til Windows10. Det er spild af penge, at købe en DVD eller andet medie med en licens.
Din nuværende licens gælder for Windows 10, der så får tildelt en digital licens.
Har lige for 3 dage siden opgraderet en Windows7 maskine uden problemer.

Følg anvisningen i #2. Når den først har kørt Windows10 efter en opgradering, kan du senere om ønsket foretage en ren installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 18:43 #5
#2 Det passer vel ikke man skal have en dvd på 9GB??
.Iso filen er "kun" på 4,6 Gb
https://ibb.co/3sYGd3M
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 18:45 #6
Er i øvrigt enig i at bruge usb i stedet man putter i en usb2 port, i stedet for dvd.
Har før jeg brugte usb pind været udsat for at installationen stoppede fordi en driver manglede. Det har jeg ikke oplevet på usb installations medie.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2019 - 18:49 #7
#4
Jeg har en licens til Windows 7. Der er tale om en retail version (ikke OEM)
Om opgradering også gælder retail versionen er jeg lidt i tvivl om.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. september 2019 - 18:56 #8
#5
en enkeltlags DVD  har kun plads til 4,377G  omend opgivet til 4,7G ~ 4700000000 bytes.  det er forskellen på 1000 0g 1024 der spiller ind.
Avatar billede puren Ekspert
24. september 2019 - 18:58 #9
#5 den skal bruge en USB pen på minst 8 gb som jeg husker det og så antog jeg at så fyldte den skulle bruge det samme når det var en DVD
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 19:21 #10
#8 Ja det er rigtigt. Nu er det nogle år siden jeg brændte Win 10 på dvd, og der har .iso filen sikkert været mindre. Der er jo hen over årene kommet mere på Win 10. Så puren har måske ret alligevel. My bad :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 19:28 #11
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. september 2019 - 20:24 #12
Så meget fylder Windows 10 Pro  64 bit 3,79 GB
https://ibb.co/Myv33gN
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. september 2019 - 20:38 #13
De windows 10 ISOer jeg har ligende varierer fra 2,7G til 6,4G - det er forskel i alder 32bit 64bit eller begge - og forskel i om kun et sprog eller flere der spiller ind. Normalt bør man bruge seneste version.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2019 - 20:39 #14
#10 Jeg fik ved en fejl lagt en 4,5 GB i drevet, og skuffen blev skubbet ud. Jeg lagde i stedet en 8,5 GB, og straks starte brændingen. Så der er sikkert noget om at der som tiden er gået, kommet mere til i Windows 10.
Windows 10 er brændt ned på DVD´en og venter nu bare på at blive installeret.

Jeg takker alle for jeres bidrag :-)