Avatar billede Nicklas Nørgaard Praktikant
11. februar 2019 - 22:32 Der er 4 kommentarer

Kan man spille over en ekstern harddisk

Hej jeg har en HP omen ce089no 15,6
Og jeg vil gerne have et nyt spil på den men har ikke mere plads. Så hvad skal jeg gøre?
Skal jeg have en ny ekstern harddisk og kan jeg spille over sådan en og hvorfor en skal det være

-på forhånd tak for hjælpen
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. februar 2019 - 22:52 #1
Nu fremgår det ikke hvad du har af lager - jeg ville gå efter efter en intern løsning - det ser ud til du både kan have en SSD og en almindelig harddisk i den.

Kurt
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2019 - 03:25 #2
det kan du godt, men det vil være upraktisk med spil som loader meget data fra disken, da dette så skal foregå med usb hastighed.
Avatar billede Slater Ekspert
12. februar 2019 - 08:05 #3
USB hastighed er sådan set fint hurtigt, hvis det er USB 3. Det er hurtigere end en SATA-forbindelse og fint til en harddisk. Problemet er mere at eksterne harddiske som regel ikke er lavet til hastighed. De fleste er lav RPM og designet til at bruge lidt strøm, så de ikke er hurtige til at spinne op. Nogle kan heller ikke lide at køre konstant i længere tid, da de kun er designet som backup-diske.

Men en ekstern SSD eller hurtig harddisk vil være ganske brugbar til at spille over, så længe den altså forbindes via USB 3.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2019 - 09:26 #4
jeg ville skifte ssd til en ny med dobbelt kapacitet - se fx https://www.edbpriser.dk/produkt/samsung-860-evo-mz-76e500b/
ny disk tilbobles først via usb (kræver kabel til det), og der laves et image fra originalen
så sættes den nye i pc, og evt tilretning af partitioner
den gamle kan bruges som ekstern til backup af data (jeg har en sat til tv, så jeg kan pause/optage programmer)