Avatar billede levich Novice
04. februar 2019 - 21:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Defekt strømforsyning, bundkort eller?

Jeg har en stationær PC, som pludselig ikke vil tænde. Der sker intet, når jeg trykker på startknappen.

Der er lys i en grøn diode på bundkortet inden i kabinettet, og der er også lys i en diode på bundkortet ved siden af der hvor netværkskablet kobles til bundkortet - altså som normalt.

Det ser ikke ud til, at nogle af de stik, som er fastgjort på bundkortet inde i kabinettet har løsnet sig.

Jeg har uden held skiftet knapcelle-batteriet på bundkortet.

Er der nogle forslag til, hvad der kan være galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2019 - 21:59 #1
Strømforsyningen måske.
Men prøv at tage strømmen fra og pil det lille batteri ud igen. Hold start knappen nede i ca 30 sek. Monter det lille batteri igen og strøm og prøv start.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2019 - 22:02 #2
Prøv evt at lokalisere hvor stik til start knappen kommer ned på bundkortet. Mener den hedder pwr. Det start knappen gør er at kortslutte mellem de to ben som stikket sidder over. Har men en "reset" knap kan funktion fra denne bruges til start, da reset er meget sjældent man bruger og også kortslutter mellem 2 ben.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. februar 2019 - 22:19 #3
Hvis ikke der er nogen blæsere eller andet som starter, er det med stor sandsynlighed strømforsyningen, som er stået af.
Det er ikke ualmindeligt, at de pludselig enten helt eller delvist stopper med at virke.
Avatar billede levich Novice
04. februar 2019 - 22:22 #4
Jeg har prøvet det med at fjerne knapcelle-batteriet og at holde startknappen nede i 30 sekunder. Jeg har også prøvet at tænde ved hjælp af reset-knappen.

Der sker stadig intet.

Mit eget gæt er også en defekt strømforsyning, men der er lys i den grønne diode på bundkortet.
Avatar billede levich Novice
04. februar 2019 - 22:26 #5
Hvis der ikke er andre bud, lader det til at jeg må prøve at skaffe en ny strømforsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2019 - 22:54 #6
Ikke andre bud herfra.
Avatar billede levich Novice
04. februar 2019 - 23:14 #7
Det skyldes en defekt strømforsyning.

Jeg har testet med en halvgammel NorthQ strømforsyning, som virker.

Tak for hjælpen.