Avatar billede prox1 Forsker
18. januar 2019 - 16:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ISO image tomt efter burn

Sidder igen med een af de der irriterende 'fejl med flere muligheder'
Jeg har 4 gange forsøgt at brænde et ISO-iomage af et linux-distro, og hver gang er skiven "sucessfully burned" og hver gang er den gabende tom! (self. brændt som ISO -plejer at virke)
Så det er så enten:
1 ISO-image-filen der er skadet
2 Burn-processen der fejler (trods 'sucess')
3 ukendt fejl..

Kan man 'verificere' et ISO-image efter at man har hentet det, og dermed udelukke '1'
Avatar billede claes57 Ekspert
18. januar 2019 - 16:35 #1
på en windows-pc? jeg har også TotalMounter fra KernSafe - så kan jeg brænde dvd virtuelt og se på dem bagefter - kan bruges til at tjekke din iso-fil, bare mount den i programmet og se, hvad der er på disken.
http://www.kernsafe.com/product/totalmounter.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2019 - 17:03 #2
7-zip er i stand til at åbne ISO filen, så du kan tjekke indholdet.
Avatar billede bpb Seniormester
18. januar 2019 - 21:32 #3
"Kan man 'verificere' et ISO-image efter at man har hentet det, og dermed udelukke '1' ?"

Ja.

Den gængse måde er at kontrollere checksummen, som du kan finde et eller andet sted på den site du downloadede ISO-filen fra.
De forskellige typer af checksum  (MD5, SHA1, SHA256)  kan kontrolleres med små gratis-programmer, som er lette at finde, og som typisk består af en exe-fil, som ikke behøver installeres.

Her er det program, jeg kender bedst.  Det håndterer de forskellige checksum-typer i en enkelt arbejdsgang.  Hvis en af checksummerne stemmer, kan du regne med, at ISO-filen ikke er beskadiget:

https://bhoover.com/how-to-verify-checksum-windows/

Det er nogle år siden jeg brugte programmet, og de finere detaljer kan have ændret sig siden.

Det kan altid anbefales at kontrollere checksummen for en ISO fil.  Filen indeholder milliarder af bit, som allesammen skal være rigtige.  (Det er ikke som i en musik-fil, hvor en forkert bit hist og her ikke har den store virkning.)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2019 - 01:05 #4
brug et andet brænderprogram
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. januar 2019 - 01:24 #5
Sikker dig at mediet er lukket -
Jeg har været ude for at Microsofts værtøj ikke lukkede DVDen -
Da jeg så brændte med ASHAMPO lukkede jeg DVDen - og den virkede OK.
De har gratis versioner
https://www.ashampoo.com/da/dkk/fdl/21/0/free/29
mvh
Kurt
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. januar 2019 - 05:24 #6
Prøv evt. Rufus brænderprogram. Det hjalp mig i en lign. situation. Rufus kan downloades gratis.
Avatar billede posten Ekspert
19. januar 2019 - 10:46 #7
#2 du kan jo også "starte" din iso-fil med deamon tools se indholdet der på et fiktivt drev
du skriver jo intet om hvor stor den iso-fil er du vil ha brændt ned ??
du kan jo også som #6 forslår bruge rufus så du får den på en usb-pen https://filehippo.com/download_rufus/download/dd359d714d069ade4cac8a37a70a288a/