Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 10:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Computer valg

Jeg vil forære mig selv en ny computer i fødselsdagsgave, og har set på nogle stykker. Det skal være en stationær, med plads til en ekstra, 3.5 HDD.
I et andet spørgsmål, har jeg set denne, som ser ud til at være hurtig og holdbar. Jeg skal dog ikke bruge den til spil, så et spørgsmål er, om den, til almindelige formål, bruger en masse unødig strøm.
http://topdata.dk/product.asp?product=12283
En anden, jeg har i overvejelse er en Lenovo. Min aldrene PC som jeg kører med her, er også en Lenovo, og den kører såmænd udmærket, og jeg har kun haft problemer med grafikkortet. Men den kan jo ikke blive ved, så den kan komme hen på reservebænken.
Det behøver nu ikke at være en af de to.
https://www.dustinhome.dk/product/5011076934/v520-tower?ssel=false&LGWCODE=5011076934;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMI5NqC0-7m3wIVgqiaCh1mPAtHEAQYASABEgKzBvD_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 10:59 #1
Det er sluger er jo primært grafikken.
Om grafik kortet sluger unødigt ved blot at køre almindelige opgaver skal herfra være usagt, da jeg ikke ved om den gør det.
Men til prisen er den øverste pc et godt valg.
Kan se den har været med i en anden tråd hvor den fik "tumbs up" fra dem der anmeldte den.
Den kunne sagtens have været en jeg ville forære mig selv 🙂
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 11:10 #2
Kiggede lige på det skema her https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1060_STRIX_OC/24.html og ud fra det ville jeg ikke være bekymret om at købe en pc med det kort i.
Det trækker det det behøver for at køre de applikationer det skal håndtere.
I idle  bruger det 6 watt og når hvis du kører spil vil det gå op til omkring 130 watt.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 12:08 #3
Tak for dit svar. Det ser rigtig godt ud. Og nej strømforbruget er ikke så voldsomt.
Måske 80-90 watt når jeg bare er på nettet? Den ligner en vinder :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 12:11 #4
Ja det synes jeg den gør. Men lad lige andre byde ind også inden du trykker på "KØB" :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 12:53 #5
Ok, men den er jo stærkt nedsat, så jeg skal nok handle i dag :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 12:55 #6
Okay. Så vil jeg da ønske dig held og lykke med købet :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 13:22 #7
Takker! Der følger jo ingen windows med, men det kan ikke betale sig at tilkøbe det for man kan købe en billig nøgle hos e-gear https://e-gear.dk/utilities/styresystemer.html ved du om man kan downloade W10 pro? den koster ikke så meget mere end home.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 13:24 #8
Har du ikke et Win 10 pro installations medie fra anden pc?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 13:33 #9
Min bærbare har W10, og den kan jeg jo altid hente fra Microsoft. Men den nye PC
skal vel have en kode, når der aldrig har været installeret en windows?
Ud for annoncen for home udgaven står der ikke OEM, som der gør ved pro, men der står heller ikke retail. Så hvad skal man tro?
Avatar billede eurositi Ekspert
13. januar 2019 - 13:40 #10
Det handler ikke kun om GPU'en. CPU-mæssigt er der heller ingen tvivl om, at Topdata-modellen er at foretrække i næsten alle sammenhænge:
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-7700HQ-vs-Intel-i5-8400/2906vs3097
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 13:45 #11
#10
Nu har jeg lige bestilt den computer. Mener du jeg skulle have købt en anden model?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 13:49 #12
#11 Nej den yder jo 11643 i cpu benchmark. Det er en fed pc :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 13:52 #13
#9 Mit bud er at medierne er ens uanset om det er retail eller OEM.
Det er koden der fastlåser den til det den bliver når du indtaster koden under installationen.
Hvad mener du om den betragtning eurositi?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 14:41 #14
Så skulle det hele være hjemme med W10 nøgle til 295 kr. fra SoftwareNow.
De findes billigere, men det firma virker pålidelig.
Du skal have mange tak for dine gode råd. 😁

Også tak til #10 for indput. 😁
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2019 - 15:57 #15
Velbekomme og held og lykke. Du må godt lige melde tilbage med hvordan det gik når du får "grejet" installeret og forhåbentligt aktiveret :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2019 - 16:51 #16
Det skal jeg nok. Computeren bliver afleveret med GLS i en Meny som ligger lidt langt fra mig. De tager 220 kr. for transporten, så jeg synes, at til den fragtpris kunne de godt levere den til døren. Men måske kan jeg lokke min EX kone til at hente den, hun har sin mors bil. Du hører nærmere :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2019 - 15:45 #17
Som lovet vender jeg tilbage med info.
Computeren kom i dag, men jeg skulle ikke selv hente den, den blev bragt. Fint :-)
Windows Home var installeret, og skulle bare aktiveres med en kode, men det havde jeg jo købt.
Det hele ser ret godt ud, og jeg er i gang med at installere programmer. Malwarebyte kører som noget af det første, og jeg beholder Defender.
Og så er der plads og luft, så det virkelig gør noget. 2 store ekstra ventilatorer.
Så ja, det går i alt fald foreløbig som det skal. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2019 - 15:51 #18
Super :-)