Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 17:19 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

BIOS adgang

Jeg prøver at få adgang til BIOS i bærbare PC, en ASUS en ACER. Jeg har prøvet alle de taster (F2-F8-F10 + en del mere) der anbefales, men det lykkes ikke, PC starter op som normalt. Jeg anvender win10.
Er der nogen der har erfaring med hvordan man får adgang til BIOS?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 17:21 #1
"del" har du prøvet den?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 17:21 #2
delete
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 17:43 #3
ad#2
Ja den har jeg prøvet. Jeg glemte at nævne at BIOS adgang er for at reset glemt password.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 17:45 #4
Det vil sige du skal skrive en 4 cifret kode for at gå derind?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 17:49 #5
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2018 - 17:52 #6
Er det password for almindelig adgang til pc’en. Altså en brugerkonto? Så findes andre metoder.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 17:56 #7
#5 Nej jeg kommer slet ikke til noget der ligner BIOS
#6 Ja det drejer sig om en brugerkonto. Så hvis du har en anden metode modtages den meget gerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 17:59 #8
Troede ikke at en kode på bruger konto skulle udelukke at du kunne komme i bios.
Har du søgt på model nr med de computere?
Man bør kunne komme i BIOS. Det er ikke godt hvis man ikke kan
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 18:12 #9
#8 Problemet er at PC har stået ubenyttet i lang tid, og at kode til brugerkonto er blevet glemt. Så det jeg søger er en måde at omgå/reset kode. Måske en måde uden at skulle i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 18:15 #10
Bruger kode kan du ikke få slettet fra BIOS. Den ligger på harddisken
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 18:30 #11
https://www.youtube.com/watch?v=VI5FUqUFKAc skulle slette password.
Er ikke selv bekendt med programmet skal siges.
Ved ikke om ink har andre/nemmere måde at gøre det på?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 18:32 #12
Nå okay. det var så ikke et gratis program :-(
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2018 - 18:59 #13
Desværre er min metode også et købe-program. Lazesoft Recover my password.
Programmet brændes til USB eller CD. PC'en skal boote på dette medie, så hvis du ikke kan komme i BIOS for at indstille bootorder eller kan få adgang til en bootmanager ved opstart, så løser det desværre ikke problemet.
Programmet koster 100-150 kr, men jeg har brugt det flere gange, så pr. pc er det en ok pris.
Kan du få en Bootmanager frem under opstart - kan være F12 eller F10.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2018 - 19:02 #14
Virker på min Asus med Windows 10
1 Start/ PC indstillinger
2 Opdatering og sikkerhed
3 Genoprettelse/ genstart nu
4 Fejlfinding
5 Indstillinger for UEFI formware
  Genstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 19:07 #15
#14 Han har brugerkode på pc og kan ikke logge på så han kan ikke komme ind og åbne for bios :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 19:13 #16
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2018 - 19:18 #17
Nå ok, så har jeg misforstået det når han skriver:"starter op som normalt. Jeg anvender win10." Det er altså et boot medie?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 19:22 #18
Ja den starter op som normalt og kommer til login skærm hvor festen stopper fordi man mangler koden 🙂
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2018 - 19:24 #19
Ja koden skal slettes på en eller anden måde. Jeg er ikke så bekendt med det da jeg ikke har koder på nogle af mine computere 😏
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2018 - 19:31 #20
Som jeg forstår problemet, så kan pc'en boote normalt på harddisken og når frem til punktet hvor man skal indtaste et password for at komme videre. Brugerkontoen er en lokal konto og passwordet kendes ikke (glemt).
Hvis det var en Microsoft konto, der var anvendt kunne det løses ved at logge ind på Microsoft hjemmesiden med den relevante mailadresse og nulstille password (mailadresse, sms til oplyst telefonnummer osv.)
Købeprogrammer, der kan løse problemet med en lokal konto kræver boot på en usb stick eller en CD/DVD.
Hvis man ikke kan få adgang til BIOS for at ændre boot rækkefølgen eller få bootmanageren frem for midlertidig valg af usb som 1. boot. (husk usb skal være isat), så har man en udfordring.
Først kan man demontere harddisken og sikre en sikkerhedskopi af alle vigtige filer (ikke programmer).
Dernæst kan man starte pc'en med en boot-usb isat. Når dette kører kan man installere harddisken. Dernæst køres programmet og password nulstilles.
Tilslutning af harddisken på en kørende pc udgør en risiko, derfor først sikkerhedskopi af filer.
Worst case er en reinstallation af Windows 10, programmer og filer, så ejeren skal være indforstået med proceduren og de indbyggede risici. Hvis harddisken skulle havarere under operationen, kan man jo benytte lejligheden til at få en ny SSD disk.
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2018 - 19:34 #21
Adgang til BIOS er forskellig fra fabrikant til fabrikant og fra model til model. Ofte afhænger tastaturgenvejen til BIOS af fabrikanten af bundkortet, og da alle PC-fabrikanter anvender bundkort fra mange forskellige fabrikanter, så er der mange, mange muligheder. For bare at komme i nærheden af, hvordan du får adgang til BIOS på de to computere, så skal du starte med modelnummeret/serienummeret på computeren som udgangspunkt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 20:12 #22
Så fandt jeg endelig tast til bios. Det viste sig at være Esc-tast. Så nu vil jeg nok anskaffe en af de i #11 eller #13 nævnte programmer.

Min kollega kom lige forbi, og han nævnte en anden metode til reset PC. Dette sletter tilsyneladende alle filer, men så kan PC da i det mindste bruges.
Det er denne fremgangsmåde: (windows 10)
    1. Start din pc, og vælg ikonet Tænd/sluk i nederste højre hjørne af låseskærmen.
    2. Vælg Genstart , mens du trykker på knappen Skift
Så kommer man til menu, og kan vælge det man ønsker.
Jeg har ikke afprøvet dette, så jeg har kun kollegaens ord for det ;-)

Tak for alle indlæg, og god week-end
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2018 - 20:21 #23
#22 det svarer vel til en almindelig reinstallation af Windows 10 fra en usb pind.
Hvis hverken filer eller programmer er vigtige, men alene genanvendelse af pc, så ville jeg foreslå "clean install" af Windows 10.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 20:31 #24
#23 Jeg vil lige afprøve metoden, og se hvad der sker...
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. november 2018 - 20:35 #25
Tillæg:
Jeg oplever faktisk at når USB pind er sat til PC, kan jeg ikke bevæge mig rundt  i bios. Uden USB kører cursor fint. Hvad kan det skyldes?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. november 2018 - 20:39 #26
BIOS Setup er F2
ESC er BOOT Selector hvorfra du også kan gå i BIOS ved at vælge Enter Setup
https://ibb.co/bLhvhA
Avatar billede Kevin Allen Praktikant
27. december 2020 - 16:29 #27
How to Reset Windows 10 Password Without Losing Data,
You can try this way: https://gadgetsbiz.com/how-to-reset-windows-10-password/