Avatar billede Eponaj Praktikant
22. november 2018 - 19:44 Der er 13 kommentarer

Lenovo Legion Y530 med OS installeret på HDD

Hej,

Jeg har kig på en Lenovo Legion Y530. Den har en 256gb SSD og en 1TB HDD.
Jeg har fået bekræftet fra Lenovo at OS (Windows10) er installeret på HDD-drevet som altså er “primær” drev. Det går imod al min logik, jeg ville til enhver tid mene at man får mest ud af at installere OS på SSD-drevet? Blandt for at få den hurtigst mulige opstart.
Så jeg er egentlig ved at bevæge mig væk fra at købe denne bærbar.

Men hvad siger I? Er det knap så “slemt” som jeg gør det til?

På forhånd tak for svar!
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. november 2018 - 20:00 #1
Jeg undrer mig også over at Windows 10 er installeret på en HDD og ikke en SSD.
Det er dog muligt at klone Windos10 over på SSD´en vha. programmet AOMEI.

https://www.aomeitech.com/backup-resource/free-disk-cloning-software-1234.html

Har selv gjort det med succes, da jeg købte en brugt HP bærbar med HDD,
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2018 - 20:02 #2
Kan du linke til den version af computeren, du taler om? Jeg tror, et eller andet er gået galt i korrespondencen mellem Lenovo og dig.
Avatar billede Eponaj Praktikant
22. november 2018 - 20:24 #3
Min undren udsprang af specs hos Elgiganten: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/10418/lenovo-legion-y530-15-6-barbar-gaming-computer-sort?gclid=Cj0KCQiAxNnfBRDwARIsAJlH29CA0Qn5t8IW12UapffxVKSBNwImdzL-ThsoXGNtne_3Jf0UUGPtNggaAoSXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Her står HDD som 1. Drev. Jeg tog derfor fat i Lenovo’s live chat og spurgte ind til deres produktnummer 81LB003WMX efter at have læst på deres egen side (scroll ned til sidste konfig) : https://www.lenovo.com/dk/da/laptops/legion-laptops/legion-y-series/Lenovo-Legion-Y530-15ICH/p/88GMY501020

Jeg har desværre ikke screenshot fra livechatten, men jeg spurgte om OS var installeret på HDD eller SSD og han svarede HDD.
Avatar billede mort1 Ekspert
22. november 2018 - 20:25 #4
Enig med Milter, noget må være gået galt
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2018 - 20:45 #5
Ja, teksten fra Elgiganten kan godt virke forvirrende. Man må huske på, at specifikationerne på deres produkter formentligt bliver udfyldt af et eller andet program, som ikke automatisk stopper op og siger: Øh, det her lyder ikke rigtigt!

Og selv Elgiganten ansætter af og til elever, som ikke har helt styr på alt det der med dele i en "EDB-maskine" ;-)
Avatar billede Eponaj Praktikant
22. november 2018 - 20:51 #6
Hmm, jeg må have fat i deres chat igen i morgen - hvis jeg får samme svar så laver jeg lige en screenshot til jer :) Jeg skal nok opdatere.

Og så må jeg jo evt. overveje om jeg vil forsøge løsningen med at klone OS.
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2018 - 20:57 #7
Undskyld, ordet "Elgiganten" i sidste afsnit i indlæg #5 skulle selvfølgelig være ""Lenovo", selv om man burde kunne forvente lidt mere kendskab til teknikken fra een hos Lenovo.

Hvorom alt er, jeg har aldrig hørt om, at OS bliver installeret på HDD i en bærbar med både SSD og HDD, medmindre man selv på en eller anden måde vælger det.
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2018 - 21:06 #8
I ElGigantens specification står følgende:
Dual lagring
Den hurtige 256 GB SSD lagringsenhed sikrer en ekstra kort booting- og loading-tid, så du ikke længere behøver spilde tid på at vente på at dit spil loader. Og den 1 TB store HDD har masser af plads til dine spildata.

Men selve konfiguratoren kan give forskellige specs afg. af valg af SSD og HDD.

Få dem til at skrive under på spec'en, så er du godt rustet.
Avatar billede Eponaj Praktikant
23. november 2018 - 10:25 #9
Nå, jeg gik ud i Elgiganten og kiggede på deres udstillede model. OS var - sol I også sagde - installeret på SSD :)

Men et nyt spørgsmål dukkede op. De har modellen med både 8 og 16gb RAM. Kan man klare sig med 8gb RAM når grafikkorter har 6gb dedikeret eller kommer det bare til at betyde at min computer er for langsom om 2år?
Med en prisforskel på 4000kr vil det evt. Være snedigt at købe den billige og selv opgradere RAM på et senere tidspunkt? Vil jeg kunne finde ud af det? 😁

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/10418/lenovo-legion-y530-15-6-barbar-gaming-computer-sort?gclid=Cj0KCQiAxNnfBRDwARIsAJlH29CA0Qn5t8IW12UapffxVKSBNwImdzL-ThsoXGNtne_3Jf0UUGPtNggaAoSXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/10417/lenovo-legion-y530-15-6-barbar-gaming-computer-sort
Avatar billede mort1 Ekspert
23. november 2018 - 10:44 #10
Hvis 8 GB RAM er den eneste forskel, så tror jeg du skal opdatere selv, hvis det viser sig et 8 GB er for lidt.
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2018 - 11:20 #11
Enig med mort1 #10
Pas på med spec på denne pc.
Leveres med både i5 og i7 processor og med enten 1050 eller 1060 grafikkort.
Avatar billede Eponaj Praktikant
23. november 2018 - 11:43 #12
Tak for input ink, det sørger jeg lige for at være opmærksom på.

Opgradering af ram i sådan en Lenovo bør det være noget jeg selv kan klare med en skruetrækker og en youtube-video? :)
Avatar billede mort1 Ekspert
23. november 2018 - 12:31 #13
Ja, det er en øvelse de fleste kan klare selv