Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 18:30 Der er 13 kommentarer

HP Envy - 13-ad012no (Hvad er jeres vurdering iht. mine behov?)

Hej allesammen. Jeg kigger lidt på sådan en HP Envy:

https://support.hp.com/vn-en/document/c05585296

Det eneste jeg skal bruge den til er til at, have med på farten når jeg arbejder. Måske se film, surfe lidt eller andre fornøjelige ting igennem dagen.

Det eneste krav er, at den skal være hurtig til almindelig kontor brug, samt holde strøm til det meste af dagen (producenten siger 12 timer? - mindre kan også gøre det) Den skal tilmed have relativ hurtig opstart.

Jeg skal ikke spille eller videoredigere! Men kan godt finde på at lave små-projekter i PS-CS2, men det er kun til nødsituationer - vil heller arbejde på min stationær med flere skærme hvis dette bliver tilfældet!

Vil den kunne leve op til ovenstående krav?

• Hurtig opstart
• Hurtig i brug
• Relativ lang batteritid

Er den OK til prisen?

Håber at høre fra jer - God aften
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2018 - 19:00 #1
Hvad er prisen på den?
Havde den været min pc kunne jeg godt tænke mig 8 GB Ram
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2018 - 19:01 #2
Knap 6000 kr på pricerunner så jeg
Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 19:14 #3
Ja det er rigtig. Rammene er på 1866 MHz - er det ikke ok? Jeg tænker ikke jeg får brugt alle rammene når jeg ikke laver mere på den end alm. arbejde?
Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 19:15 #4
Jeg kan godt lide at der er en M.2 SSD - Den kan altid skiftes ud til noget vildere :P
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2018 - 19:19 #5
Som du ser her https://ibb.co/bAhbjq der er 3 vinduer åbne i Firefox og ikke meget andet der bruger den tæt på 3 Gb af rammen. Så jeg vil mene at 8 GB vil være passende
Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 19:29 #6
Ja men er der ikke forskel på onboard og så den M.2 SSD som sidder i?

Altså at det er en anden opbygning af hardware. Jeg kan se at jeg også bruger 4GB lige pt. med kun mail og Chrome åben. Dog har jeg 3 skærme sat til :)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2018 - 19:35 #7
Den pc du linker til har kun 4 GB ram.
Om en SSD der sidder i sata port er langsommere en en der sidder i en M2 port det ved jeg ikke?
Men kører du tør for ram, skal den bruge ssd drevet som ram, og det er ikke sundt for den på sigt.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2018 - 20:05 #8
med kun 4gb ram skal du ikke regne med hurtig opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2018 - 20:09 #9
#8 Min pc her bruger i idle 1,5 gb ram, og starter op på godt 20 sekunder, så 4 gb ram burde ikke betyde noget for hastighed hvis man begrænser sig med antal programmer i opstart.
Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 20:27 #10
Opstart er vel også noget med hvilken CPU og SSD der sidder i?
Avatar billede plok Forsker
21. november 2018 - 20:31 #11
Jeg så en Youtube video om en som prøvede Surface laptop med 4GB RAM.

Han testede den og kom frem til at han uden problemer kunne køre: To browsere med 5 faner i hver, netflix kørende i baggrunden, Word og Excel.

Regner ikke med at jeg skal have mere kørende end dett på én gang. Som sagt, så er det jo kun til at have med på farten og ikke en workstation :)

Jeg kunne læse mig til at LPDDR3 RAM er relativ hurtigere end normalt i denne type bærbare.
Avatar billede posten Ekspert
21. november 2018 - 23:17 #12
ville ALDRIG købe en hp da dens levetid er forkort og vil nok som de fleste herinde kræve min 8 gb ram (ved ikke hvad der er max for bundkortet) og kan ikke li det kun er en i3 selv om der er flere af dem der er nyere ind i5 mener heller ikke skærmkortet høre til et af de store
Avatar billede plok Forsker
22. november 2018 - 07:15 #13
Jeg havde engang en ASUS Vivobook S200E - Den var langsom men efter at jeg satte en SSD i, startede den op på 6 sek. og var lynhurtig i brug? Den havde også kun 4GB ram, og tilmed ældre/langsommere ram :)

Men det giver mening med den i3 processor, samt skærmkort