Avatar billede htx98i17 Professor
11. oktober 2018 - 20:29 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beregning af watt

Hvis jeg har et apparat med specifikationerne 230v og 70 mA.
Så bruger den 16,1 watt.

Og hvis jeg bruger diverse størmberegnere på nettet, så siger de at apparatet vil bruger 241 kWh årligt.

Og det forstår jeg ikke helt. Fordi 1 watt jo er definitionen af en ydelse på 1 sekund.

Så hvorfor ser regnestykket ikke således ud:
16,1 w x 3600 sekunder (1 time) x 24 timer x 365 dage = 507729600 watt

Jeg har regnet med frem til at apparatet bruger 16,1 watt, men er det så ikke i sekundet og hvorfor ikke?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 20:46 #1
Nu ved jeg ikke, hvorfra du har at 1W er en ydelse på 1 sekund. Det er lidt noget vrøvl.

Du har en dims, der bruger 16.1W (kontinuerligt, når den er tændt).
Når den har været tændt en time, har den forbrugt 16,1Wh
Når den har været tændt 24 timer, har den forbrugt 24*16,1Wh
Når den så har været tændt et år, har den forbrugt 365*24*16,1Wh = 141036Wh = 141KWh
Avatar billede htx98i17 Professor
11. oktober 2018 - 20:53 #2
Det var noget jeg googlede. Jeg googlede bare "watt".

Så hvis man bliver spurgt hvor mange watt den bruger på 1 år, så kan man ikke sige x antal watt, men kun x antal Wh?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 21:14 #3
Ja - Watt fortæller det reelle forbrug en dims har her og nu. Wh fortæller hvor mange Watt den bruger over en time.

Jeg har søgt efter en side der kan forklare det - det har jeg ikke haft så meget held med - den bedste er nok https://www.experimentarium.dk/klima/elektricitetsbegreber/ eller https://www.regneregler.dk/watttimer-ordbog

Og så har jeg også fundet ud af hvor du har 1W=1sekund - den er beskrevet her: https://da.wikipedia.org/wiki/Watt - men er altså ikke det samme som 1W=1sekund.
Avatar billede htx98i17 Professor
11. oktober 2018 - 21:30 #4
Ja det var der jeg så det. Så det er noget sludder det der stor om 1 sekund eller er den god nok i en anden sammenhæng, ved du det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 21:52 #5
#1 er fuldkommen korrekt!
Avatar billede falster Ekspert
11. oktober 2018 - 21:54 #6
Wiki er helt korrekt, ligesom Oles forklaringer.

I Wiki står:

når der hvert sekund udføres et arbejde (eller omsættes en energi) på 1 joule,

altså 1 W = 1 J/s.
Avatar billede htx98i17 Professor
11. oktober 2018 - 21:59 #7
takker
Avatar billede falster Ekspert
11. oktober 2018 - 22:00 #8
Måske bedre forklaret her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Joule,

hvor sammenhængen mellem effekt (watt) og energi (joule og watttimer) fremgår.