Avatar billede Marie Mester
24. januar 2018 - 23:17 Der er 18 kommentarer

Langsom opstart af Windows XP efter geninstallation af styresystemet

Da windows XP pludselig ikke kunne starte, måtte jeg geninstallere windows XP på min gamle bærbare PC. Herefter er PC-en et helt kvarter om at starte  Windows op. Den arbejder kan jeg se, da lampen for harddisken tænder og slukker hele tiden.Så kommer der en lang lys bjælke på tværs af  det sorte skærmbillede. Bjælkens venstre del udfyldes  meget langsomt, og så endelig efter et kvarters tid kommer windows - billedet frem. Derfra er alt normalt.
Hvad kan jeg gøre ved det ?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2018 - 23:35 #1
det er dens swapfil - hvor meget ram har du ?
du kan indstille swapfilens størrelse i denne computer/egenskaber
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 23:47 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2018 - 07:06 #3
Du skal nok gøre dig selv den tjeneste, at køre noget chek-disk værktøj. Jeg kommer nemlig med det samme til at tænke på en harddisk, der er ved at bryde sammen.

Du burde kunne finde værktøjet ved at højreklikke på C: drevet, vælge egenskaber, og vælge værktøjer. Her ligger genvej til den grafiske udgave af ChkDsk. Vælg at tjekke disken, og svar ja til at den skal tjekke ved næste genstart.

....eller start en kommandoprompt op og skriv:
chkdsk c: /f /r
...og svar ja til at tjekke ved næste genstart.

Ved genstarten vil jeg anbefale dig at holde øje med, om der findes noget - specielt under de 3 første tjek-rutiner. Det kan være besværligt at finde resultatet fra chkdsk, når maskinen er startet op (står i Windows Event loggen)
Avatar billede Marie Mester
25. januar 2018 - 17:15 #4
Jeg har 192 MB Ram.  Harddisk 27,9 MB, heraf anvendt 2,2 GB. Sidefilen var 285 MB. Jeg ændrede til 576 MB ved start.  Det hjalp ikke. Derefter stadig samme langsomme opstart.

Jeg har også fået CHKDSK til at kontrollere 1.filer , 2. indeks, 3. sikkerhedsindstillinger. Der var ingen kommentarer. I kontrol af trin 4 fildata blev der erstattet nogle beskadigede klynger. Trin 5 kontrol af ledig plads tog uendelig lang tid.Men ingen kommentar. Derefter stadig samme langsomme opstart.

Mon nogen kan fortælle mig, hvad det er PC-en kører så ihærdigt i så lang tid, før Windows kommer frem. ?
Kan man se det et sted? Og kan man bede den om at undlade at køre alt dette. Det gjorde den jo ikke, før windows XP blev geninstalleret, så det må jo være unødvendigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2018 - 18:04 #5
Bad Clusters - beskadigede klynger, fortæller at din disk er defekt.

Du får ikke andet end tidsspilde ud af at prøve at køre videre... - måske noget mistet data på et tidspunkt... - men ikke noget godt.

Der var nok en grund til at den gik ned i første omgang - og nuværende hastighedsproblem skyldes at den hele tiden er nødt til at forsøge at reparere sig selv...
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2018 - 18:58 #6
#2
Undskyld, men jeg kan ikke rigtig greje den med 192 MB RAM, samt harddisken 27,9 MB, og 2,2 GB.
Der går 1000 MB (Megabyte på én GB (Gigabyte) samt synes jeg at 192 MB RAM yder af utroligt lidt!
Det kan godt være at det er mig der har misforstået noget, og det er ikke ment som nogen kritik.
Avatar billede Marie Mester
25. januar 2018 - 19:51 #7
Ja undskyld. Harddisken er naturligvis 27,9 GB. Ellers kunne der jo ikke være 2,2 GB heraf anvendt! Det er små tal, men computeren er gammel. Den fungerer fint til det, jeg bruger den til, når den ellers får startet windows op.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2018 - 20:15 #8
Hvad er det for en harddisk type, er der tale om en PATA eller en SATA.
Den umiddelbare synlige forskel er at der til en PATA harddisk er et bredt fladt kabel, hvorimod en SATA harddisk er tilsluttet vha. et ganske smalt kabel. Da du skriver at computeren er gammel, er jeg tilbøjelig til at tro der er tale om en PATA.

Jeg har indsat to links herunder så du kan se forskellen.

PATA harddisk:
https://www.backup-utility.com/disk-backup-software.html
_______________________________________________________________

SATA harddisk:

https://c.76.my/Malaysia/samsung-hd502hj-500gb-3-5-sata-hdd-pc-desktop-hard-disk-drive-7200rpm-electgen-1707-27-electgen@2.jpg

Det kan efterhånden nok være temmelig svært at få fat i en ny PATA harddisk, da SATA kom for omkring 10-12 år siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2018 - 20:18 #9
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2018 - 20:19 #10
Hvad hedder computeren? Hvilken version af XP er det?

Du skriver: ]"...måtte jeg geninstallere windows XP" . Installerede du alle driverne til computeren i samme omgang?

Og hvordan geninstallerede du XP?
Avatar billede Marie Mester
25. januar 2018 - 20:28 #11
Jeg ved ikke, om det siger noget. Men i egenskaber står, at det er en ST93015A.  Dens driver er fra 1.07.2001.
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2018 - 20:57 #12
"ST93015A" hentyder nok til en 30GB harddisk fra Seagate, og det tyder på, at computeren nok har mindst 15 år på bagen. En 15 år gammel computer er aldersmæssigt som en bil fra 1950, på nogle områder endnu ældre.

ole_madsens indlæg om en syg harddisk lyder sandsynlig. En ny harddisk kan måske klare det problem, men det er kun en kortvarig løsning, hvis det lykkes.

Så det korte svar er, at du nok må finde penge til en ny computer.
Avatar billede Marie Mester
25. januar 2018 - 22:30 #13
Ja mange tak for svaret, at jeg skal opgive den computer. Jeg har heldigvis en ny med windows 10, som jeg bruger dagligt, og som er på nettet. Men jeg var så glad for også at have den anden computer med windows XP, som kunne køre ældre programmer.
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2018 - 22:36 #14
Velbekom.
Hvilke "ældre programmer" drejer det sig om? Måske kan du få dem eller noget lignende til at køre på din nye computer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2018 - 08:10 #15
Normalt ville man hente programmet "dosbox" - den kan håndtere virtuelle maskiner, så her ville du kunne installere det på din win10, og så oprette en Windows XP maskine med dine foretrukne programmer.

Hvis du bor i nærheden af Amager, kan du også skrive mig en besked - jeg har med garanti en gammel PATA disk liggende...
Avatar billede Marie Mester
26. januar 2018 - 22:09 #16
Jeg ved ikke meget om det rent tekniske. Men jeg forstår altså ikke, at når det er harddisken der er dårlig, og harddisken derfor bruger et kvarter på at rette sine fejl, hvorfor er der så helt den samme langsomme opstart, når jeg straks efter tænding beder maskinen boote fra en CD-rom. Og når det kvarter er gået, så starter den rent faktisk fra CD-rommen. Hvorfor blander harddisken sig i det. Skal harddisken helt fjernes? Og hvordan kan man lave en egentlig boot-CD-rom?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2018 - 09:53 #17
Prøv at tage stikket ud af disken, før du starter på dvd. Så får du syn for sagen.
Avatar billede Nils Torben Praktikant
31. august 2019 - 11:11 #18
Samme problem med Wind. xp. Efter valg af styresystem ved opstart (via boot.ini) blinker en hvid bjælke i øverste venstre hjørne af skærmen i  l a n g tid. indtil velkomstskærmen dukker op. Efter tast af kode går der igen lang tid, før  taskbar-ikonerne dukker op. Især ekstra lang ventetid på internetikonet.
Jeg har ændret indstillingerne og fravalgt automatisk chkdsk, men jeg tror ikke på harddiskfejlen. Det er en nyere SSDdisk.
Det er også kendetegnende, at problemet kommer og går. Sidst, det begyndte, havde jeg ændret ved indstillinger for netværk/"homegroup" til at "del filer".
Når fejlen ikke er der, starter xp på ca. 1 minut, hvilket er flot.
Jeg vil forbandet gerne vide, hvad det er der sker fra valget af styresystem og frem  til velkomstskærm kommer frem. Jeg håber, at en virkelig ekspert læser dette, selv i disse windows10-tider.