Avatar billede Mrs. NA Praktikant
27. september 2017 - 10:41 Der er 6 kommentarer

Gamer bærbar + tilbehør

Hej derude

Jeg vil meget gerne have fat i en ordentlig bærbar, som jeg kan spille lidt på. Spillene vil være WoW, CS:go og en smule sims engang i mellem.
Budgettet er max 10000 kr.
Desuden skal jeg også have anskaffet en mus, et headset og evt. et eksternt DVDdrev. Det er dog ikke med i budgettet på de 10000.

Hvad er godt og skidt?

Jeg har en ide om hvad jeg gerne vil have:
- Nvidia geforce gtx 1060. Men hvor mange ram?
- Min. 8 GB ram. Er det nok? Og hvad med DDR?
- 256 GB ssd. Er 128 GB nok?
- Min. 15,6" skærm

Og hvad mere, eller mindre?
Avatar billede Slater Ekspert
27. september 2017 - 11:01 #1
GTX 1060 er et godt valg. Du skal i hvert fald ikke gå væk fra et 10-serie kort i en bærbar.

8 GB RAM er nok. 16 er rart, men hvis du ikke har behov for at køre flere ting samtidig, så kan du sagtens nøjes med 8.

Mht. 128 GB SSD:
- WoW kræver 45 GB - uden udvidelsespakker.
- CS:GO kræver 10 GB
- Sims 4 kræver 10 GB
- Windows 10 kræver omkring 40 GB med lidt brugerdata.

Så er du allerede over de 100 GB. Teknisk set kan du godt klare det med 128, men jeg tror du vil blive irriteret over det. Der er ikke plads til ret meget andet på maskinen, og hvad når der kommer en ny version af et spil, som fylder mere? Jeg ville absolut gå efter de 256.
Avatar billede Mrs. NA Praktikant
27. september 2017 - 11:25 #2
Mange tak... Så er jeg da på rette spor 🙂

Er der meget stor forskel på i5 og i7 processoren?
Avatar billede Slater Ekspert
27. september 2017 - 12:39 #3
Det behøver der ikke være, men det kommer meget an på hvilken i5 mod hvilken i7.

I bærbare CPU'er er der mange i5'er, der har 2 kerner med hyperthreading, og så er der stor forskel til en ægte 4-kernet.
Avatar billede Mrs. NA Praktikant
27. september 2017 - 14:45 #4
Hehe, så stod jeg af på de sidste 2 linjer 😄

Jeg har kigget på de her to. Samme model, men forskel på processor og ram. Hvad er bedst?

https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/lenovo-legion-y720-156-1

https://www.komplett.dk/product/951806/gaming/gaming-pc/baerbar/lenovo-legion-y720-156-full-hd-mat#
Avatar billede Slater Ekspert
27. september 2017 - 15:27 #5
De er begge ægte 4-kernede, så begge er ganske gode. Der er ingen tvivl om at i7'en er lidt bedre generelt, men det er svært at sige hvor meget bedre i spil. Nok ikke særlig meget.

Ud fra det alene ville jeg stadig tage den med bedre CPU og halv RAM, alene fordi det er langt nemmere at opgradere (eller få nogen til at gøre det for dig) RAM end CPU senere. Men dog har den med i5 også 1 TB harddisk oven i SSD'en, hvilket også er en stor bonus, og kan være svært til umuligt at opgradere senere, hvis der ikke er plads til to diske i den anden.

Så... jeg kan ikke ubetinget anbefale den ene over den anden. Men personligt havde jeg nok foretrukket mere diskplads + mere RAM på bekostning af lidt svagere CPU.
Avatar billede Carnac Forsker
27. september 2017 - 20:02 #6
Du kunne også købe den her, og sætte en SSD i (check dog lige først om det er muligt at udvide den med en SSD, men det tror jeg det er):
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80YY0010MX/lenovo-legion-y520-15-6-gaming-barbar